Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationsbekymmer.  (läst 5623 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bulgrim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Cirkulationsbekymmer.
« skrivet: 22 februari 2011, 20:37:39 »
Eldar med ved - alla radiatorer varma. (Många radiatorer blir det, 38 st, två våningar & källare...)
Kör BVP - några radiatorer " längst bort" i markplan kalla.
Låter BVP gå, slår på cirkulationspumparna för vedeldning - för hög cirkulationshastighet, låg värme på alla radiatorer, hög retur.
...
Haft lite problem med lågtrycksstopp, vedeldat några gånger - antalet kalla raddar ändras; ibland sista kall & näst sista ljummen, ibland två sista kalla, nu fem sista kalla. ???

Så nu behöver jag råd och dåd från detta eminenta forum. *vinkar*

Hus från -69, Thermia villa 120 sen -95.

Edit: Jo, har läst bl a Labolds steg för steg mot den gyllene diffen - men känns som jag har lite grovgöra kvar innan finjusteringarna. Typ spolning av slingorna... :)
« Senast ändrad: 22 februari 2011, 21:55:13 av Bulgrim »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationsbekymmer.
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2011, 21:52:26 »
Oj, många radiatorer, men principen är densamma.
Stryp in grundflödet på alla radiatorer så att tempdiff över varje enskild rad är minst 5 ºC.
Går det att strypa på ventilen under termostaten så gör det där, annars får du ge dig på returventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Cirkulationsbekymmer.
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2011, 22:05:56 »
Det verkar som om dina cirkulationspumpar ställer till det för varandra.

Försök kolla så att du inte har installerat pumparna då att dom tar ut varandra.
Du ska inte ha trycksidan på en pump mot sugsidan på en annan (serie). Rita upp flödesschema så så är det lättare att se sambandet.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Bulgrim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationsbekymmer.
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2011, 22:15:26 »
Japp, många raddar men det är stort hus också. (Den del av huset som krånglar ligger en våning upp från pannrummet, ca 20 meter bort & 10 meter i sida...såklart!)
Jag ger mig på principen! Har några olika termostater ("vred" på "elementet" för oss vanliga dödliga? :)) så jag ska kolla vad som går att justera/strypa.
Får nog återkomma med lite bilder också...

@Joelk: Normalt så går BVP utan externa cirkulationspumpar, jag slog bara igång dessa för att testa så det inte var helt stopp. Tidigare genom åren har det varit hanterbart med kall sista radd under årets kallaste dagar (dock är systemet aldrig intrimmat/optimerat!) men nu flexar det för mycket.
Kommer bilder här också. ^-^
« Senast ändrad: 22 februari 2011, 22:17:06 av Bulgrim »

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Cirkulationsbekymmer.
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2011, 22:24:47 »
Vattenet kommer alltid att ta den lättaste vägen, detta innebär att har du stora tryckfall ute i systemet kommer cirkulation huvudsakligen ske på de kretsar som är närmast pannan (vanligen med grövst rördimension vilket gör tryckfallen små här). Kolla så att du har ca 8-10 graders (vid några minusgrader ute, varmare utetemp gär lägre temp-skillnad), framförallt de som är närmast cirkulationspumpen. När du har denna temperaturskillnad (eller) mer ska du även har denna tempskillnad på¨T och R i pannrummet, annars tar värmebäraren genvägar.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationsbekymmer.
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2011, 12:07:07 »
Jag ger mig på principen! Har några olika termostater ("vred" på "elementet" för oss vanliga dödliga? :)) så jag ska kolla vad som går att justera/strypa.

Har du inte termostater utan vanliga vred så kan man använda dessa också för att strypa in flödena (förutsätt att ingen klåfinger går och ändrar på dem).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bulgrim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationsbekymmer.
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2011, 18:43:16 »
Såhär ser kopplingsboet ut. :D
 
Det här är mitt föräldrahem, morsan på snart 84 vill också kunna köra ångpanna - därav lapparna. ;D

Borde jag isolera detta koppel? Rena elementet för pannrummet i och för sig men värmen gör kanske bättre nytta ute i systemet.

Varför funkar det inte lika bra att shunta värmen från BVP som från vedpannan - förutom det snabbare flödet? De två huvudslingorna är helt klart olika stora.

Kan man styra cirkulationspumparna på något enkelt sätt? BVP vill kanske ha lite hjälp men inte så kraftigt som vedpannan.

Nu ska jag passa på att leta radiatordiff medan BVP går som den ska. *vinkar*
Edit: Typo & disposition.
« Senast ändrad: 26 februari 2011, 18:54:07 av Bulgrim »

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Cirkulationsbekymmer.
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2011, 19:03:20 »
DEt där var rörigt.

Jag brukar rita upp ett flödesschema när kopplingar med mera är lite av den knepigare typen, förenklar oftast en hel del.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Bulgrim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationsbekymmer.
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2011, 18:52:16 »
Okej, vi prövar med en annan bild;

Hoppas det blev lite lättare att se, Joelk.

Edit: Sådär, helt rätt Carl N - jag bjöd inte på all info. :)
« Senast ändrad: 26 februari 2011, 23:15:04 av Bulgrim »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationsbekymmer.
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2011, 21:18:53 »
Hmmm...

Ser inte riktigt OK ut, du bör stänga en ventil på stigare/retur på vedpannan om du kör med endast VP:n.
Annars kanske ett delflöde gÃ¥r via vedpannan.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bulgrim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationsbekymmer.
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2011, 23:17:17 »
F'låt!
Editerade föregående post med mera info. a:gl

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationsbekymmer.
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2011, 07:56:01 »
Med tanke på vad du skriver tidigare i tråden, CP I och CP II måste ju gå då du värmer med VP:n.
Räcker inte dessa för att värmen ska orka ända fram till alla radiatorerna?
Eller är det då du får hög retur?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bulgrim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationsbekymmer.
« Svar #12 skrivet: 27 februari 2011, 09:12:57 »
Om jag kör CP I&II med VP så får jag ut värmen i hela systemet - men med för låg värme och förhållandevis hög retur. Antar att det cirkulerar för snabbt? (CK-32A x2)
Det omvända förhållandet är att jag får bra värme i hela systemet utom längst ut, längst bort.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Cirkulationsbekymmer.
« Svar #13 skrivet: 27 februari 2011, 09:26:55 »
Ser ut som en vanlig vpinstallation som man gjorde förr.
Vp:n sitter med avstick på returen och en backventil imellan tyckte jag mig se.
Shuntarna stängda så är det enbart värmepump, öppna shuntar så går det via pannan.
I princip ska man kunna köra värmepumpen via pannan och stödelda vid behov.
I princip skriver jag eftersom det kräver nog rätt mycket känsla och balans.
Sen har du nog dessvärre rätt mycket överläckage i dina shuntar om dom går att rubba.

Innan du börjar rota med radiatorventilerna så undrar jag om du har rensat silen sitter på värmepumpens returledning?
Du kan ju prova att strypa lite på ventilerna under cirkpumparna för att få ned hastigheten, har du några termometrar att använda?

Själv blir jag mest sugen att ta fram tigersågen ser dina bilder.
Dom där cirkpumparna är inga sparbössor precis. ::)



Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationsbekymmer.
« Svar #14 skrivet: 27 februari 2011, 12:44:16 »
Jag skulle nog byta ut cirkpumparna mot moderna grejer där flödet kan justeras direkt på CP:n.
Du har bra med avstängningsventiler så bytet är rätt enkelt gjort.

Annars är alternativet att justera flödet antingen, som Jocke skriver, på ventilerna vid cirkpumparna, eller direkt på radiatorerna.
Det är lite mer jobb att justera på radiatorerna men resultatet blir ju bättre.
Men jag tror att det funkar bäst med cirkpumparna igång även om den sitter en backventil mellan påsticken från VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!