Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?  (läst 4142 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #45 skrivet: 07 oktober 2023, 20:16:32 »
Problemet med felvänd radiator är omvänd skiktning. Normalt sett fastnar det varma gärna i toppen tills det faktiskt kallnat och gradvis sjunker ner. Är radiatorn felvänd så stiger det rakt upp till "utgången" med naturens lagar som hjälp utöver flödesriktningen. Men inte hela världen med bara en radiator. Stäng helst av den. Har du halvmodernt koppel så kan det fixas med "senilkoppel". X-rör som inte bygger många cm.

Men ändå, så dåligt går den inte? Det är ju svårt att få returen mycket lägre än så med radiatorer i början av uppvärmningssäsongen.
Sen är det positivt att kompressorn varvar upp extra i början för att få ordning på smörjningen.

När du kommer längre in i uppvärmningssäsongen så kommer det se bättre ut. Men en tank på en stor pump är ju inte tokigt. Känns som den verkar lite väl stor egentligen. Har du plats för 300-500 liter bredvid så gör det ju gott förstås. Men det är ju en kostnad och väldigt låg avkastning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #46 skrivet: 07 oktober 2023, 21:41:14 »
Problemet med felvänd radiator är omvänd skiktning. Normalt sett fastnar det varma gärna i toppen tills det faktiskt kallnat och gradvis sjunker ner. Är radiatorn felvänd så stiger det rakt upp till "utgången" med naturens lagar som hjälp utöver flödesriktningen. Men inte hela världen med bara en radiator. Stäng helst av den. Har du halvmodernt koppel så kan det fixas med "senilkoppel". X-rör som inte bygger många cm.

Men ändå, så dåligt går den inte? Det är ju svårt att få returen mycket lägre än så med radiatorer i början av uppvärmningssäsongen.
Sen är det positivt att kompressorn varvar upp extra i början för att få ordning på smörjningen.

När du kommer längre in i uppvärmningssäsongen så kommer det se bättre ut. Men en tank på en stor pump är ju inte tokigt. Känns som den verkar lite väl stor egentligen. Har du plats för 300-500 liter bredvid så gör det ju gott förstås. Men det är ju en kostnad och väldigt låg avkastning.

Absolut, längre in i värmesäsongen kommer det bli bättre. Häromnatten när det var 3 grader ute gick den nonstop på 20hz.

Men med rätt förutsättningar (utetemperatur) kan den också potentiellt starta 3 ggr i timmen när det är varmare ute. På en dag blir det 3*24 starter där den kör 4 minuter i taget. Det är ju hyfsat bisarrt och jag kan inte tänka mig att det är bra på något sätt.

Dessutom tänkte jag begränsa framledningen på 30-35 grader till garagets golvvärme då jag inte behöver ha 20 grader över vintern. Inte med termostat i alla fall, men det blir väl ändå en strypning.

Har inte plats för en 300l men väl en vägghängd 100l. Men om det gör skillnad vet jag inte…

Edit: jag har plats men då måste jag klura ut var den extra kyl/frysen ska stå då den är oumbärlig för familjen  ;)
« Senast ändrad: 07 oktober 2023, 22:02:03 av JockeHX »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #47 skrivet: 07 oktober 2023, 23:28:06 »
Mycket med värmesystem är väl lite som "ska kännas bra i hjärtat". Det har ett stort värde.
Det brukar kunna ringas in i hyfsat dyra ingrepp. Radiatorer med marginellt bättre prestanda, shuntautomatiker, tankar och annat som kan få traditionellt och ekonomiskt tänkande att få kli i hårbotten.
Men slitage på en värmepumps ogynsamma drift är svårberäknat.

Osäker på hur stor mätbar skillnad du kommer se med 100 liter, men 100 liter är ju 100 liter. 6-7 minuter gångtid borde den svälja om man kopplar den på ett sätt som fördröjer på halveffekt.

Ett "idag-tips" är att sänka VB-flödet lite extra, så du ligger på runt 10 i delta. Då kommer mer värme avges innan vattnet kommer tillbaka.

Golvvärmesystem är jag lite förtjust i köra med styrd shunt, men ser inte ut så i de vanliga stugorna, där brukar de sitta komplicerade manuella shuntar, utan direkt något mervärde än fysisk smidighet och temperaturbegränsaren.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #48 skrivet: 08 oktober 2023, 09:39:34 »
Mycket med värmesystem är väl lite som "ska kännas bra i hjärtat". Det har ett stort värde.
Det brukar kunna ringas in i hyfsat dyra ingrepp. Radiatorer med marginellt bättre prestanda, shuntautomatiker, tankar och annat som kan få traditionellt och ekonomiskt tänkande att få kli i hårbotten.
Men slitage på en värmepumps ogynsamma drift är svårberäknat.

Osäker på hur stor mätbar skillnad du kommer se med 100 liter, men 100 liter är ju 100 liter. 6-7 minuter gångtid borde den svälja om man kopplar den på ett sätt som fördröjer på halveffekt.

Ett "idag-tips" är att sänka VB-flödet lite extra, så du ligger på runt 10 i delta. Då kommer mer värme avges innan vattnet kommer tillbaka.

Golvvärmesystem är jag lite förtjust i köra med styrd shunt, men ser inte ut så i de vanliga stugorna, där brukar de sitta komplicerade manuella shuntar, utan direkt något mervärde än fysisk smidighet och temperaturbegränsaren.

Har höjt värmebärarpumpen för att få ner framledningstempen så inte returen stiger för snabbt initialt. Kan sänka den för att få bättre delta men jag tror att då kommer den lösa ut med stopp på kompressorn även ner på lägre utetemperaturer.

Jag tror inte det här är nån feelgod-grej jag vill åstadkomma. Kompressorn stoppar innan gradminutrarna är nedräknade och den gör det nog för att skydda sig själv (??). Det kanske är så att det inte sliter, trots allt startar den inte direkt på 50rps utan jag kan se att den varvar upp kontrollerat från 0rps, men ändå…

Dessutom vill jag inte ha garaget uppvärmt till 20-21 grader hela tiden även om det är isolerat, jag vill begränsa framledningen till kanske 30 grader konstant och då ”försvinner” 50kvm golvvärme volymmässigt (??). Just nu har jag en trådlös termostat till den för jag initialt tänkte hålla 15 grader, men termostat visade sig vara ett totalt feltänk eftersom när den stora garageporten öppnas och all värme försvinner så drar golvvärmen på på max och skjuter kraftigt över målet eftersom det är massa lagrad energi i betongen. Lösningen var att bara begränsa framledningstemp på shunten och låta temperaturen i luften pendla lite. Termostaten ställdes därför för ett par år sedan på 27 grader så den inte stryper okynnesmässigt och gör att vp:n får spel. Men just nu har jag ingen begränsning eftersom jag vill få bukt med detta problem förstås.
« Senast ändrad: 08 oktober 2023, 09:51:59 av JockeHX »

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #49 skrivet: 08 oktober 2023, 10:32:22 »
Nu vet jag inte hur känsligt det är med en varvtalsstyrd pump och arbetstank/volymtank etc men med min on-off, 100l nibe ukv på mitt system så funkar denna inkoppling allra bäst konstigt nog https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80579.0 men så mäter jag på returen och jag kan köra med termostater överallt utan problem, samt så är det 2-rör system.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #50 skrivet: 08 oktober 2023, 10:48:38 »
Nu vet jag inte hur känsligt det är med en varvtalsstyrd pump och arbetstank/volymtank etc men med min on-off, 100l nibe ukv på mitt system så funkar denna inkoppling allra bäst konstigt nog https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80579.0 men så mäter jag på returen och jag kan köra med termostater överallt utan problem, samt så är det 2-rör system.
Det är för att ditt system motsvarar funktionsmässigt 4-rörskopplad tank. Pump på varje sida.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #51 skrivet: 08 november 2023, 17:16:38 »
Märkligt, jag fick ett mail i min spamlåda från forumet från en kille som hette Kent som ställde en fråga till mig, men det blev inget PM?

Nåja får hoppas att han ser det här istället. Kent tänkte uppgradera från GSi 612 till 616 för att hans pump inte fixade DVUT utan eltillskott och var orolig pga den här tråden.

Jag hade inte oroat mig, Kent. Mitt problem är snarare att min pump är överdimensionerad. Efter att ha fixat en massa med mina termostater och strypventiler och shuntar så funkar systemet nu mycket bättre. Men jag har nog för lite vattenvolym i systemet fortfarande och det har hänt att pumpen avbryter under körning utan fel och att den sedan oförklarligt kör var 10:e minut utan att jag förstår varför. Sist det hände var det när den efter två VV-körningar (tappade upp badkar) på rad (med växling till värme emellan) avslutade på maxvarv, dvs 80rps. När den sakta varvade ner från det läget stoppade den utan att gradminutrarna var uppnådda oförklarligt(för mig). Sannolikt för att returtempen var nära att nå börvärdet.

Jag fick den att gå normalt efter det genom att höja värmekurvan, det bröt moment 22 och den varvade ner till 20rps och tuffade vidare.

CTC har bett mig USB-logga så det gör jag nu. När det sker igen så får CTC kolla om det är en bugg i styrningen eller om den bara reagerar på att jag har för lite volym att värma upp. Inte helt enkelt att återskapa problemet dock så det tar nog ett litet tag till innan jag kan skicka en loggfil.
« Senast ändrad: 08 november 2023, 17:22:30 av JockeHX »

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #52 skrivet: 08 november 2023, 19:26:03 »
Tack för infon. På min 612 har jag kört laddpumpen på 60% och med ca 5gr DT vid 50 rps. Det fungerar bra med 4 st enrörsslingor och 180 liters volymtank. Jag har också en bypass och separat extern circ. pump efter en tidigare IVT pump vilket höjer VB in ett par grader. Med 616 måste jag till att börja med köra med samma förutsättningar (flöde) på laddpump tills det blir dags att koppla på ett garage och ett förråd. Det som oroar mig lite är starten 50 rps med 616 som då kommer att ge dubbel effekt jämfört med 612 under några minuter och med samma VB flöde som 612.

Utloggad mats_bengt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #53 skrivet: 09 november 2023, 18:27:42 »
Har liknande problem med en Ecopart i 608M tycker jag får alldeles för många start och stopp. Framledningstemperaturen slår på ca 5 grader till mina konvektorer.

Har du fått någon återkoppling från CTC?

Inloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #54 skrivet: 10 november 2023, 12:38:18 »
Har liknande problem med en Ecopart i 608M tycker jag får alldeles för många start och stopp. Framledningstemperaturen slår på ca 5 grader till mina konvektorer.

Har du fått någon återkoppling från CTC?

Jag väntar på att problemet ska uppstå igen, men sen jag började USB-logga har allt tuffat på som det ska...

Inloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #55 skrivet: 26 november 2023, 10:39:23 »
Jag väntar på att problemet ska uppstå igen, men sen jag började USB-logga har allt tuffat på som det ska...

Jag ser ut att vänta förgäves. Kompressorn bara går och går och istället för att ha ~20 grader och stundtals 19 grader inne och hamna på genomsnittet enligt Tibber för min husstorlek så närmar jag mig nu de 20% mest effektiva husen trots att jag har 21.5 till 22 grader temperatur nu och en del av huset som är plankstomme och oisolerad.

Känns som om jag har ett litet mini-kärnkraftverk i pannrummet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #56 skrivet: 30 november 2023, 09:57:45 »
Även jag kommer närmare "mest effektiva hem" ju kallare det blir ute. Enligt tibber.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #57 skrivet: 22 mars 2024, 08:22:14 »
Inatt var det 11 grader mest hela natten och börvärde framledningstemp var 25 grader.

Jag hade pumpen inställd på -180 gradminuter, inställt via app. Jag ändrade detta sedan till -190 direkt på displayen när jag fick följande beteende bara för att se om att det gjorde skillnad att göra inställningen på displayen. (det gjorde det inte)

Så om ni kollar grafen nertill så tar den hänsyn till gradminutrarna. Den startar alltså vid önskade gradminutrar, men startar kompressorn på 50rps, skjuter ut ca 37 graders framledningstemperatur och stoppar sedan efter bara 4 minuter. När den stoppat kanske den arbetat upp +30 gradminuter, så den stoppar på -160 gradminuter om den började på -190 gradminuter.

Den fortsätter sedan med en vilopaus på 10 minuter (den vill inte starta kompressor med kortare intervall än 10 minuter) att fortsätta göra samma sak tills den arbetat upp sig till + på gradminutrarna. Sedan tar den en längre paus och räknar ner gradminutrarna igen till mitt inställningsvärde.

 dontknow

Jag testade dra upp börvärde framledningstemp till 32 grader och då jäklar körde den igång ordentligt. Den varvade upp till 50rps men varvade sedan successivt ner till 20rps som förväntat och då tusan ville den komma ner till 0 på gradminuter. Nu ändrade jag tillbaka kurvan strax innan uppnådda gradminutrar eftersom tempen började stiga ute och jag ville inte ha ett bisarrt varmt hus.

Min slutsats är att om returtempen kommer upp till önskad framledningstemp så struntar den fullständigt i att jag ligger massa minus på gradminutrarna. Och så startar den därmed var 10:e minut...

Hej Jocke,

Som du kommer ihåg så bytte jag min GSi-612 till en GSi-616 i december 2023 och allt har fungerat bra tills nyligen då utetemperatruren var högre. Med utetemperatur ca +11-13 grader startar GSi 616 redan runt -90 gradminuter fast jag har -210 gradminuter inställt värde. VP kör sedan bara några minuter på 50 rps och stoppar och går till startfördröjning 10 minuter långt innan -gradminuterna har kommit till noll. Delta temp på värmebäraren då detta sker är runt 8 grader. Börvärdet var 26 grader.

Verkar vara samma problem som du hade. Löstes det med den uppgradering av mjukvaran som CTC gjorde hos dig ? Vilken version på mjukvaran har du nu installerad ?


Mvh Kent

Inloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #58 skrivet: 08 april 2024, 23:21:27 »
Hej Jocke,

Som du kommer ihåg så bytte jag min GSi-612 till en GSi-616 i december 2023 och allt har fungerat bra tills nyligen då utetemperatruren var högre. Med utetemperatur ca +11-13 grader startar GSi 616 redan runt -90 gradminuter fast jag har -210 gradminuter inställt värde. VP kör sedan bara några minuter på 50 rps och stoppar och går till startfördröjning 10 minuter långt innan -gradminuterna har kommit till noll. Delta temp på värmebäraren då detta sker är runt 8 grader. Börvärdet var 26 grader.

Verkar vara samma problem som du hade. Löstes det med den uppgradering av mjukvaran som CTC gjorde hos dig ? Vilken version på mjukvaran har du nu installerad ?


Mvh Kent

Skrev i din andra tråd, men mitt problem är inte löst och uppstår också nu vid varmare temperaturer ute. Har gått som en klocka hela vintern.

Efter diskussion med CTC verkar det som att deras programvara är känslig för att framledningstemperaturen inte ska vara mer än X grader över börvärdet. Är den det för länge så slår pumpen av och försöker igen efter 10 minuter har gått vilket är default på startfördröjningen.

Jag tycker precis som du att det är en bugg. Visst, vårt flöde kanske är lite lågt, men jag har har haft samma delta hela tiden under vintern så flödet är samma. Värdena ser ju bra ut i övrigt så det finns inget som utlöser t.ex. HP-larm vilket normalt sett är det som utlöses vid lågt flöde.

Hade den bara varit lite mindre känslig för detta hade den varvat ner till sina 20rps och trivts bra där.

Istället kanske lösningen blir dyr i form av att installatörerna måste komma tillbaka och installera tank eller bypass eller ngt annat som förbättrar flödet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!