Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika hastigheter pÃ¥ AC-fläkt  (läst 1545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Olika hastigheter på AC-fläkt
« Svar #15 skrivet: 07 juli 2023, 07:41:21 »
En riktigt bra box du har hittat!

Jag håller också på att bygga en egen regulator på ESP (som boxen är byggd på). Utvärderade lite olika lösningar (med eller utan externa reläer) och valde till slut att emulera konvektorns IR fjärrkontroll för att t.ex. styra fläkthastigheten med hjälp av konvektorns egna reläer. Det var lite pyssel att lista ut kodningen för IR, men det fungerar bra.

Jag kommer att styra baserat på både temperatur och fukt (RH). Kör då DHT22 som sensor eftersom den mäter både temperatur och RH. Mäter KB fram med DS18B20.

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olika hastigheter på AC-fläkt
« Svar #16 skrivet: 07 juli 2023, 09:08:57 »


Jag kommer att styra baserat på både temperatur och fukt (RH). Kör då DHT22 som sensor eftersom den mäter både temperatur och RH. Mäter KB fram med DS18B20.

Jag labbade med en dht22 men tyckte den var helt opålitlig i mätvärden. Läste också att den tenderar att skeva över tid. Nu var det primärt RH jag ville mäta, men har god erfarenhet av si7021 som inte är allt för fasligt dyr.

Men om konvektorn har fläktkontroll, har den då inte också inbyggd automatik för temperaturstyrning?
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Olika hastigheter på AC-fläkt
« Svar #17 skrivet: 07 juli 2023, 09:40:10 »
Jag labbade med en dht22 men tyckte den var helt opålitlig i mätvärden. Läste också att den tenderar att skeva över tid. Nu var det primärt RH jag ville mäta, men har god erfarenhet av si7021 som inte är allt för fasligt dyr.

Tack för tipset. Antar att det då är RH som är opålitligt. Det behöver inte vara så exakt. Tanken är att ha en brytpunkt vid RH ca 70% (komfortgräns) varefter temperaturen tillåts öka medan RH hålls i schack. Jag ska kolla på ditt alternativ!

Citera
Men om konvektorn har fläktkontroll, har den då inte också inbyggd automatik för temperaturstyrning?

Jo, men den sätter jag ur funktion genom att skicka (IR) en orimligt låg börvärdestemperatur (16 grader) och "manuella" fläktvärden.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!