Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad gäller för AC i bil?  (läst 17536 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vad gäller för AC i bil?
« skrivet: 26 april 2010, 11:49:30 »
Köpte ny bil (Honda Civic) för snart 4 år sedan, bilen har 3 års garanti, och efter ca 2 år gav AC:n upp, ingen kyla.
Verkstan tömde/fyllde gas, och allt fungerade.

När jag hämtade ut bilen ifrågasatte jag deras förfarande, jag sa, om en AC läcker så läcker den, det är inget som reparerar sig självt.
Jag hävdade också att de skulle ta in bilen igen och göra en läckkontroll (vilket de inte gjort).
De hävdar istället att de tillsatt spårämnen, för att kunna felsöka om felet återkom.

Jag stod på mig och hävdade att det inte kunde vara några som helst problem att hitta läckan med en "sniffer".
Då blev de korta i tonen, och konstaterade bara att de följde sina riktlinjer och behandlade alltid liknande situationer på samma sätt.

Jag sa, det blir inte mindre fel för det!
Men det är ju smart att skicka över en (eventuellt) kostsam reparation till efter att garantin gått ut...

Nåväl, nu har det gått ca 4 år, garantin är slut, och naturligvis har AC:n gett upp igen.

Jag har försökt hävda min rätt att reklamera då jag så tydligt ifrågasatte deras handlande sist det begav sig, men verstadschefen verkade tveksam.
- Vi måste först kolla vad som är fel sa han, vilket i mina ögon betyder - vi fyller på i lönndom, och sen säger vi att det bara var en justering som krävdes...

Känns som att jag kommer att bli blåst innan jag ens lämnat in bilen.

Skall tillägga att verkstan i allt övrigt agerat klanderfritt, så det skulle faktiskt kunna hända att de handlar på ett för mig bra sätt även denna gång, även om det inte känns så nu.

Vad göra?
Skall servas på torsdag.
« Senast ändrad: 26 april 2010, 11:51:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #1 skrivet: 26 april 2010, 12:23:10 »
Ett alternativ är att lämna in den först hos din honda-verkstad och sen åka till en annan verkstad för att göra en ordentlig felsökning om du inte är nöjd (och påtalat detta). Hittar den andra verkstaden en läcka så har du på fötterna att anmäla din honda-verkstad till ARN. Du har väl spara kvittona från den tidigare reparationen?

Ett annat alternativ är att kontakta Hondas generalagent om du inte blir nöjd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #2 skrivet: 26 april 2010, 12:23:44 »
Föreslår att du åker till en oberoende AC-reparatör/kylmontör och fixar felet istället.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Kåge watt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #3 skrivet: 26 april 2010, 12:29:00 »
En kylmontör provtrycker systemet snabbt,men det kostar ju en slant.

Hur yttrar sig problemet? går ac:n igång för att sedan slå av eller?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Årsmedeltemp -1,7gr

Inloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #4 skrivet: 26 april 2010, 12:51:13 »
Man måste väl ha i spårmedel om man fyller.En oberoende firma borde kunna se om det läcker
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #5 skrivet: 26 april 2010, 13:39:23 »
Jag har inte kollat mer än att den inte kyler när jag slår igång den, precis som den gjorde för två år sedan.

Kvittona finns nog i ägarmappen, men jag har ju inte betalat för nåt annat än servicen, däremot syntes det i verkstadsdatorn att det var tömt/fyllt för två år sedan.

Nog borde väl en sniffer hitta läckan utan att man tillsätter spårämne?
Brukar det inte vara R134A i bil-Ac?
Hittar inte en sniffer det?

Och naturligvis läcker det ju antagligen vid axeltätningen, så OM en sniffer kan hitta läckan borde det ju vara konstaterat på 1 minut...

Men det kanske inte är lika enkelt som jag tror?

Det jag tror mig förstå är att de vill skjuta på problemet i ytterligare två år, då kanske jag bytt bort bilen, och de har klarat sig helt utan att åtgärda felet i sig.

Jag gillar inte att vara negativ i onödan, men det känns som att jag kommer att bli blåst om jag inte är med på verkstan hela tiden...
« Senast ändrad: 26 april 2010, 13:41:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #6 skrivet: 26 april 2010, 14:00:54 »
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15340
"Fusket på verkstan: ”Folk luras på pengar”

"Resultatet är en katastrof", det säger Leif Fagerlund, vd för Kontrollerad Bilverkstad, när han får höra resultatet av Vi Bilägares verkstadstest. "

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #7 skrivet: 26 april 2010, 14:16:26 »
Märkesverkstäder är generellt inte bra på ac.
Gäller att hitta nån oberoende som är bra.
Stora pengar att spara.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #8 skrivet: 26 april 2010, 14:37:23 »
Så vad tror ni, skall jag säga att de kan få reparera eller fylla på om det blir gratis, men om de skall ha betalt så åker jag till ett proffs istället?
Fyller de bara på kommer jag inte att anlita dem mer, och nästa gång den slutar kyla så åker jag till ett proffs som får fixa felet?
(Skulle känna mig som en misstänksam, snål och gnällig kund...)

Eller så får man göra som majoriteten kanske gör.
Betala och se glad ut, även om man känner sig helt jävla korkad som går med på det. (Ursäkta kraftuttrycket)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #9 skrivet: 26 april 2010, 15:42:33 »
Inget svar på hur du skall agera i ditt fall.
Men du kan kanske få ersättning via maskinskadeförsäkringen som du kanske har i din bilförsäkring.
Fick min kompressor bytt nu under våren, 2,5 år gammal bil där garantin gått ut.
12000+moms för att byta en läckande kompressor blev 4200+moms när försäkringsbolaget gjort sitt.
Orkade aldrig kolla själv var det läckte.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #10 skrivet: 26 april 2010, 15:59:39 »

Befarar nog att det inte längre är ett garantiåtagande. Att verkstaden har "lagat" den en gång undergarantitiden betyder inte att man per automatik får förlängd garanti. Det är nog du Rickard som måste bevisa att de gjorde fel vid garantireparationen om de skall laga den som en reklamation. Det räcker nog med att de sätter emot lillfingret för att det skall bli svårt.

Men om de är justa så fixar de din AC utan kostnad.



1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #11 skrivet: 26 april 2010, 18:14:57 »

Befarar nog att det inte längre är ett garantiåtagande. Att verkstaden har "lagat" den en gång undergarantitiden betyder inte att man per automatik får förlängd garanti. Det är nog du Rickard som måste bevisa att de gjorde fel vid garantireparationen om de skall laga den som en reklamation. Det räcker nog med att de sätter emot lillfingret för att det skall bli svårt.

Men om de är justa så fixar de din AC utan kostnad.


Jag skulle begärt skriftligt på att jag inte accepterade "reparationen" som gjordes under garantitiden, då kanske jag hade haft ett bättre case.
Att man aldrig lär sig.  huvuddunk

För övrigt lånade syrran bilen en dag när den var lite drygt 2 år, och försökte klämma sig in i ett garage direkt efter en annan bil, utan att använda sin egen portkod...
Bilen skrapades upp längs båda sidorna (sidostängande portar), åtgärdades på plåtverkstad med följande resultat.

En av sidopanelerna på insida dörr som täcker infästningen för backspeglarna var defekt (sönderbrutet clips) och satt inte fast ordentligt.
11, ja ELVA brister på lackjobbet, de hade lyckats slipa fram grundfärgen på tre ställen, apelsinskal på 2 ställen, inte torkat bort dammet på ett par ställen, mm, mm.
Dessutom var huv, tak mm så dåligt täckt att färgdamm lagt sig på de ytor de inte lackade om med en matt sträv yta som resultat.
Bilen var nästan i sämre skick efter reparationen än före...

När de gjort om arbetet hittade jag fortfarande 3 rätt väl synliga fel som inte åtgärdats ännu, väntar fortfarande på att de skall kontakta mig efter att jag stött på 2 ggr med 6 månaders mellanrum (lite drygt).
Nu är det "bara" en yta på ena bakdörren där spacklet skiner igenom när solen ligger på + at de struntat i att torka bort damm just under förarsidans dörrhandtag, med knottrig lack som resultat + att de lyckats slipa fram grundfärgen (ljusgrå) på en kant på c-stolpen.

Inte nog med att de slarvat, de beskyller mig för att själv ha orsakat den synliga grundfärgen genom att tvätta i biltvätt, nåt som jag aldrig gjort, inte en enda gång.  huvuddunk huvuddunk

Själv är bäste dräng, punkt slut, och lämnar man in nåt för reparation skall man definivt vara med hela vägen.

Usch, vad jag är på dåligt humör idag.
Ber om ursäkt för det.  :-[
« Senast ändrad: 26 april 2010, 18:26:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #12 skrivet: 26 april 2010, 18:42:41 »
Är det samma bolag som grantilagat ac:n som utfört krockjobbet?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #13 skrivet: 26 april 2010, 18:52:23 »
Näe, tyvärr är nog märkesverkstan mer att lita på än den plåtverkstad som anlitades av försäkringsbolaget.
Hade varit bättre om de fått jobbet, men det hade kostat försäkringsbolaget mer (köpte bilen i grannstaden då honda inte säljs i Piteå) då deras verkstad ligger längre bort och förmodligen är dyrare.
Hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag krävt att märkesverkstans verkstad fått fixa bilen, även om jag fått stå för vissa kostnader själv.

Dessutom, det kan ju hända att det löser sig med AC:n, jag är bara misstänksam mot dem i detta skede, kanske helt ogrundat.

Nu pratar vi inte mer om detta, känner att min karma blir dålig av det här.  :(
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #14 skrivet: 26 april 2010, 19:10:00 »
man får enligt svensk kylnorm inte fylla en anläggning som man vet läcker, och om AC'n är tom så läcker den..
sen är det ju olika jävligt att hitta läckorna, det är inte överallt du kommer åt med en sniffer, speciellt inte på bilar från 2000talet, dom vill man inte gärna felsöka, rena skiten att jobba med, och då är det ju lätt att man bara fyller...
spårmedel är bättre än sniffer på att läcksöka i en bil.
sen är det tyvärr så att utvecklingen går åt fel håll vad gäller bil-AC, all skit som springlockkopplingar, alu-rör, alu kondensor som ärgar sönder efter en vinter, bristfällig klamring av rören som leder till skavning osv.. så en modern bil-AC är dömd att läcka efter några år. och blandannat därför har EU bestämt att förbjuda R134a i AC också, hade alla byggt AC-system (och bilar med för den delen) som jänkarna gjorde på 50/60 talet så hade läckage inte vart lika stora problem som det nu är. men tyvärr, slit&släng verkar miljövänligare huvuddunk

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!