Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig effekt  (läst 1793 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ES AW 24.4

  • Gäst
ES AW 24.4
DÃ¥lig effekt
« skrivet: 16 december 2016, 10:47:30 »
Jag har precis köpt en villa med ett ca 5 år gammalt ES AW 24.4 med tillhörande Multitank.
Tycker nu när vintern slagit till och det ligger lite under 0:an orkar inte mitt system med att hålla uppe värmen.
Pumpen går för jämnan.
Huset, ett gammalt 1900-tals hus med nya isolerade fönster, men med självdrag i golvet (Torpargrund).

En sak till. Fläkten i pumpen snurrar nästan aldrig. Är det märkligt? Borde inte den snurra alltid för att få ut max effekt eller tänker jag fel?

MVH
per
 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #1 skrivet: 16 december 2016, 11:13:12 »
Vad menar du med "Pumpen går för jämnan."? Är det kompressorn i utedelen som går för jämnan, eller nåt annat?
Fläkten ska alltid gå när kompressorn går (förutom vid avfrostning). Annars är det nåt som är fel och kompressorn stannar på lågtrycksvakten.
« Senast ändrad: 16 december 2016, 11:16:29 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #2 skrivet: 16 december 2016, 11:14:56 »
Kan eventuellt vara motorkondensatorn till fläktmotorn som gått sönder om den bara snurrar lite grann ibland.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

zeb1970

  • Gäst
zeb1970
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #3 skrivet: 27 december 2016, 13:11:58 »
Hej och tack för era svar.

Jo, jag hör att kompressorn är igång och den jobbar upp tryck, det ser jag på mätaren.
Men, fläkten i utedelen snurrar inte. Ändå fungerar det hjälpligt, men inte så som jag trodde.
Ja, det är kanske dags för att någon ska komma och se över det.

Gurre E

  • Gäst
Gurre E
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #4 skrivet: 29 december 2016, 21:42:31 »
Hade samma problem på likadan utedel. Kolla lagringen i fläktmotorn. Behövs inte mycket tjärv i lagringen för att hålla den motorn. Mitt yttre fläktlager la av då det verka ha gått hett då smorseln runnit ut. En lagerbana hade spruckit. Fläkten kom tillfälligt i gång om man hjälpte den. Ganska öppet för fukt att tränga in. Antingen byta lager ( till bättre) eller beställa ny komplett fläktmotor. Jag gjorde båda = har en i reserv. Typ 5 år höll det. Märktes direkt på avgiven effekt. Ganska enkelt att komma åt och byta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!