Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla in innegivare  (läst 18807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla in innegivare
« Svar #15 skrivet: 17 oktober 2011, 18:03:04 »
Passar in liten fundering, hur och vad skiljer mot en Nibe? Kurvan står på 5-3, och när temgivaren kopplades in så försvann -3 paralellförskjutning, temp och dök upp gjorde 20gr, vi har perfekt temp inomhus nu, och tror givaren stårmpå 0.3 i påverkan, eller om jag stängde av den..

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Koppla in innegivare
« Svar #16 skrivet: 17 oktober 2011, 18:42:59 »
Hmm...nu är jag osäker....men jag tror de är skilda från varandra.

Det är ett tag sedan jag anslöt en rumsgivare till en Thermia, men jag har för mig att börvärdet som man ställer i rumsgivaren och RUM, inte påverkar varandra.

Det finns säkert Thermiaägare med ansluten rumsgivare, som kan dementera eller bekräfta ovanstående.

Det är som Lexus säger.
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #17 skrivet: 17 oktober 2011, 19:25:13 »
Det är som Lexus säger.

Ok. Nya giv. Så kontentan är alltså att jag inte behöver ändra min injusterade kurva 32 med rum 20 när jag ansluter min rumsgivare? Även om jag sätter den på 22.
Rätt uppfattat?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Koppla in innegivare
« Svar #18 skrivet: 17 oktober 2011, 20:53:09 »
Ok. Nya giv. Så kontentan är alltså att jag inte behöver ändra min injusterade kurva 32 med rum 20 när jag ansluter min rumsgivare? Även om jag sätter den på 22.
Rätt uppfattat?
Ja jag kör exact så, Rum bör 20 så kurvan ligger kvar, sedan har jag innegivaren på 22.
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla in innegivare
« Svar #19 skrivet: 17 oktober 2011, 21:19:00 »
Aha, så börvärdet på rumsgivaren syns bara på själva givaren på en Thermia?
Jag trodde att det var "RUM"-värdet i VP:n som även var rumsgivarens börvärde.  :-[
Tyckte väl det var lite knepigt i sÃ¥ fall...  tomte::
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #20 skrivet: 17 oktober 2011, 23:35:18 »
Jag undrar då. Är rumsgivarens rumstemp-bör då bara något den själv håller reda på?

Om jag ändrar rumsgivaren till 22. Vad för värde ändras då i värmepumpen?

Värmepumpen har ett värde som kan ändras, som jag ser på direkten, och det är ju rumstemp ÄR. Detta värdet kan bara ändras av en extern givare vad jag förstår.

Jag trodde i min enfald då att det var skillnaden mellan rumsbör och rumsär som multiplicerades med rumsfaktor.

Men, så vida ingen kan indikera något annat värde som sparas i värmepumpen så får jag utgå från att rumsgivaren läser av rumsbör i värmepumpen och diffar därefter rumsär utifrån vad användaren valt på rumsgivaren.

Värmepumpen står inställd på kurva 40, rum 20, faktor 2.
Rumsgivaren står inställd på 25.
Värmepumpen ändrar då rumsär till 15. Framledningen ökas med 5*2 = 10 grader.

I så fall finns det alltså ingen sofistikerad länk mellan värmepumpen och rumsgivaren. Bara en rumsgivare som skickar SIN EGEN offset helt utan vetskap om vad pumpen har för BÖR.

Fördelen med detta är att användaren kan hitta en optimal kurva med hjälp av kurva och BÖR, utan givare, och sedan helt utan vidare konfiguration installera en rumsgivare och ställa in den temp som användaren önskar.


I så fall ska jag nog göra rums-är skrivbart i thermiq och hädanefter använda detta värde för finjustering av kurva i kombination med faktor 1.

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #21 skrivet: 18 oktober 2011, 20:30:00 »
Nu är det ruggigt många giv om hur rumsgivaren faktiskt fungerar. Hittade denna tråd från 2009 där heddan är säker på sin sak. Är det ingen som faktiskt VET hur det fungerar? Finns det ingen dokumentation?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27084.msg258116#msg258116
« Senast ändrad: 18 oktober 2011, 21:00:13 av DKT »
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #22 skrivet: 18 oktober 2011, 20:55:35 »
vilken är _denna_ tråd?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #23 skrivet: 18 oktober 2011, 21:01:29 »
vilken är _denna_ tråd?
Ser du inte länken? ;D
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #24 skrivet: 18 oktober 2011, 21:53:26 »
nej jag är blind :)

« Senast ändrad: Idag kl. 21:00:13 av DKT »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #25 skrivet: 18 oktober 2011, 21:55:15 »
ok den svarade inte på några frågor egentligen....

att det är en diff som multipliceras med faktorn vet vi. Men vilka värden lagras och vilka värden ändras i värmepumpen.

Det måst ju vem som helst med en rumsgivare kunna svara på på nolltid genom att kolla på värmepumpen efter att ett värde har ändrats.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #26 skrivet: 18 oktober 2011, 22:14:40 »
ok den svarade inte på några frågor egentligen....

att det är en diff som multipliceras med faktorn vet vi. Men vilka värden lagras och vilka värden ändras i värmepumpen.

Det måst ju vem som helst med en rumsgivare kunna svara på på nolltid genom att kolla på värmepumpen efter att ett värde har ändrats.

Nej, men grejen var mest att han särskilt påtalade felet att "Rum" måste ställas in på önskad innetemp (22) innan man kopplar in och ställer rumsgivaren på Rumsbör 22. Något som Lexus säger inte gäller och som Nalle55a konfirmerar.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Koppla in innegivare
« Svar #27 skrivet: 18 oktober 2011, 23:43:21 »
Precis alltså finns det fortfarande en del tveksamheter. Som jag inte tror kan avskrivas helt förrän någon kan berätta exakt :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Koppla in innegivare
« Svar #28 skrivet: 19 oktober 2011, 09:01:03 »

Nej, men grejen var mest att han särskilt påtalade felet att "Rum" måste ställas in på önskad innetemp (22) innan man kopplar in och ställer rumsgivaren på Rumsbör 22. Något som Lexus säger inte gäller och som Nalle55a konfirmerar.

Du har ju en Thermia samt en rumsgivare.

Vad är problemet?

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla in innegivare
« Svar #29 skrivet: 19 oktober 2011, 10:34:09 »
Du har ju en Thermia samt en rumsgivare.

Vad är problemet?
Ja, det kan man ju tycka...
Problemet är väl egentligen bara att jag inte bestämt var givaren ska sitta, inte borrat hål genom bjälklag för den, vill vänta tills det är lite kallare för att bestämma mig för slutlig kurva samt att jag tycker att man vill veta vad man gör. Det känns konstigt att jag som konsument ska justera in min anläggning genom empirisk provning. Det borde redan vara gjort, och dokumenterat.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!