Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur  (läst 1018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robkar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur
« skrivet: 21 januari 2023, 09:44:34 »
Jag har en Nibe F730 som jag upplever inte går så effektivt som andras verkar göra, den jobbar på ganska låg frekvens, avfrostar ofta och går in väldigt hårt med elpatron.
Det jag tycker verkar vara ett problem är att den relativt snabbt når en väldigt låg temperatur på förångaren(BT16) ~-17c och detta i kombination med att avluftstempen(BT21) aldrig är lägre än -2c, ofta +2-3c.

Hade igÃ¥r reparatörer pÃ¥ plats som bytte nÃ¥gon ventil och jag hade förhoppningar om att det skulle lösa problemen, men efter bytet sÃ¥ beter den sig precis som innan. Ringde efter besöket upp reparatören som hävdade att den funkade helt normalt och att man inte kan förvänta sig  arbetsfrekvenser över ~60hz, vilket lÃ¥ter rätt befängt dÃ¥ pumpen i sÃ¥ fall skulle välja elpatron istället för att öka frekvensen.
Testade att öka till 100% under en kortare period och då nådde jag under några minuter drygt 100hz men blev ganska snabbt begränsad av förångningstempen.

Är jag helt ute och cyklar med mina funderingar kring onormalt hög diff mellan avluft/förångare och högt ställd förväntan kring arbetsfrekvens?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9655
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2023, 09:49:52 »
Tycker också att det är konstigt hög avluftstemperatur. Den temperaturen visar direkt vilken effekt man får ut från värmepumpen. Borde vara något som är fel i kylkretsen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad robkar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2023, 11:12:30 »
Lite osäker hur jag ska gå vidare, den enda certifierade servicepartner i mitt område tycker att allt är som det ska.
Hur kan man gå vidare?
Nämnde över telefon vad folk skrev i forum gällande pumpen men det bara rann av honom.
Har startat loggning och tänkte ta ett samtal till nibes produktsupport, men mer vet jag inte vad jag kan göra just nu.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2023, 07:33:06 »
Vad har du för inomhustemperatur?, temperatur på frånluft? Vad har du för lufthastighet bs1?
Det går inte att säga varken bu eller bä med de få uppgifter du lämnat. När pumpen gått 10-15 minuter fota av alla värden från servicemenyn eller logga varje minut med usb minne och lägg upp här, annars är det svårt att hjälpa.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2023, 10:17:00 »
Jag har en Nibe F730 som jag upplever inte går så effektivt som andras verkar göra, den jobbar på ganska låg frekvens, avfrostar ofta och går in väldigt hårt med elpatron.
Det jag tycker verkar vara ett problem är att den relativt snabbt når en väldigt låg temperatur på förångaren(BT16) ~-17c och detta i kombination med att avluftstempen(BT21) aldrig är lägre än -2c, ofta +2-3c.

Hade igÃ¥r reparatörer pÃ¥ plats som bytte nÃ¥gon ventil och jag hade förhoppningar om att det skulle lösa problemen, men efter bytet sÃ¥ beter den sig precis som innan. Ringde efter besöket upp reparatören som hävdade att den funkade helt normalt och att man inte kan förvänta sig  arbetsfrekvenser över ~60hz, vilket lÃ¥ter rätt befängt dÃ¥ pumpen i sÃ¥ fall skulle välja elpatron istället för att öka frekvensen.
Testade att öka till 100% under en kortare period och då nådde jag under några minuter drygt 100hz men blev ganska snabbt begränsad av förångningstempen.

Är jag helt ute och cyklar med mina funderingar kring onormalt hög diff mellan avluft/förångare och högt ställd förväntan kring arbetsfrekvens?
När det gäller att gå upp på högre frekvenser så fungerar 730 tyvärr så,har du relativt låga luftflöden kan du aldrig räkna med höga frekvenser utan det blir tillsats, jag har skruvat upp flödet på min till 190m2 och får då max 75Hz.
När det gäller avluftvärdet så kan det vara fel på givaren du borde ha under -10grader.
Vilken storlek har huset,vilket fläktvarv står frånluften på?
« Senast ändrad: 22 januari 2023, 10:20:40 av Hasse G »
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad robkar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2023, 14:49:28 »
Vad har du för inomhustemperatur?, temperatur på frånluft? Vad har du för lufthastighet bs1?
Det går inte att säga varken bu eller bä med de få uppgifter du lämnat. När pumpen gått 10-15 minuter fota av alla värden från servicemenyn eller logga varje minut med usb minne och lägg upp här, annars är det svårt att hjälpa.

Jag tar och bifogar några bilder nedan från servicemenyn. Huset i fråga är 140kvm. Kollar jag historiken så avfrostar den efter omkring 40-60 minuters drift.
Har även pågående loggning så kan försöka få in loggen här tids nog.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9655
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2023, 15:15:14 »
Hetgastemperaturen är väldigt hög i förhållande till framledningstemperaturen. Ska normalt skilja ca 30-35 grader. Kylkretsen bör undersökas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2023, 16:56:57 »
Hetgastemperaturen är väldigt hög i förhållande till framledningstemperaturen. Ska normalt skilja ca 30-35 grader. Kylkretsen bör undersökas.
Jag har 36grader resp. 86 grader,pumpen är ny och går normalt,menar du att detta skulle vara onormalt?
Upp till 50 grader över har jag förstått är normalt
« Senast ändrad: 22 januari 2023, 17:02:53 av Hasse G »
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2023, 17:30:15 »
Jag tycker definitivt det känns fel att förångaren är -16 men avluften -1. Precis som @robkar skrev i sitt första inlägg

Sedan är det frågetecken kring vv; laddning resp topp, 10,6 resp 15,7. Är det verkligen normalt eller har badkaret just fyllts?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2023, 17:39:42 »
Jag har 36grader resp. 86 grader,pumpen är ny och går normalt,menar du att detta skulle vara onormalt?
Upp till 50 grader över har jag förstått är normalt

Jag har ungefär lika som dig och min 730 går bra.

Utloggad robkar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2023, 17:40:03 »
Jag tycker definitivt det känns fel att förångaren är -16 men avluften -1. Precis som @robkar skrev i sitt första inlägg

Sedan är det frågetecken kring vv; laddning resp topp, 10,6 resp 15,7. Är det verkligen normalt eller har badkaret just fyllts?

Tror det är korrekt, duschades en hel del idag.
Nu håller pumpen på med vv, är hetgas BT14 109.3°C och framledningstemp 52.2°C inom normen? Misstänker att hetgasen blir varmare under produktion av vv men 106c fick mig att reagera.

varmvatten laddning BT6   35.5°C
varmvatten topp BT7   38.7°C
« Senast ändrad: 22 januari 2023, 17:46:18 av robkar »

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2023, 17:42:45 »
Jag tycker definitivt det känns fel att förångaren är -16 men avluften -1. Precis som @robkar skrev i sitt första inlägg

HÃ¥ller med. Min avluft är i skrivande stund  -11,4 samtidigt som förÃ¥ngaren är -14,2.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2023, 05:34:52 »
Frånluft 18 grader, förångare -15.9 grader, och avluft -1 grad rimmar djävligt dåligt! Prova slå av kompressorn, kör endast eltillsats i 2-3 timmar, och starta sedan om och se vad som händer. Blir det inte bättre, så ringer du servicetekniker. Det känns som att förångaren får för liten mängd köldmedie, när inte avluften blir kallare!

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1735
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 - Onormalt hög avluftstemperatur
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2023, 19:19:46 »
Frånluft 18 grader, förångare -15.9 grader, och avluft -1 grad rimmar djävligt dåligt! Prova slå av kompressorn, kör endast eltillsats i 2-3 timmar, och starta sedan om och se vad som händer. Blir det inte bättre, så ringer du servicetekniker. Det känns som att förångaren får för liten mängd köldmedie, när inte avluften blir kallare!
Tar mig friheten att fylla i DonPablo :)

Syfte:
Att tina förångarens eventuella "iskaka" genom att stanna kompressorn och låta frånluften tina iskakan i 2-3h. Elpatronen är mest för att inte tappa inomhustemperatur eller tappvarmvatten.



Men ska inte F730 ha avfrostningselement pÃ¥ typ 1kW som förhindrar iskakor?  Sc:,h  Trodde det bara var F750 som fick iskakor?  help

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!