Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Optima 290a/w givare?  (läst 6143 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Optima 290a/w givare?
« skrivet: 07 februari 2014, 18:46:31 »
Hej!

Vet någon vad det är för givare på bilden? Fick en IVT Optima med vårt nyköpta hus, gav alla delar till installatören men den här blev över. Har inte orkat fråga honom då han inte var av den sorten man ringer och småpratar med.

Behöver en rumsgivare så hade denna varit en sådan hade jag blivit glad :-) Det enda som finns på baksidan är en grön klisterlapp som det står ROHS på.

Mvh,
Marcus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Optima 290a/w givare?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2014, 19:07:36 »
Samtliga tempgivare på IVT har samma karakteristik så troligen kan den användas som innegivare.
Prova att ansluta mot Ai4/GND så får du se om T5 dyker upp i displayen?
« Senast ändrad: 07 februari 2014, 19:09:59 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima 290a/w givare?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2014, 19:29:17 »
Det där är egentligen deras utegivare, men de har som sagt samma givare i sin rumsgivare.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima 290a/w givare?
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2014, 12:28:47 »
Det där är rumsgivaren, så det är bara att koppla in den och aktivera den i styrsystemet. Tänk på att ställa påverkan till 0 under tiden ni jobbar på att justera in rätt värmekurva.
Kapslingen på min utegivare ser lite annorlunda ut. Det är lite kraftigare, lite gråaktig, plast och den är inte fyrkantig, utan det är som en spets uppåt...

« Senast ändrad: 11 februari 2014, 12:30:36 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima 290a/w givare?
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2014, 14:47:26 »
Du har den nya givaren Purjo, finns både i grå och vit har jag sett.
Rumsgivaren har också en larm-LED i mitten för summa-larm, och ingen IVT-logga på fronten.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima 290a/w givare?
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2014, 14:57:04 »
Ok. Min innegivare ser ut som på bilden och saknar diod. Den känns dessutom lite väl plastig och inte så vädersäkrad för att ha som utegivare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima 290a/w givare?
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2014, 12:50:23 »
Mycket riktigt, den är inte alls lämplig för ute klimat. Plasten gulnar och blir skör, skruven rostar. Troligen därför som dom bytt modell.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima 290a/w givare?
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2014, 17:59:19 »
Hej!

Tack för alla svar!

Nej den känns verkligen inte lämpad för att sitta ute, lite is på den så spricker väl den fullständigt.

Konstigt att dem inte rekommenderade att vi skulle sätta den som inne-givare, den kanske är trasig, vad vet jag.

Men då är det i alla fall värt att koppla in den och se om den fungerar! Ska läsa på lite om hur man skall justera värmekurvan med innegivare, men det står väl i manualen vill jag tro?

Tack igen!

Marcus

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Optima 290a/w givare?
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2014, 18:32:27 »
Börja med att sätta rumsgivarfaktor på noll. Sätt alla termostater på Max. Ha koll på tempen inomhus några veckor. Helst vid en köldknäpp också. Justera kurvan så det blir lagom inne. Sen kan du aktivera givaren. Jag själv hade väntat med att aktivera den till våren. Då har du hunnit ställa in din värmekurva bra och du kan öka på rumsgivarfaktorn. Om du upplever nu att du behöver en rumsgivare så beror det ju troligen på att du är missnöjd med temperaturen inne. Alltså är din värmekurva fel. Vid den här årstiden är det inte så svårt att få jämn innetemp utan rumsgivare. Förutom när det blåser.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima 290a/w givare?
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2014, 15:36:20 »
Hej,

Jag antar att innegivarfaktorn är ett riktvärde för temp. pÃ¥ framledningsvatten beroende pÃ¥ vad innegivare  visar?

Det jag inte är med pÃ¥ är hur du menar att jag ska "aktivera"  givaren i vÃ¥r, kan jag köra den i avläsningsläge enbart, sÃ¥ att pannan inte tar hänsyn till den?

Ja det är korrekt - jag tycker inte pannan hänger med riktigt när det svänger 5-10 grader över en natt.
Förvisso kan det delvis bero på att golvvärmen inte är lagd i alla rum, men vi har även en mindre pump som skall täcka upp för det, därför tror jag att det är ett måste med innegivare så den kan hålla rummen med golvvärme tillräckligt varma.

Hej!

Vet någon vad det är för givare på bilden? Fick en IVT Optima med vårt nyköpta hus, gav alla delar till installatören men den här blev över. Har inte orkat fråga honom då han inte var av den sorten man ringer och småpratar med.

Behöver en rumsgivare så hade denna varit en sådan hade jag blivit glad :-) Det enda som finns på baksidan är en grön klisterlapp som det står ROHS på.

Mvh,
Marcus

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima 290a/w givare?
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2014, 13:58:36 »
Innegivaren kompenserar börvärdet som kurvan och utegivaren ger. Hur mycket den skall kompensera beror på parametern 'Rumsgivarpåverkan' i avancerad meny -> Värme.
Sätter man påverkan till 0 så visas aktuell rumstemp, men den påverkar inte regleringen.

Rent tekniskt funkar det som så att utegivaren och värmekurvan ger ett börvärde för framldeningstempen. Sen lägger man på skillnaden mellan önskad och uppmätt innetemp multiplicerat med påverkansfaktorn och får ett korrigerat börvärde. Solklart?

Ex1: Enlligt utegivare/kurva är börvärdet just nu 40 grader. Önskad innetemp är 22 grader, aktuell innetemp är 20 och rumsgivarpåverkan är satt till 4.
Då blir framledningens 'riktiga' börvärde: 40 + ((22-20)*4) = 48 grader.

Ex2: Enlligt utegivare/kurva är börvärdet just nu 38 grader. Önskad innetemp är 20 grader, aktuell innetemp är 21 och rumsgivarpåverkan är satt till 5.
Då blir framledningens 'riktiga' börvärde: 38 + ((20-21)*5) = 33 grader.

I det första exemplet är det kallare inne än man önskar och innegivaren gör då att framledningstempen ökar. I det andra exemplet med för varmt inne hjälper innegivaren till att bromsa VP'n istället.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!