Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Passar flexslangar pÃ¥ bÃ¥de varma & kalla sidan?  (läst 2134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Jag har idag en uppsättning flexslangar mellan VP och de rör som går ut till elementen. VP har nästan inte alls hörts upp i huset.

Men nu när jag har fått kyla installerat har jag noterat att lite av VP-ljudet kan fortplanta sig upp till konvektorerna och ut i huset. Till konvektorerna går det nämligen 22 mm kopparrör hela vägen. Det finns alltså inte någon "avflexning" på vägen. Ljudfenomenet är dock endast märkbart när jag har kranarna (de sitter nära VP i pannrummet) till kylkretsen öppna.

På sommaren när kyla behövs kommer ju VP:n endast gå för att ladda vv-beredaren. Så det blir nog inte något större oljudsproblem. Men! Om jag nu skulle tycka att det låter för mycket, kan man installera flexslangar (t ex Rinkaby Rör, art nr 5698) även på den kalla sidan, dvs tål dessa slangar inte bara varmt vatten utan även brine?
« Senast ändrad: 05 mars 2006, 19:10:57 av AndersB »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Passar flexslangar på både varma & kalla sidan?
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2006, 09:50:11 »
Rinkaby borde kunna svara.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!