Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan  (läst 8903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« skrivet: 04 december 2011, 08:25:58 »
Installerade frikyla sommaren -10 och allt fungerar perfekt utom att cirkulationspumpen (Grundfos ups 15 - 60) korroderar. Pumpen sitter i källaren där jag aldrig har kallare än +12*C. Det bildas en hel del kondens utanpå pumpen, men det gör det även utanpå kopparhattarna vid avstängningskranarna men ingen korrosion där.
Jag föreställer mig att pumpen är utsatt för galvanisk korrosion med tanke på att den är i kontakt med kopparrör.
Grundfos har 2 år garanti på pumpen men min installatör visar inget större intresse för att göra något åt problemet. Se bilder. Vad göra? Finns pumpar i mer beständigt material? Montera en bit polyetenslang mellan pump och rör för att hindra galvanisk korrosion?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #1 skrivet: 04 december 2011, 08:32:01 »
Jag har kondensisolerat CP ocksÃ¥ fast det kanske inte hjälper mot galvanisk korrosion.  :-\
Mässingskopplingar ska ju kunna hindra galvanisk korrosion.

Men prova att kontakta Grundfos direkt och förklara att din lokala installatör inte gör något trots din felanmälan.
« Senast ändrad: 04 december 2011, 08:34:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #2 skrivet: 04 december 2011, 16:45:05 »
Det där är korrosion på kristallnivå på ytan och har inget med inkopplade rör eller liknande.

Dessutom kondenserar det hela tiden vatten pÃ¥ ytan och hÃ¥ller den 'tvättad' frÃ¥n salter mm. vilket gör att om det leder ström sÃ¥ är det inom delar av mm. och inte i en större loop som tex. mellan järnskruv och  kapslingen som offeranod i tex saltvatten - för dÃ¥ skulle järnskruven vara rostfri - nu rostar lika mycket som pumphuset.

om det korroderar mellan rör och anslutning pga olika metaller så sker det invändigt i pumpen och inget som syns på utsidan innan det är i stort sett haveri.

Det finns en sak som kan sätta fart pÃ¥ korrosionen, speciellt om det är aluminiumpressgods är om det finns ammoniak i luften närvarande (läcker frÃ¥n avlopp mm.)  - även i mycket lÃ¥ga halter sÃ¥ löser det sig i vatten och och fungerar som elektrisk ledningshöjare precis som salter och sin akaliska och komplexbildande natur gör det ännu värre som korrosionspÃ¥drivare. (aluminiumskyfflar mm som stÃ¥r i ladugÃ¥rdar vid skitrännorna brukar vara kex efter nÃ¥gra Ã¥r)

jag skulle borsta/blästra upp pumpen och därefter måla upp den med någon fukttålig maskinfärg och på så sätt slippa se detta 'förfall'.

 


Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #3 skrivet: 04 december 2011, 17:34:15 »
Tack för denna info. Eftersom pumpen är endast lite över ett år gammal så tänkar jag nog i första hand tjata lite mer på säljaren/installatören. Något fähus eller annan ammoniakkälla finns inte. Här behövs uppenbarligen något mer korrosionsbeständigt.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #4 skrivet: 04 december 2011, 17:53:19 »
Bara ett år ?

Då har grundfoss verkligen valt/fått en väldigt olämplig legering i pumpkapslingen med tanke på användningsområdet...



Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #5 skrivet: 04 december 2011, 18:56:33 »
Jamen säger inte dokumentationen till UPS-pumparna att de visserligen kan pumpa vätskor frÃ¥n -25 ºC till 110 ºC men att omgivningstemperaturen vid vätskor under 40 ºC fÃ¥r vara max densamma som vätsketemperaturen?  Eller enklare uttryckt, omgivningstemperaturen fÃ¥r aldrig vara högre än vätsketemperaturen och max 40 ºC.  Det är antagligen just för att undvika kondensutfällning.

Då pumphuset är i gjutjärn så är det väl närmast att förvänta att det hela korroderar om det är konstant täckt av kondensvatten?

SÃ¥ jag tror inte Grundfos har nÃ¥gon skyldighet att ta detta pÃ¥ nÃ¥gon garanti, dÃ¥ pumpen använts under felaktiga premisser.  Självklart kan det hända att de väljer att ta det pÃ¥ goodwill.



« Senast ändrad: 04 december 2011, 19:03:04 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #6 skrivet: 04 december 2011, 20:33:47 »
den vita utfällningen är inte pga rost utan för att pumphuset är i någon form av aluminium/magnesium/zink-legering som korroderar - hade det varit gjutjärn så hade det inte varit vitt....


Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #7 skrivet: 04 december 2011, 20:41:24 »
Pumphuset ÄR i gjutjärn.  Men det kan ju hända att stator-kÃ¥pan är i ett annat material.  Oavsett, sÃ¥ har pumpen använts pÃ¥ ett felaktigt sätt och det skulle vara ren goodwill av Grundfos att ersätta den.
« Senast ändrad: 04 december 2011, 20:45:48 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #8 skrivet: 04 december 2011, 21:11:00 »
Men jag ställer inte krav på Grundfos utan på den som sålt och installerat denna pump för aktuell miljö och aktuell användning. Det blir svårt att hålla under +7*C omgivningstemperatur annat än på vintern.
Finns det mer korrosionsbeständiga pumpar på marknaden?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #9 skrivet: 04 december 2011, 21:15:38 »
pumphuset (gjutjärn) är helt opåverkat på bilden.. medan drivsidehuset är helt korroderat.
det hela ser inte galvaniskt ut, utan är nog som framkommit här en brist i mtrl-valet  huvuddunk
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #10 skrivet: 04 december 2011, 21:24:40 »
Det är väl ingen brist i materialvalet (vad vi kan se) dÃ¥ pumpen använts pÃ¥ ett sätt den inte är avsedd för.  Snarare en brist pÃ¥ pumpvalet i sÃ¥ fall.

Jag är helt med pÃ¥ att installatören har ett ansvar här, men det var ju nÃ¥gon annan som föreslog att ställa krav mot Grundfos, ilket jag tycker är Grundlöst... 

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #11 skrivet: 04 december 2011, 21:44:27 »
Ja...ok då, jag skulle skrivit pumpvalet.
Men jag förstÃ¥r varför det hänt....det är lätt att slarva med smÃ¥pumpar (läs universal-pumpar).  Installatören tar den som finns pÃ¥ lager med lämplig storlek oavsett applikation.
Handen pÃ¥ hjärtat...det där kunde hänt hos oss ocksÃ¥ (fast vi hade tagit reklamationen)  :D
Men jag hade ringt min lev och berättat vad jag tycker om att de universal replaceunit pumpar  med sÃ¥ uselt matrialval att de inte tÃ¥l kondens  knUp
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #12 skrivet: 04 december 2011, 22:09:44 »
Får lov att modifiera mina uttalanden något. Jag skrev förvisso att installatören inte visat något större intresse (för mail och bilder), men någon direkt vägran att ta reklamationen är det inte. God relation hitintills så jag har gott hopp om att få hjälp med pumpbyte och tack vare era synpunkter har jag nu lite mer på fötterna. Tack!

aakeoe

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #13 skrivet: 05 december 2011, 07:59:22 »
Det är ju märkligt att nÃ¥gon tomte:: som tillverkar pumpar som pumpar vatten inte väljer att skydda dem mot.... eeehh....  Sc:,h Sc:,h ..... vatten!!
Att sedan säga att den inte tÃ¥l vatten pga att temperaturen i rummet är en annan än i det pumpade mediat ger inget annat än ett löjets skimmer över tillverkaren  ::) LikasÃ¥ att man just friskriver sig frÃ¥n högst vanliga och Ã¥terkommande företelser. Kondens är inget annat än vatten i normalfallet.
Om det istället hade varit syra, alkali eller något annat otrevligt så hade jag förstått att man kastat in en sån brasklapp.

Jag har inget emot Grundfos, men har man inte gjort det lite väl lätt för sig?
Min första tanke om jag läst beskrivningen hade varit att kondensen hade skadat den elektriska utrustningen på pumpen, inte själva pumpen i sig.

Alternativt kan ju någon av alla kunniga här säga vilken pump som han borde ha fått i stället för denna. Och visst finns det väl pumpar som vare sig är av rödgods eller rosttröga material som klarar kondens?


  *vinkar*

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #14 skrivet: 05 december 2011, 08:32:11 »
Det finns ju målade Grundfos-pumpar.

Jag har en liknande Grundfos UPS-pump (UPS 25-40) till min Frikyla, men den är målad i den vanliga Grundfosröda färgen. Ingen korrosion där trots att jag kört den i fyra år.

Jag hade en omålad UPS-pump till värmebäraren tidigare, och den hade ju givetvis ingen kondens, och den ser helt OK ut.

En felaktigt vald pump helt enkelt och det bör din installatör se till att fixa.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #15 skrivet: 05 december 2011, 08:39:52 »
Deras egna uppgifter är lite motstridiga beroende på vilket språk man läser på:

"Ambient and liquid temperatures
The ambient temperature for standard pumps with a
permissible minimum liquid temperature of +2 °C
should always be lower than the liquid temperature, as
otherwise condensation may form in the stator
housing."

"Omgivningstemperaturen skall vara
lägre än vätsketemperaturen."


F.ö.:
Pumpen kännetecknas av:
* Radiallager och axel av keramik.
* Axiallager av kol.
* Rotorhölje och lagerplatta av rostfritt stål.
* Korrosionsbeständigt pumphjul, Composite, PES/PP.
* Gjutjärn pumphus.
« Senast ändrad: 05 december 2011, 08:45:45 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #16 skrivet: 05 december 2011, 09:05:51 »
Det är ju märkligt att nÃ¥gon tomte:: som tillverkar pumpar som pumpar vatten inte väljer att skydda dem mot.... eeehh....  Sc:,h Sc:,h ..... vatten!!
Att sedan säga att den inte tÃ¥l vatten pga att temperaturen i rummet är en annan än i det pumpade mediat ger inget annat än ett löjets skimmer över tillverkaren  ::) LikasÃ¥ att man just friskriver sig frÃ¥n högst vanliga och Ã¥terkommande företelser. Kondens är inget annat än vatten i normalfallet.
Jag tycker nog du fÃ¥r skilja pÃ¥ vatten där det skall vara vatten och vatten där det inte förväntas vara vatten.  Pumpen ifrÃ¥ga klarar alldeles utmärkt att det är vatten (dött ej syresatt vatten) i de delar som är avsedda för pumpvätskan.  Pumpen är inte gjord för applikationer där utvändig kondens kan bildas och det är väl inget märkligt med det.  Varför skall man fördyra tillverkningen av en cirkulationspump gjord för att pumpa t.ex. varmt radiatorvatten genom att göra den motstÃ¥ndskraftig mot extern kondensation?  Finns ingen som helst mening med det och jag som konsument vill i alla fall inte vara med och betala för det om jag inte behöver ju detta.

SÃ¥ jag tycker inte det är ett dugg märkligt att Grundfos har konstruerat pumpen pÃ¥ detta sätt.  Om man har en applikation där pumpvätskan har lägre temperatur än omgivningen (dvs kan orsaka kondensdering) sÃ¥ kan man välja t.ex. en UPS (B) 200 -pump som är gjord av brons.  Självklart är priset ett helt annat, men jag tycker det är bra att jag inte behöver betala det priset när jag skall ha en cirkulationspump för uppvärmning utan bara om jag behöver en för kyla.

Fel pumpval helt enkelt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #17 skrivet: 05 december 2011, 09:09:19 »
Deras egna uppgifter är lite motstridiga beroende på vilket språk man läser på:

"Ambient and liquid temperatures
The ambient temperature for standard pumps with a
permissible minimum liquid temperature of +2 °C
should always be lower than the liquid temperature, as
otherwise condensation may form in the stator
housing."

"Omgivningstemperaturen skall vara
lägre än vätsketemperaturen."
Vet inte vilken pumps manual du läser ur.  Men jag förstÃ¥r inte vad det är du anser vara motstridigt?  De skriver ju att omgivningstemperaturen skall vara lägre än vätskans temperatur?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #18 skrivet: 05 december 2011, 09:09:37 »
Hej

Galvanisk korrosion på den oädlare komponenten i systemet, d v s statorkåpan. Allmänkorrosion på skruvarna pga kondens vatten. Förmodligen är kondensvattnet aggressivt och leder ström (salthaltigt) på grund av miljön i källaren, vilket gör att en strömkrets bildas. Det är alltså kondensvattnet som sluter kretsen och startar förloppet.Det är förmodligen ingen korrosion på insidan av statorkåpan. Det skulle hjälpa att måla statorkåpan. Det är egentligen inget fel på materialvalet som sådant eller på kvaliteten på den förmodade pressgjutlegeringen i statorkåpan.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #19 skrivet: 05 december 2011, 09:16:35 »
Vet inte vilken pumps manual du läser ur.  Men jag förstÃ¥r inte vad det är du anser vara motstridigt?  De skriver ju att omgivningstemperaturen skall vara lägre än vätskans temperatur?


Pumpen på bilden har ju ett K i modellbeteckningen, K = cold-water version. Den är alltså gjord för -25 grader istället för +2 grader. Enligt den engelskspråkiga texten så omfattas den alltså inte av kravet att omgivningstemperaturen skall vara lägre än vätskans temperatur.

http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/litctrl?cmd=com.grundfos.webcaps.literature.commands.LiteratureDetail&documentid=916&litlanguage=ENU&typecode=UPS01&appcode=&pdfid=1625#
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #20 skrivet: 05 december 2011, 09:52:15 »
Oklart ok..  Men den dokumentationen du refererar till handlar ju om hela produktserien som omfattar pumpar gjorda i olika material som gjutjärn, rostfritt och brons.  Vad de skriver i den punkten du refererar till handlar alltsÃ¥ om en kategori pumpar, vilket inte automatiskt säger att det är fritt fram för andra pumpar.  Det finns ju dokumentation som mer specifikt handlar om just den pumpen man har ocksÃ¥.

Nu handlar den dokumentationen du hänvisar till överhuvudtaget inte om den här pumpen ifråga som du kan se av tabelle på sidan 6, så du får antagligen leta fram någon äldre dokumentation eller se varför UPS 15-60 K inte finns med.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #21 skrivet: 09 december 2011, 20:36:50 »
Intressant...
Ska montera frikyla hos kund snart, har inte sett/hört detta tidigare.
Thermia har dessutom de silver/svarta pumparna på brinen i alla sina vp. Och har haft i många år. Får nog gå till baka till mitten 90-tal innan jag hittar målade pumpar. Har inte sett detta problem i deras maskiner heller... Sc:,h
Är det verkligen så enkelt att det är pumpen som är fel vald? Jag menar frikylan går ju en ganska begränsad tid av året och den har ett år på nacken Sc:,h De kan inte va många drifttimmar på den.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Snabb korrosion av cirk.pumpen till frikylan
« Svar #22 skrivet: 08 januari 2012, 23:36:26 »
pumphuset (gjutjärn) är helt opåverkat på bilden.. medan drivsidehuset är helt korroderat.
det hela ser inte galvaniskt ut, utan är nog som framkommit här en brist i mtrl-valet  huvuddunk

Gjutjärn rostar, det blir rött (som räven), på bilden ser det ut som nåt galvanisk korrosion (tycker jag), fråga mej inte vad men det ser skumt ut.erätta vad Grunfoss säger.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!