Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE Fighter 360p HP-Larm  (läst 8821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frelin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE Fighter 360p HP-Larm
« skrivet: 01 maj 2017, 22:40:21 »
Hej, vill bara börja med att tacka för detta forum, har läst och lärt mig mycket här men nu har jag fÃ¥tt egna problem  :-\
Jag har ett problem med att min frånluftsvärmepump NIBE 360p, runt 12år gammal, larmar för HP-Larm och löser ut pressostaten. Värmepumpen står i Höst/Vinter- läge alltså igen elpatron, jag vet att utetemperatur-sensorn visar fel, för mycket kanske runt 4grader och funderar på ifall det är därför den löser ut. Felet verkar uppkomma när den inte blir av med värmen och returtempen blir högre eller densamma som framledning, vilket känns logiskt. Kan det vara shuntventilen som inte fungerar mekaniskt? Jag förstår inte heller vad som menas med driftläge varmvatten, trodde alltid den gjorde varmvatten.
Cirkulationspumpen går och är rengjord.


Larm:    HP-Larm   HP-Larm   HP-Larm   HP-Larm
Utetemp.:    18,8   16,4   14,5   14,4
Framledn.temp.:24,8   24,4   24,9   25,4
Returtemp.:    25,3   24,4   25,3   25,4
VV-temp.:    54   53   54,7   54,4
Komp.temp.:    55,3   54   55,3   55,3
Elpatron.temp.: 55,7   54,6   55,9   55,7
FörÃ¥ngn.temp.:    11,7   11,7   0   11,7
Avluftstemp.:    17   16,9   16,3   16,3
FrÃ¥nluftstemp.:    27,2   26,2   26,3   26,7
Driftläge:    Varmvatten   Varmvatten   Varmvatten   Varmvatten




Tack pÃ¥ förhand.  8)

Mvh Fredrik

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 360p HP-Larm
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2017, 22:46:13 »
Det ska finnas ett filter , brukar sitta pÃ¥ returen har du kollat det , skit  dÃ¥ligt flöde HP löser

Utloggad frelin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 360p HP-Larm
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2017, 23:22:44 »
Tack för ditt, svar. Är osäker på vart detta sitter, skruvade ner där jag ringat in med gult för ett tag sedan men hittade inget filter, vattnet såg klart ut.


Utloggad frelin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 360p HP-Larm
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2017, 23:24:23 »
Hmm här är länken, verkar inte funka med bilden http://imgur.com/a/0ytkB

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 360p HP-Larm
« Svar #4 skrivet: 01 maj 2017, 23:37:56 »
Hmm här är länken, verkar inte funka med bilden http://imgur.com/a/0ytkB
går inte se lite mer åt höger , undrar var filtret sitter , det syns inget ,
rören går ned i golvet , du får 2 bilder hur dom kan se ut , tveksamt om det sitter
bakom framplåten ovanför , men man vet aldrig

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 360p HP-Larm
« Svar #5 skrivet: 01 maj 2017, 23:54:31 »
Kollade en gång till alla rör lödda in i tanken , kollad dina temp in ut är lika
verkar vara stopp i flödet  , gÃ¥r pumpen , sitter en blank mutter i ändan pÃ¥ den
lossa , med en  mejsel gÃ¥r det att känna om den snurrar , det finns flera lägen
för drift pÃ¥ kopplingsdosan  , ett läge  kan ha sagt upp sig ändra , prova
det du visar är shunten , men det finns ingen motor till den , ändrar du för hand

Utloggad frelin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 360p HP-Larm
« Svar #6 skrivet: 02 maj 2017, 07:42:18 »
Temp. in och ut är lika vid larm-ögonblicket när den går "normalt" innan pressostaten löser finns det ett delta på ~2grader. Angående shunten syns den inte på bilden, sitter längre in, när jag hand-manövrerar den går den hyffsat lätt och när den körs av automatiken går den även där upp och ner. Ska ta en bättre bild när jag kommer hem och undersöka lite mer om det här smutsfiltret. Tack!

Mvh

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: NIBE Fighter 360p HP-Larm
« Svar #7 skrivet: 02 maj 2017, 11:58:27 »
Som sagts..inte shunten du ringat in, utan påfyllningskopplet.
Kolla så värmebärarpumpen går.
Har du radiatorer eller golvvärme?
Kan det vara radiatortermostater/golvslinge-ventiler som stänger nu när vårsolen tittar fram o hindrar flödet?
Då får du öppna termostaterna alternativt sänka kurvan
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE Fighter 360p HP-Larm
« Svar #8 skrivet: 02 maj 2017, 18:12:46 »
Driftläge varmvatten kan vara att den tillfälligt stänger shunten så att all tillgänglig effekt går till att värma tanken och därmed varmvattenproduktion(?) Förångningstemperaturerna och avluftstemperaturerna ser inte bra ut, särskilt med 0 °C förångning och 16 °C avluft. Hur länge hade kompressorn hunnit stå stilla efter HP-larm innan värdena antecknades?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE Fighter 360p HP-Larm
« Svar #9 skrivet: 02 maj 2017, 21:49:37 »
Eftersom Nibe 360 jobbar med fast kondensering mot tanken så tror jag inte på dålig cirkulation.
Absolut vanligaste orsaken är luft i pannan, lufta på säkerhetsventilen.
Är det inte luft så behöver du en kyltekniker som kan kolla på expansionsventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad frelin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 360p HP-Larm
« Svar #10 skrivet: 03 maj 2017, 15:10:19 »
Tack för alla svar. Så fast kondensering innebär att kompressorn ger max temp. mot VV-tanken hela tiden när den går och det som stoppar den är temp. VV hög. Är det något man kan se på manometern att expansionsventilen är kass?
NÃ¥got smutsfilter hittar jag inte, finns inte i manualen heller. Bifogar bild.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: NIBE Fighter 360p HP-Larm
« Svar #11 skrivet: 03 maj 2017, 16:41:11 »
Exp-ventilen ger inte HP-larm.
Men om jag minns rätt är HP & LP seriekopplade på denna modell, och då kan Carl N vara på helt rätt spår.
Man skulle vilja se förångning respekt avluftstemp under drift...
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE Fighter 360p HP-Larm
« Svar #12 skrivet: 03 maj 2017, 19:11:01 »
Tror smutsfilter är ovanligt på frånluftsvärmepumpar som installeras i nyproducerade hus. Jag fick sätta dit ett själv. Kompressorn av/på styrs av kompressorgivaren som sitter underst av tempgivarna i tanken. Den brukar normalt slå till vid 51 °C och från vid 54 °C. Som sagt, vad är förångningstemperatur och avluftstemperatur under drift? Expansionsventilen är fast på dessa NIBE-modeller och går inte att justera.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE Fighter 360p HP
« Svar #13 skrivet: 03 maj 2017, 20:07:57 »
På Nibe 360 är larmen för LP och HP separerade, man måste återställa HP på knappen bakom övre panelen.
Knepigt detta, kompressorgivare och elpatron givarna visar nästan samma så de är troligen OK om inte båda visar fel?
Kompressorn ska stoppa vid ca 55 °C så det borde vara lite kvar innan pressostaten löser.
Om reläet till kompressorn fastnar så borde temperaturen bli högre innan den löser ut.

Hade du provt att lufta på säkerhetsventilen (52)?
De låga temperaturerna på fram/retur är OK, inget konstigt med detta.
« Senast ändrad: 03 maj 2017, 20:09:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad frelin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 360p HP-Larm
« Svar #14 skrivet: 03 maj 2017, 22:46:18 »
Ventil 52 är avluftad. Hötryckspressostaten löste ut idag med när pumpen stod i driftläge sommar, har för mig att cirkulationspumpen inte går konstant då, så cirkulationen bör det inte vara.
Har låtit kompressorn gå i 15min nu och läser av dessa driftvärden: Förångning: 8grader , Avluft: 15,8grader och frånluft: 25grader (som ni märker är det varmt inomhus, mycket sol idag). Har svårt att tolka dessa värden men ~10grader värmeenergi borde tagits upp av pumpen. Förångningen, har jag ingen koll på.
Väntade vid kompressorn för en stund sedan, den gick tills HP-pressostaten löste och då visade VV:55 komp:55 och elpatron: 56, de känns väl ok?
Kan pressostaten vara dålig?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!