Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur kan jag styra elmätare att bara logga när poolpump gÃ¥r?  (läst 1422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
jag har ett problem med med min Varmitek 12TBR som loggar fel värden när poolstyrningen aktiverar poolvärming. Fäljande händer:

•   Klockan pÃ¥ VP’n slÃ¥r till för poolcirkulation och tillÃ¥ter värmning om det behövs.
•   BÃ¥da kompressorstegen i pumpen slÃ¥r till och börjar värma poolen.
•   Om huset värmdes när detta sker slocknar inte lampan för det steg som dÃ¥ användes och ES3’an registstrerar energiÃ¥tgÃ¥ng som om bara ett steg gÃ¥r. Den registrerar inte heller att bÃ¥da stegen har startat.

Detta gör att jag inte kan skilja på uppvärming av pool och hus. Jag kan ju inte heller se hur många starter som verkligen sker men då jag har logger så klarar jag mig ändå. Vad jag skulle vilja ha är ett sätt att logga elförbrukning för pool repektive hus på något sätt. Min tanke var att kunna styra en elmätare att bara logga när poolpumpen går. Jag vet dock inte hur/om man kan göra detta på något enkelt sätt. Är det någon som har ideer om hur detta skulle kunna göras?

Det allra bästa had ju varit om Varmitek kunde se till att VP’n verkligen kände av att poolen använder kompressorstegen och loggade korrekt från början men jag tror inte att de fixar det.

Tips välkomna
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har köpt en Siemens / Landis & Gyr. Alltså en sådan som Rickard säljer. Jag har inte kopplat in den ännu, men det verkar som man kan styra den att visa olika tariffer. Man borde kunna skilja på olika typer av förbrukning med den funktionen. Jag funderar på att försöka få varmvattenproduktionen separat på detta sätt.   
« Senast ändrad: 27 november 2005, 14:37:21 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!