Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe fighter 310p inställning  (läst 9520 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andyman84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe fighter 310p inställning
« skrivet: 23 november 2008, 09:05:44 »
Hej! Har några frågor om fighter 310p!

1. Blir det lägre elförbrukning om jag ställer alla termostater på radiatorerna på max och sen justerar framledningstempen på pannan istället?
2 Bor i skåne och ska enligt manual ställa in min panna på "Val, värmekurva på 11" och Förskjutning värmekurva på -2. Har nu istället ställt det på 10 och -4 eftersom jag tycker att blev mer lagom värme då. cirka 21 grader! Termostaterna står på 1.5 där max är 5. Skulle jag justerat något annat för att få "rätt" temperatur?
3. Vilken framledningstemp bör jag ligga på? Är idag -7 grader ute då ligger den på 40 grader.
4. Vilka inställningar tror ni är optimala för att för att förbruka så lite energi som möjligt men ändå ha en rumstemp på cirka 21 grader?

Bor i marklägenhet på 2 våningar 116m2 byggt 1990.
 

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Nibe fighter 310p inställning
« Svar #1 skrivet: 23 november 2008, 09:46:00 »
Jag vet inte om det är helt rätt men vi har gjort som följande.
Termostaten på radiatorn i vardagsrummet och köket står på max, det är det rummen vi vill ha mest komfort i, lika så i hallen på nedre våningen.
Andra rum som kontor, sovrum och toaletter har vi lite lägre på. Gästrum och klädkammare är dom som står lägst.
Vår kurva är 10, rek från Nibe är 9, och förskjutningen är nu -2. Med förskjutningen styr jag tempen i rummen där vi vistas mest som är dom med helt öppna termostater. Efter ca en veckas småjusteringar i bla kontor och sovrum så är vi mycket nöjda med temperaturerna.
Vet inte om vi inbillar oss men efter denna justering och en installation av en rumstermostat så upplever vi en mycket jämnare temperatur i stugan.

-7 grader ute och ca 40 i framledning låter normalt tycker jag. Vi har -13 ute nu och en framledning på 47 grader.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 310p inställning
« Svar #2 skrivet: 23 november 2008, 11:58:44 »
Vi kör med en 360P som jag körde igång i sommras. Har fullt öppna termostater som jag körde med den gamla NibeTwin. Har kört med inställningarna enl Nibes mall. Kurvlutning 10 och -2 i förskjutning men det blir alldeles för varmt i huset så förskjutningen är nu -5 med lagom temperatur runt +-0 i utetemp men nu när det är kallare ute så har vi för varmt innomhus igen. Vill hålla mina invanda 22 ºC

FrÃ¥gan är Ã¥t vilket hÃ¥ll jag ska dra kurvlutningen för att fÃ¥ en jämnare temperatur innomhus vid kallt/varmt väder? Känns som mest rätt att öka pÃ¥ kurvlutningen eller har ni andra rÃ¥d  Sc:,h

PÃ¥ gamla Twin sÃ¥ provade jag mig fram till en jämn temperatur men minns inte om jag ökade eller minskade lutningen  huvuddunk
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad stefan_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Nibe fighter 310p inställning
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2009, 02:08:41 »
testa lägre kurvlutning

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nibe fighter 310p inställning
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2009, 08:38:16 »
Ställ upp termostaterna på max, och sänk kurvan!!!
Mest kyla men lite värme också

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 310p inställning
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2009, 21:09:28 »
Stämmer bra  Thumbsup Sänkte kurvan ett steg och ligger nu pÃ¥ -5 i försjutning och 21-22 ºC innomhus vid för tillfället -11.4 i utetemp. FÃ¥r se vartÃ¥t det barkar när det blir varmare igen.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 222
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!