Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fÃ¥ CZ CE50 att hÃ¥lla sig vid börvärde?  (läst 16299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« skrivet: 14 december 2008, 21:10:17 »
Jag börjar bli en aning frusterad på min CE50. Varför kan den inte hålla sig kring börvärdet utan så stora svängningar?

Förutsättningar:
sluttningshus i Södertälje,
entre på sluttningsvåning,
pumpen på sluttningsvåning,
samvaroytorna på övervåningen,
extern innegivare på sluttningsvåning,
kamin på övervåning, 75kvm/vån = 150 inalles,
golvvärme på båda våningarna,
börvärde inställt på 21grader,
tempen från innegivaren är kalibrerad med digital termometer,
firmware v1.15,
defaultinställningar förutom kalibreringen av givaren.

Så länge rumstempen är något över börvärdet gör flvp inget vilket är rätt.
När tempen sjunker under börvärde får tempen sjunka ca 0,3grader innan flvp börjar gå. Den går då med väldigt liten effekt, 35%. Tempen sjunker ytterligare men flvpen går fortfarande på liten effekt. Först när tempen börjar närma sig gränsen för "nattsänkningen" börjar pumpen gå på för fullt. Sedan får pumpen jobba i en enorm uppförsbacke för att komma ikapp. Allt för att den släppte iväg tempen alltför långt. När sedan börvärdet uppnåtts fortsätter flvpen gå för fulllt trots att tempen är uppe på 21,4grader.

Vad är fel?
Vad ska jag ändra för att få flvpen att gå mer optimalt i mitt hus?
Finns det någon man kan köpa tjänsten av för att få just min pump optimerad för mitt hus?

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2008, 21:15:57 »
Hej
Det finns förslag pÃ¥ optimeringar i den officiella trÃ¥den för CE, kommer inte ihÃ¥g vilka sidor, ca 70 - 75 ca. Det vore läge för en egen tavla för CE, eller hur.  Det börjar vara ganska jobbigt att söka igenom 84 sidor efter nÃ¥got man letar efter.
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Utloggad jback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« Svar #2 skrivet: 15 december 2008, 08:10:21 »
Jo precis. Jag vet att jag sett olika försök att få pumpen mer optimerad men det är svårt att få en överblick när det spänner över massvis med sidor.

Några av er som gjort försök. Några förslag?

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« Svar #3 skrivet: 15 december 2008, 14:38:27 »
Kan du precisera vad problemet är? Är det komfortmässiga problem att temperaturen svänger eller vill du att pumpen ska gå mer på lägre effekt med högre COP?

Eftersom reglersystemet endast mäter innetemp så vet systemet inte om det är -20 C eller + 10 C ute och börjar därför med att köra på lägsta effekt när innetempen börjar sjunka. Om tempen då fortsätter sjunka börjar effekten rampas upp tills maxeffekt eller börtempen nås och den börjar sänka effekten igen. På min pump börjar i varje fall den sänka effekten direkt när börvärdet uppnås och ibland strax innan, men jag har inställt på radiatorläge. Sedan tar det ett tag innan den har reglerat ner effekten och till slut stannar och då är temperaturen oftast 0.3-0.4 C över börvärdet.

Vill man ha lägre temperatursvängningar kan ett sätt vara att öka P-delen i regleringen (750W/K). Jag har inte själv provat det, men den borde bli snabbare på att dra på till maxeffekt och även slå av när börvärdet har uppnåtts. Extremfallet blir att så fort temperaturen faller under börvärdet går den på max och när tempen är över börvärdet stängs den av, dvs en on-off pump. Nu tror jag inte att det är det du menar med att gå mer optimalt?

Så jag skulle vilja påstå att det är två krav som är svåra att uppfylla samtidigt, dvs gå optimalt med rätt frekvens och med minimalt reglerfel.

Fördelen med att reglera på innegivare är dock att hänsyn tas till andra värmekällor (spis, diskmaskin, belysning, TV, datorer, solljus) vilket en utegivare inte kan göra. Jag ser det tydligt på kvällstid när alla el-apparater drar igång så stiger temperaturen och pumpen reglerar ner eller stannar.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad jback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« Svar #4 skrivet: 15 december 2008, 20:59:34 »
Kan du precisera vad problemet är? Är det komfortmässiga problem att temperaturen svänger eller vill du att pumpen ska gå mer på lägre effekt med högre COP?

Eftersom reglersystemet endast mäter innetemp så vet systemet inte om det är -20 C eller + 10 C ute och börjar därför med att köra på lägsta effekt när innetempen börjar sjunka. Om tempen då fortsätter sjunka börjar effekten rampas upp tills maxeffekt eller börtempen nås och den börjar sänka effekten igen. På min pump börjar i varje fall den sänka effekten direkt när börvärdet uppnås och ibland strax innan, men jag har inställt på radiatorläge. Sedan tar det ett tag innan den har reglerat ner effekten och till slut stannar och då är temperaturen oftast 0.3-0.4 C över börvärdet.

Vill man ha lägre temperatursvängningar kan ett sätt vara att öka P-delen i regleringen (750W/K). Jag har inte själv provat det, men den borde bli snabbare på att dra på till maxeffekt och även slå av när börvärdet har uppnåtts. Extremfallet blir att så fort temperaturen faller under börvärdet går den på max och när tempen är över börvärdet stängs den av, dvs en on-off pump. Nu tror jag inte att det är det du menar med att gå mer optimalt?

Så jag skulle vilja påstå att det är två krav som är svåra att uppfylla samtidigt, dvs gå optimalt med rätt frekvens och med minimalt reglerfel.

Fördelen med att reglera på innegivare är dock att hänsyn tas till andra värmekällor (spis, diskmaskin, belysning, TV, datorer, solljus) vilket en utegivare inte kan göra. Jag ser det tydligt på kvällstid när alla el-apparater drar igång så stiger temperaturen och pumpen reglerar ner eller stannar.

Okej, optimalt för mig var väl den funktion som pumpen är tänkt att ge mig. Dvs ett rätt tempererat hus med liten variation. Rent driftekonomiskt borde det väl vara bra om den går korta stötar ofta för att hålla börvärdet än att den går under stenhårt under lång tid.

Det jag i min drömvärld skulle vilja ha är en pump som faktiskt fattar att det är ett trögt system den har att jobba med och fattar att om tempen sakta kryper neråt börjar gå på lite grann med lite värme även om man ligger strax över börvärdet. Om tempen sedan ytterligare sjunker bör den ladda på mer. Lite mer proaktivt istället för som nu väldigt reaktivt och långsam i startblocken vilket gör att svängningarna är långa. Som nu när den inte verkar fatta att den ligger under börvärdet (21) förrän tempen är 20,95 och neråt 20,70 börjar den jobba och då har det gått ca 30minuter.

Tips på parametervärden?

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« Svar #5 skrivet: 15 december 2008, 22:30:31 »
jback

Upplever exakt samma som dig. Vad testar du för värde?

Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad jback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2008, 07:45:51 »
jback

Upplever exakt samma som dig. Vad testar du för värde?

Fredrik

Inget just nu. Jag hoppades att någon av de som kan och förstår flvp kunde ge mig någon hint.

Av den långa CZ-tråden förstår jag att det borde vara a1,M1,a2 och M2 som borde justeras. Jag skulle gärna få mina händer på v1.17 då den hade en eller några enklare parametrar att justera för att tvinga pumpen att göra värme trots att börvärdet är uppnått. Tänker främst på returtempen på cirkulationsvattnet.

Utloggad mrperry

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2008, 10:41:29 »
Har precis samma problem med min CE65. Har försökt mixtra lite med m1, m2, a1, a2 men inte hittat något bra läge. Har även mailat Kent på CZ 2 gånger och bett att få version 1.17 på mailen men jag har inte fått svar.

/Per
CE65, nybyggt 200kvm, golvvärme i nederplan och radiatorer i övre.

Utloggad jback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2008, 12:29:18 »
Har precis samma problem med min CE65. Har försökt mixtra lite med m1, m2, a1, a2 men inte hittat något bra läge. Har även mailat Kent på CZ 2 gånger och bett att få version 1.17 på mailen men jag har inte fått svar.

/Per

När det gäller v1.17 hade CZ så sent förra vecka en policy att inte släppa den om inte allvarliga buggar i nuvarande programvara hittas. Detta pga att uppdateringen och uppdateringsprogramvaran har fått styrenheten att hänga sig så hårt att det bara återstår fysiskt utbyte av styrenheten. Eftersom styrkortet, programvaran och uppdateringsverktyget är inköpt från en annan leverantör är det egentligen inget CZ kan göra annat än hoppas att leverantören löser problemet.

Dock undrar jag lite hur mycket styrenheten kostar. Jag tänkte att jag kanske ska ta risken att göra en uppdatering och om det hänger sig få betala ett utbyte av styrenheten. Eller helt enkelt köpa en helt ny styrenhet med senaste versionen på.

När det gäller kontakten med CZ har jag märkt att det oftast går fortare att ringa.

Hoppas CZ ser en merförsäljningspotential genom att sälja underhållslicens på programvaran. Köper underhållsavtal/licenser gör jag på otaliga system på jobbet så jag ser inte det som speciellt kostigt att göra det på min panna som är husets mest avancerade och kanske viktigaste pryl.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2008, 13:17:30 »
Hoppas CZ ser en merförsäljningspotential genom att sälja underhållslicens på programvaran. Köper underhållsavtal/licenser gör jag på otaliga system på jobbet så jag ser inte det som speciellt kostigt att göra det på min panna som är husets mest avancerade och kanske viktigaste pryl.

Låter rimligt ja. Tänk att kunan fjärravläsa och styra pannan ex.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad snokez

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« Svar #10 skrivet: 16 december 2008, 20:47:48 »
Jag har varit med och inst. en CE65 hos farsan med ver. 1.17. Nu skulle man vilja justera in den
så att den bli så effektiv som möjligt, minska elförbr. är ju ändå hela poängen med att byta till
en flvp som typ CZ.

Känner samma sak ang. konf.  Skulle uppskatta om nÃ¥gon kunde sammanfatta hur man kan göra
en vettig inst. i förhållande till det hus man har, vilka parametrar som är viktiga att ha koll på och
vad de bör ligga på.

Jag har gjort några försök men det är svårt att leta igenom den långa tråden (på snart 90 sidor) och
få en bra bild av hur det ska göras.

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« Svar #11 skrivet: 17 december 2008, 11:26:06 »
Har börjat att pilla lite på parametrarna: a, M, a1, M1, a2, M2

a och M har jag ej rört då de berör radiatorer.

Tempen ligger ca 0.1grad under börvärdet.

Gjorde följande test. Ändrar jag a1 normalt -600 till -800 sjunker kompressorn från 5KW till ca 4KW, sänker jag till -1000 sjunker kompressorn ner till 2,9KW.

Testar a1 -450 för att se om pumpen kan gå lite hårdare, den går åter på 5KW.

Testet är gjort i samband när pumpen har legat ca 1 grad under börvärdet och är på väg upp i rätt temperatur.

Övriga parametrar rör jag ej förtillfälligt.

Återkommer när jag ser vad utfallet blir.........


Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« Svar #12 skrivet: 18 december 2008, 19:25:14 »
Efter 1 dygns försök.....Kunde ej se att pumpen startade snabbare och tidigare mot börvärde efter övertemperatur.
Kollar ett dygn till innan nytt värde läggs till. Återkommer vad det blir och resultat........

Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« Svar #13 skrivet: 19 december 2008, 09:43:09 »
Efter 1 dygns försök.....Kunde ej se att pumpen startade snabbare och tidigare mot börvärde efter övertemperatur.
Kollar ett dygn till innan nytt värde läggs till. Återkommer vad det blir och resultat........

Fredrik

Kan ni inte prova att ändra till radiatorer som reglering. Då blir ju pumpen snabbare med att varva upp och ner.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: Hur få CZ CE50 att hålla sig vid börvärde?
« Svar #14 skrivet: 19 december 2008, 18:15:06 »
Törs man ändra reglering golvvärme till radiatorer? Teoretiskt borde inte golvvärmen få en högre temperatur då det är börvärdet som styr hur högt framledningstemraturen blir.....

Ska fundera om jag törs mig på denna ändring.


Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!