Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greeline Compact 8 gör bara varmvatten  (läst 4156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trappern

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ allt inom VVS
IVT Greeline Compact 8 gör bara varmvatten
« skrivet: 21 november 2013, 00:34:07 »
Problemet är att när kompressorn startar så stänger vxv o den gör vv när tempen kommer upp i vv så öppnar vxv för att göra värme men den stänger samtidigt av kompressorn. Tar jag bort motorn på vxv o kör kompressor så går värmen ut på systemet.(Tror själv att vxv funkar) När kompressorn går är vxv stängd och när den stannar så är den öppen, kan det vara motrn på vxv som stänger av kompressorn eller är det styrdatorn som ballat ur. Inga fellarm. Insatsen i vxv är bytt cirkpumpen är bytt. Hade en reperatör här han var helt ointresserad av att repa den sa att de inte finns några delar den är för gammal. Det är bättre att du köper en ny.
Tycker det är synd att skrota den för den funkar hur bra som helst ger snabbt vv o värme, men det är problemet med att den stannar när den skall växla över från vv till värme. Här på forumet finns så mycket kloka människor så jag hoppas på något tips om vad det kan vara för fel och var man kan få tag på delar såfall.
kjelle

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greeline Compact 8 gör bara varmvatten
« Svar #1 skrivet: 21 november 2013, 06:01:28 »
Kolla ordentligt på grejerna, stoppar kompressorn direkt när växelventilen ändrar läge, eller tar det en lite stund innan kompressorn stannar?
« Senast ändrad: 21 november 2013, 06:04:14 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greeline Compact 8 gör bara varmvatten
« Svar #2 skrivet: 21 november 2013, 11:15:32 »
Om den slår av direkt efter att den gjort varmvatten så kanske det är fel på utegivaren. Detta är väl en gammal VP utan display? Man måste då mäta upp utegivaren med en multimeter.
Man kan även testa med att koppla loss utegivaren och sätta ett fast motstånd som får pumpen att tro att det är kallt ute.

Har du en cirkulationspump utanför värmepumpen, på radiatorkretsen? Funkar den i så fall?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greeline Compact 8 gör bara varmvatten
« Svar #3 skrivet: 21 november 2013, 14:54:12 »
Håller med, kontrollera utegivaren. Den och köldbärargivarna blir lätt fuktskadade och visar då för höga värden. Det är då rimligt att pumpen stannar. Tror reglersystemet att det är varmt ut behöver ju huset ingen värme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: IVT Greeline Compact 8 gör bara varmvatten
« Svar #4 skrivet: 21 november 2013, 16:33:06 »
Problemet är att när kompressorn startar så stänger vxv o den gör vv när tempen kommer upp i vv så öppnar vxv för att göra värme men den stänger samtidigt av kompressorn. Tar jag bort motorn på vxv o kör kompressor så går värmen ut på systemet.(Tror själv att vxv funkar) När kompressorn går är vxv stängd och när den stannar så är den öppen, kan det vara motrn på vxv som stänger av kompressorn eller är det styrdatorn som ballat ur. Inga fellarm. Insatsen i vxv är bytt cirkpumpen är bytt. Hade en reperatör här han var helt ointresserad av att repa den sa att de inte finns några delar den är för gammal. Det är bättre att du köper en ny.
Tycker det är synd att skrota den för den funkar hur bra som helst ger snabbt vv o värme, men det är problemet med att den stannar när den skall växla över från vv till värme. Här på forumet finns så mycket kloka människor så jag hoppas på något tips om vad det kan vara för fel och var man kan få tag på delar såfall.

Beteendet på vp som du beskriver låter i mina öron normalt och som att ingen radiatorvärme behövs enligt vp.
Jag misstänker att pumpen tror det är sommar fortfarande, så att se över exempelvis kablage / givaren till yttertempen är nog en bra början tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad trappern

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ allt inom VVS
SV: IVT Greeline Compact 8 gör bara varmvatten
« Svar #5 skrivet: 22 november 2013, 00:29:53 »
Tack för alla svar! Kompressorn stannar direkt när den gjort varmvatten. Det finns ingen annan cirkulationspump än den som sitter i värmepumpen. Skall kolla utegivaren i helgen!
En annan fråga som jag funderat på. Vilket är bäst inomhusgivare eller utomhusgivare?
kjelle

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greeline Compact 8 gör bara varmvatten
« Svar #6 skrivet: 22 november 2013, 07:38:43 »
En annan fråga som jag funderat på. Vilket är bäst inomhusgivare eller utomhusgivare?

Jag tror att den alltid måste ha en utegivare?
Innegivaren brukar bara vara ett komplement men jag är inte 100 pÃ¥ hur det funkar pÃ¥ de äldre IVT.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greeline Compact 8 gör bara varmvatten
« Svar #7 skrivet: 22 november 2013, 10:26:54 »
Alla bergvärmepumpar idag har utegivare, tror jag. Man kan dessutom komplettera med en innegivare som kompenserar om temperaturen blir lite fel.

Gamla Greenline, utan display, kan bara köras med en givare, ute eller inne, jag tror att det är väldigt ovanligt att köra med innegivare till dessa, jag vet inte hur bra det funkar.

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad trappern

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ allt inom VVS
SV: IVT Greeline Compact 8 gör bara varmvatten
« Svar #8 skrivet: 22 november 2013, 19:11:41 »
Ringde o pratade med IVT idag dom sa att det kunde vara fel utegivaren, men det kunde också vara fel på ingången på kortet för utegivaren och dom har inga reservdelar så man kan byta den ingången. Dom föreslog då att jag istället skulle koppla in en rumsgivare för det är en annan ingång o den har aldrig varit använd så den måste vara ok. Har beställt en rumsgivare får se om det funkar. En liten upplysning för den som inte vet detta. Pratade med en mycke trevlig kille på IVT han sa att IVT säljer ingenting till grossisterna bara till sina egna återförsäljare, men dom tillverkar både till IVT o Bosch o det är samma reservdelar till båda två så jag fick rsknr på både inne o utegivare o när man går in på Ahlsells sida så är det boschgivare men dom passar till IVT. Bra för den som har rörläggarrabatt hos grossisterna för hos ivts återförsäljare lär man väl inte få någon rabatt. Han sa också att den som har mest delar till pumparna är Dahl. Bara som en liten upplysning!
kjelle

Utloggad trappern

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ allt inom VVS
SV: IVT Greeline Compact 8 gör bara varmvatten
« Svar #9 skrivet: 06 december 2013, 21:40:15 »
Det kanske är ointressant, men jag ville bara tala om att jag monterade en ny utomhusgivare men hade fortfarande samma fel. Köpte en inomhusgivare o kopplade bort utomhusgivaren eftersom den bara går att köra med en givare nu fungerar pumpen helt perfekt. Tack för svar o tips jag fått!
kjelle

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Greeline Compact 8 gör bara varmvatten
« Svar #10 skrivet: 09 december 2013, 13:45:58 »
Utomhus- och inomhusgivaren är samma sorts resistor, så i princip hade du kunnat flytta in utegivaren och kopplat om den på kortet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad trappern

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ allt inom VVS
SV: IVT Greeline Compact 8 gör bara varmvatten
« Svar #11 skrivet: 11 december 2013, 09:05:49 »
Utomhus- och inomhusgivaren är samma sorts resistor, så i princip hade du kunnat flytta in utegivaren och kopplat om den på kortet...
Man lär så länge man lever! Man blir impad av all den kunskap som finns här på detta forum. Tack för det tipset!
kjelle

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!