0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
drjukeboxNu börjar ju ägarna själva öppet ifrågasätta funktionerna, i ett flertal strängar Det kommer att leda till förtydliganden/förbättringar, det är kul med progress!
dessutom snoopy vp bör = framlednings bör + 5 eller hur? spela roll vilken som styr.
Dear Bertil, en bra & öppen diskussion med kloka inlägg är precis vad jag gillar ThumbsupJag har som Avensis och andra velat optimera min egen anläggning, och se hur mycket man kan få ut av CTCs konstruktion.
Hej !Kastade precis ett "getöga" på min VP och konstaterade att:- Framledning Bör: 46 ºC- Värmepump Bör: 54 ºC Så min lista över "avvikelser" från regeln +5 ºC innehåller minst ett ytterligare alternativ !Hur "logiken" som styr detta alternativ ser ut är dock höljt i dunkel (åtminstone för mig)...MVH,/Erland
Citat från: Snoopy32 skrivet 06 februari 2007, 12:51:36Hej !Kastade precis ett "getöga" på min VP och konstaterade att:- Framledning Bör: 46 ºC- Värmepump Bör: 54 ºC Så min lista över "avvikelser" från regeln +5 ºC innehåller minst ett ytterligare alternativ !Hur "logiken" som styr detta alternativ ser ut är dock höljt i dunkel (åtminstone för mig)...MVH,/ErlandÄr du säker på att det verkligen var de värdena som stod där? Och du har haft dina 72h inkörning av kompressorn?
Kastade precis ett "getöga" på min VP och konstaterade att:- Framledning Bör: 46 ºC- Värmepump Bör: 54 ºC Så min lista över "avvikelser" från regeln +5 ºC innehåller minst ett ytterligare alternativ !Hur "logiken" som styr detta alternativ ser ut är dock höljt i dunkel (åtminstone för mig)...MVH,/Erland
Citat från: Snoopy32 skrivet 06 februari 2007, 12:51:36Kastade precis ett "getöga" på min VP och konstaterade att:- Framledning Bör: 46 ºC- Värmepump Bör: 54 ºC Så min lista över "avvikelser" från regeln +5 ºC innehåller minst ett ytterligare alternativ !Hur "logiken" som styr detta alternativ ser ut är dock höljt i dunkel (åtminstone för mig)...MVH,/ErlandTippar att du har en 55-graderskörning, men brine in är +1 ºC. Varje grad under +2 på brine in sänker körningen med 1 grad. Således 54.CTCs styrning är inte särskilt komplicerad, snarare mindre komplicerad än konkurrenternas. Utfallet däremot svårare att beräkna, då man inte separerat värme- och vv-produktion.Man kan nog säga att styren är designad för tillskott, speciellt på v2. Att vi vill maximera besparingen och t ex testa med ts=0 är väl inget CTC har räknat med.
Självklart måste er möjlighet till extra vv utnyttjas först.Vad jag däremot är lite oklar över är om detta kan/sker utan elpatron i V3-modellen. Om man ställer elpatronen på 0 kwh och vvtempen på 55 gr, kör den då utan elpatron?Om man ställer upp vvtemp högre så kanske elpatronen går in per automatik. Vad vet jag!Ser nu att Richard nog besvarat frågan