Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mkt lÃ¥gt framledningsbehov = eltillskott  (läst 13322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #30 skrivet: 06 februari 2007, 20:28:39 »
drjukebox

Nu börjar ju ägarna själva öppet ifrÃ¥gasätta funktionerna, i ett flertal strängar  >:D

Det kommer att leda till förtydliganden/förbättringar, det är kul med progress!



Jag tror att denna pump funkar utmärkt om man inte behöver massor av VV jämt. Men vill ha varmt när det väl behövs s a s.
Numera kan vi ju styra relativt väl mot de tider behovet finns. Jag tror att driftkostn för det tillskottet blir helt OK - särskilt ställt emot inköp + drift av extern beredare. Som jag sagt, jag är grymt avskräckt från att värma massor av varmvatten som inte används. Däremot så tror jag att den är mer opraktisk med t ex småbarn som ju behöver tvättas på de mest häpnadväckande tider.

Bra el dåligt beror säkert mest på familjesituationen men det gäller de flesta värmekällor.
T ex är ved osvikligt billigast om man behöver massor av VV, men har man tid och fysik? ::)
I vårt fall blev det dyrt (I tid o arbete) istället, eftersom vi aldrig behövde de mängder VV som produceras i toppen på en stor acktank men ändå måste värma även botten till framledningstemp. Värmen stiger ju som bekant och fiseldning funkar inte i moderna pannor.
Mvh
Millan
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #31 skrivet: 06 februari 2007, 21:41:16 »

Jag tror att denna pump funkar utmärkt om man inte behöver massor av VV jämt. Men vill ha varmt när det väl behövs s a s.
Numera kan vi ju styra relativt väl mot de tider behovet finns. Jag tror att driftkostn för det tillskottet blir helt OK - särskilt ställt emot inköp + drift av extern beredare. Som jag sagt, jag är grymt avskräckt från att värma massor av varmvatten som inte används. Däremot så tror jag att den är mer opraktisk med t ex småbarn som ju behöver tvättas på de mest häpnadväckande tider.
Om du inte har behov av att störttappa en massa varmvatten så kan du nästan få kompressorn att värma varmvatten allt eftersom du behöver det. detta då du verkar ha ett hus med litet värme behov så kompresorn orkar att hålla värmen på tanken då huset inte tar så mycket "energi"/varmvatten för uppvärmning.

Det är mest att först hitta dina inställningar... Nämna att jag kan få varmvatten till duschning trots att det är 40 grader i acctanken och -14 till -15 (min max gräns ligger i samma span). så visst finns det varmvatten att till gå om du inte stört tappar det.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #32 skrivet: 07 februari 2007, 00:31:58 »
Hej !

Tack dr jukebox för ett välnyanserat tillrättaläggande på ännu en av snoopys ilskna inlägg.

Förstår ibland inte att vissa inte förstår att de inte kan och förstår allt (snoopy alltså) :(

"Frågar man inte får man ingenting veta..." för att citera ett känt TV-program.
Den 1 ºC sänkning av VP-bör som dr jukebox refererar till förklarar varför VP-bör är +54 ºC i stället för +55 ºC.
Det förklarar dock inte varför VP-Bör (54 ºC) - Framledning-Bör (46 ºC) = 8 ºC i stället för 5 ºC som det står i manualen !

Det som stör mig vad avser CTC styre är i första hand inte den "konstiga" styralgoritmen, utan CTC ointresse(/oförmåga?) för att rätta till de "konstigheter" / buggar som finns !

Jag upplever pannan i övrigt som en bra konstruktion (i min okunskap), synd att detta då skall "fuskas bort" med en undermålig styr-logik.
Särskilt som detta är så "lätt" och billigt att ändra, jämfört med vad kostnad/omfattning av en omkonstruktion av hårdvaran skulle vara.

MVH,
/Erland
« Senast ändrad: 07 februari 2007, 00:36:30 av Snoopy32 »
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #33 skrivet: 07 februari 2007, 06:52:40 »

Det förklarar dock inte varför VP-Bör (54 ºC) - Framledning-Bör (46 ºC) = 8 ºC i stället för 5 ºC som det står i manualen !

5C gäller säkert vid "normal drift".  Vore dumt och lÃ¥ngt ifrÃ¥n CTC's grund ide, med jämn framledning, om den skulle stiga ca 3 grader varje 55C(54C) körning. Det är iallafall min gissning...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #34 skrivet: 07 februari 2007, 08:01:58 »

Jag tror att denna pump funkar utmärkt om man inte behöver massor av VV jämt. Men vill ha varmt när det väl behövs s a s.
Numera kan vi ju styra relativt väl mot de tider behovet finns. Jag tror att driftkostn för det tillskottet blir helt OK - särskilt ställt emot inköp + drift av extern beredare. Som jag sagt, jag är grymt avskräckt från att värma massor av varmvatten som inte används. Däremot så tror jag att den är mer opraktisk med t ex småbarn som ju behöver tvättas på de mest häpnadväckande tider.
Om du inte har behov av att störttappa en massa varmvatten så kan du nästan få kompressorn att värma varmvatten allt eftersom du behöver det. detta då du verkar ha ett hus med litet värme behov så kompresorn orkar att hålla värmen på tanken då huset inte tar så mycket "energi"/varmvatten för uppvärmning.

Det är mest att först hitta dina inställningar... Nämna att jag kan få varmvatten till duschning trots att det är 40 grader i acctanken och -14 till -15 (min max gräns ligger i samma span). så visst finns det varmvatten att till gå om du inte stört tappar det.

Det är nog sant, men som jag läst att många av er noterat, kvinnor med långt hår behöver högre flöde för att slippa stå i evigheter för att få håret blött ;D. Har föreslagit för maken att det ska klippas kort - men då var tydligen lite tillskott att föredra *roflmao*

Nu i natt har det varit - 19 ºC och max framledning säger 34 ºC (nollade igår för att kolla). VP bör blir ju inte mer än 40 ºC då och det ger ingen vidare temp i toppen utan tillskott. Iofs så inväntar jag ju fortfarande 55 ºC körningar så vi får väl se då hur det funkar.

Mvh
Millan


CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #35 skrivet: 07 februari 2007, 10:27:36 »
Det förklarar dock inte varför VP-Bör (54 ºC) - Framledning-Bör (46 ºC) = 8 ºC i stället för 5 ºC som det står i manualen !
rätt enkelt det är var 4:e körningen till55 grader som är 54 grader pga temperaturen på brine in ....
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #36 skrivet: 07 februari 2007, 10:56:38 »
Det förklarar dock inte varför VP-Bör (54 ºC) - Framledning-Bör (46 ºC) = 8 ºC i stället för 5 ºC som det står i manualen !

Vid 55-graderskörning (som f ö kan ställas in till vad som helst mellan 48 och 63 tror jag, åtminstone i v2, medelst "max vptemp") så tas ingen hänsyn till framlednings-bör.
En del av det du uppfattar som buggar är i själva verket väl genomtänkta och utprövade delar av programmet.
Visst vore det trevligt med en styr som man kunde fila på och uppgradera själv a la linux men det erbjuder ingen av vp-tillverkarna.

Men hårdvaran kan man pilla på! Jag har vridit shuntautomatiken 45º så att den ska ta emot stoppklacken innan shunten öppnar mot övre tanken. Det verkar funka?

Millan, du kommer nog att ha skapligt med vv. Min tanke med Ecoheaten var att kunna klara alla behov utan extra vvberedare och hittills har det gått. När jag läser Avensis inlägg funderar jag på att ändå ha en spetsberedare, men om bara shunten inte öppnar har vi inga större problem.
SÃ¥ vi avvaktar.  :)

fiseldning funkar inte

SÃ¥nt la jag av med för lääänge sen  ;)
« Senast ändrad: 07 februari 2007, 11:02:22 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #37 skrivet: 07 februari 2007, 19:32:15 »
Någon som vet hur det påverkar det pumpens livslängd etc att ställa upp VP max några grader? Det skulle nog lösa min varmvattenhantering nämligen *roflmao*

Enligt bruxen skall shunten aldrig öppnas mot övre delen av tanken om man ställer shuntfördröjning på + 240 min. (Det förutsätter dock att shunten är korrekt monterad vilket den inte var på min initialt)... Denna funktion vet jag ej om den finns i V2 men det var den första åtgärd jag vidtog efter att ha smält bort i 4 dygn med shunt som konstant stog halvöppen fiR:
Summa = varmt o dyrt
Nåja, det är åtgärdat nu så det får gå på felkontot ::)
Mvh
Millan
« Senast ändrad: 07 februari 2007, 19:36:30 av Millan69 »
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #38 skrivet: 07 februari 2007, 20:35:54 »
Citera
Enligt bruxen skall shunten aldrig öppnas mot övre delen av tanken om man ställer shuntfördröjning på + 240 min
finns inte på V2 :(

Tror inte att det är att rekomendera att ställa upp kompressorn, då skulle jag hellre ta lite tillskott och sätta shunt fördöjning på +240 min (spärra)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Mkt lågt framledningsbehov = eltillskott
« Svar #39 skrivet: 08 februari 2007, 11:39:25 »
Ställa upp maxtempen är ett sätt att höja panntempen, men utfallet beror på så många faktorer

-hur många starter? (var fjärde höjer tempen), många starter ger en permanent högre temp speciellt i övre delen
-hur ofta och hur mycket vv tappas?
-värmebehovet i huset

Om det behövs vv vid vissa tidpunkter torde programmering med extra vv-funktionen vara att föredra. Behövs det vv lite då och då kan det vara idé att ha en generell temphöjning, men hur det slår ut får du nog prova dig fram till. Annars är det väl inget problem att låta kompressorn köra upp till 60 grader eller lite till - CTC har själva lagt in en maxgräns (63?).

Jag har själv extra vv 06.30 varje morgon mha 10 minuters tillskott.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!