Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jehu
« skrivet: 08 februari 2007, 11:39:25 »

Ställa upp maxtempen är ett sätt att höja panntempen, men utfallet beror på så många faktorer

-hur många starter? (var fjärde höjer tempen), många starter ger en permanent högre temp speciellt i övre delen
-hur ofta och hur mycket vv tappas?
-värmebehovet i huset

Om det behövs vv vid vissa tidpunkter torde programmering med extra vv-funktionen vara att föredra. Behövs det vv lite då och då kan det vara idé att ha en generell temphöjning, men hur det slår ut får du nog prova dig fram till. Annars är det väl inget problem att låta kompressorn köra upp till 60 grader eller lite till - CTC har själva lagt in en maxgräns (63?).

Jag har själv extra vv 06.30 varje morgon mha 10 minuters tillskott.
Skrivet av: ME
« skrivet: 07 februari 2007, 20:35:54 »

Citera
Enligt bruxen skall shunten aldrig öppnas mot övre delen av tanken om man ställer shuntfördröjning på + 240 min
finns inte på V2 :(

Tror inte att det är att rekomendera att ställa upp kompressorn, då skulle jag hellre ta lite tillskott och sätta shunt fördöjning på +240 min (spärra)
Skrivet av: Millan69
« skrivet: 07 februari 2007, 19:32:15 »

Någon som vet hur det påverkar det pumpens livslängd etc att ställa upp VP max några grader? Det skulle nog lösa min varmvattenhantering nämligen *roflmao*

Enligt bruxen skall shunten aldrig öppnas mot övre delen av tanken om man ställer shuntfördröjning på + 240 min. (Det förutsätter dock att shunten är korrekt monterad vilket den inte var på min initialt)... Denna funktion vet jag ej om den finns i V2 men det var den första åtgärd jag vidtog efter att ha smält bort i 4 dygn med shunt som konstant stog halvöppen fiR:
Summa = varmt o dyrt
Nåja, det är åtgärdat nu så det får gå på felkontot ::)
Mvh
Millan
Skrivet av: jehu
« skrivet: 07 februari 2007, 10:56:38 »

Det förklarar dock inte varför VP-Bör (54 ºC) - Framledning-Bör (46 ºC) = 8 ºC i stället för 5 ºC som det står i manualen !

Vid 55-graderskörning (som f ö kan ställas in till vad som helst mellan 48 och 63 tror jag, åtminstone i v2, medelst "max vptemp") så tas ingen hänsyn till framlednings-bör.
En del av det du uppfattar som buggar är i själva verket väl genomtänkta och utprövade delar av programmet.
Visst vore det trevligt med en styr som man kunde fila på och uppgradera själv a la linux men det erbjuder ingen av vp-tillverkarna.

Men hårdvaran kan man pilla på! Jag har vridit shuntautomatiken 45º så att den ska ta emot stoppklacken innan shunten öppnar mot övre tanken. Det verkar funka?

Millan, du kommer nog att ha skapligt med vv. Min tanke med Ecoheaten var att kunna klara alla behov utan extra vvberedare och hittills har det gått. När jag läser Avensis inlägg funderar jag på att ändå ha en spetsberedare, men om bara shunten inte öppnar har vi inga större problem.
Så vi avvaktar.  :)

fiseldning funkar inte

Sånt la jag av med för lääänge sen  ;)
Skrivet av: ME
« skrivet: 07 februari 2007, 10:27:36 »

Det förklarar dock inte varför VP-Bör (54 ºC) - Framledning-Bör (46 ºC) = 8 ºC i stället för 5 ºC som det står i manualen !
rätt enkelt det är var 4:e körningen till55 grader som är 54 grader pga temperaturen på brine in ....
Skrivet av: Millan69
« skrivet: 07 februari 2007, 08:01:58 »


Jag tror att denna pump funkar utmärkt om man inte behöver massor av VV jämt. Men vill ha varmt när det väl behövs s a s.
Numera kan vi ju styra relativt väl mot de tider behovet finns. Jag tror att driftkostn för det tillskottet blir helt OK - särskilt ställt emot inköp + drift av extern beredare. Som jag sagt, jag är grymt avskräckt från att värma massor av varmvatten som inte används. Däremot så tror jag att den är mer opraktisk med t ex småbarn som ju behöver tvättas på de mest häpnadväckande tider.
Om du inte har behov av att störttappa en massa varmvatten så kan du nästan få kompressorn att värma varmvatten allt eftersom du behöver det. detta då du verkar ha ett hus med litet värme behov så kompresorn orkar att hålla värmen på tanken då huset inte tar så mycket "energi"/varmvatten för uppvärmning.

Det är mest att först hitta dina inställningar... Nämna att jag kan få varmvatten till duschning trots att det är 40 grader i acctanken och -14 till -15 (min max gräns ligger i samma span). så visst finns det varmvatten att till gå om du inte stört tappar det.

Det är nog sant, men som jag läst att många av er noterat, kvinnor med långt hår behöver högre flöde för att slippa stå i evigheter för att få håret blött ;D. Har föreslagit för maken att det ska klippas kort - men då var tydligen lite tillskott att föredra *roflmao*

Nu i natt har det varit - 19 ºC och max framledning säger 34 ºC (nollade igår för att kolla). VP bör blir ju inte mer än 40 ºC då och det ger ingen vidare temp i toppen utan tillskott. Iofs så inväntar jag ju fortfarande 55 ºC körningar så vi får väl se då hur det funkar.

Mvh
Millan


Skrivet av: Heat?
« skrivet: 07 februari 2007, 06:52:40 »


Det förklarar dock inte varför VP-Bör (54 ºC) - Framledning-Bör (46 ºC) = 8 ºC i stället för 5 ºC som det står i manualen !

5C gäller säkert vid "normal drift".  Vore dumt och långt ifrån CTC's grund ide, med jämn framledning, om den skulle stiga ca 3 grader varje 55C(54C) körning. Det är iallafall min gissning...
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 07 februari 2007, 00:31:58 »

Hej !

Tack dr jukebox för ett välnyanserat tillrättaläggande på ännu en av snoopys ilskna inlägg.

Förstår ibland inte att vissa inte förstår att de inte kan och förstår allt (snoopy alltså) :(

"Frågar man inte får man ingenting veta..." för att citera ett känt TV-program.
Den 1 ºC sänkning av VP-bör som dr jukebox refererar till förklarar varför VP-bör är +54 ºC i stället för +55 ºC.
Det förklarar dock inte varför VP-Bör (54 ºC) - Framledning-Bör (46 ºC) = 8 ºC i stället för 5 ºC som det står i manualen !

Det som stör mig vad avser CTC styre är i första hand inte den "konstiga" styralgoritmen, utan CTC ointresse(/oförmåga?) för att rätta till de "konstigheter" / buggar som finns !

Jag upplever pannan i övrigt som en bra konstruktion (i min okunskap), synd att detta då skall "fuskas bort" med en undermålig styr-logik.
Särskilt som detta är så "lätt" och billigt att ändra, jämfört med vad kostnad/omfattning av en omkonstruktion av hårdvaran skulle vara.

MVH,
/Erland
Skrivet av: ME
« skrivet: 06 februari 2007, 21:41:16 »


Jag tror att denna pump funkar utmärkt om man inte behöver massor av VV jämt. Men vill ha varmt när det väl behövs s a s.
Numera kan vi ju styra relativt väl mot de tider behovet finns. Jag tror att driftkostn för det tillskottet blir helt OK - särskilt ställt emot inköp + drift av extern beredare. Som jag sagt, jag är grymt avskräckt från att värma massor av varmvatten som inte används. Däremot så tror jag att den är mer opraktisk med t ex småbarn som ju behöver tvättas på de mest häpnadväckande tider.
Om du inte har behov av att störttappa en massa varmvatten så kan du nästan få kompressorn att värma varmvatten allt eftersom du behöver det. detta då du verkar ha ett hus med litet värme behov så kompresorn orkar att hålla värmen på tanken då huset inte tar så mycket "energi"/varmvatten för uppvärmning.

Det är mest att först hitta dina inställningar... Nämna att jag kan få varmvatten till duschning trots att det är 40 grader i acctanken och -14 till -15 (min max gräns ligger i samma span). så visst finns det varmvatten att till gå om du inte stört tappar det.
Skrivet av: Millan69
« skrivet: 06 februari 2007, 20:28:39 »

drjukebox

Nu börjar ju ägarna själva öppet ifrågasätta funktionerna, i ett flertal strängar  >:D

Det kommer att leda till förtydliganden/förbättringar, det är kul med progress!



Jag tror att denna pump funkar utmärkt om man inte behöver massor av VV jämt. Men vill ha varmt när det väl behövs s a s.
Numera kan vi ju styra relativt väl mot de tider behovet finns. Jag tror att driftkostn för det tillskottet blir helt OK - särskilt ställt emot inköp + drift av extern beredare. Som jag sagt, jag är grymt avskräckt från att värma massor av varmvatten som inte används. Däremot så tror jag att den är mer opraktisk med t ex småbarn som ju behöver tvättas på de mest häpnadväckande tider.

Bra el dåligt beror säkert mest på familjesituationen men det gäller de flesta värmekällor.
T ex är ved osvikligt billigast om man behöver massor av VV, men har man tid och fysik? ::)
I vårt fall blev det dyrt (I tid o arbete) istället, eftersom vi aldrig behövde de mängder VV som produceras i toppen på en stor acktank men ändå måste värma även botten till framledningstemp. Värmen stiger ju som bekant och fiseldning funkar inte i moderna pannor.
Mvh
Millan
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 06 februari 2007, 20:15:09 »

Tack dr jukebox för ett välnyanserat tillrättaläggande på ännu en av snoopys ilskna inlägg.

Förstår ibland inte att vissa inte förstår att de inte kan och förstår allt (snoopy alltså) :(
Skrivet av: Millan69
« skrivet: 06 februari 2007, 20:09:58 »

Självklart måste er möjlighet till extra vv utnyttjas först.

Vad jag däremot är lite oklar över är om detta kan/sker utan elpatron i V3-modellen. Om man ställer elpatronen på 0 kwh och vvtempen på 55 gr, kör den då utan elpatron?
Om man ställer upp vvtemp högre så kanske elpatronen går in per automatik. Vad vet jag!
Ser nu att Richard nog besvarat frågan

Har ju testat och står elpatronen på 0 så blir det så varmt det blir, patronen går inte in. Nu är min pump inte inkörd ännu så framtiden får utvisa om det räcker med 55 gr körning. Nu tillåter jag max 1,5 kWh för att klara extra VV. Långt hår....nä klipp av skiten ;)
Mvh
Millan
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 06 februari 2007, 19:31:57 »

Kastade precis ett "getöga" på min VP och konstaterade att:
- Framledning Bör: 46 ºC
- Värmepump Bör: 54  ºC :D

Så min lista över "avvikelser" från regeln +5 ºC innehåller minst ett ytterligare alternativ !
Hur "logiken"  huvuddunk som styr detta alternativ ser ut är dock höljt i dunkel (åtminstone för mig)...

MVH,
/Erland

Tippar att du har en 55-graderskörning, men brine in är +1 ºC. Varje grad under +2 på brine in sänker körningen med 1 grad. Således 54.

CTCs styrning är inte särskilt komplicerad, snarare mindre komplicerad än konkurrenternas. Utfallet däremot svårare att beräkna, då man inte separerat värme- och vv-produktion.
Man kan nog säga att styren är designad för tillskott, speciellt på v2. Att vi vill maximera besparingen och t ex testa med ts=0 är väl inget CTC har räknat med.
Antagligen är det så! Tänkte inte på det, jag kör ju "bara" EcoAir så det där med hur brinetempen påverkar har jag inte koll på.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 06 februari 2007, 18:10:54 »

Kastade precis ett "getöga" på min VP och konstaterade att:
- Framledning Bör: 46 ºC
- Värmepump Bör: 54  ºC :D

Så min lista över "avvikelser" från regeln +5 ºC innehåller minst ett ytterligare alternativ !
Hur "logiken"  huvuddunk som styr detta alternativ ser ut är dock höljt i dunkel (åtminstone för mig)...

MVH,
/Erland

Tippar att du har en 55-graderskörning, men brine in är +1 ºC. Varje grad under +2 på brine in sänker körningen med 1 grad. Således 54.

CTCs styrning är inte särskilt komplicerad, snarare mindre komplicerad än konkurrenternas. Utfallet däremot svårare att beräkna, då man inte separerat värme- och vv-produktion.
Man kan nog säga att styren är designad för tillskott, speciellt på v2. Att vi vill maximera besparingen och t ex testa med ts=0 är väl inget CTC har räknat med.
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 06 februari 2007, 14:59:10 »

Hej !

Hej !

Kastade precis ett "getöga" på min VP och konstaterade att:
- Framledning Bör: 46 ºC
- Värmepump Bör: 54  ºC :D

Så min lista över "avvikelser" från regeln +5 ºC innehåller minst ett ytterligare alternativ !
Hur "logiken"  huvuddunk som styr detta alternativ ser ut är dock höljt i dunkel (åtminstone för mig)...

MVH,
/Erland
Är du säker på att det verkligen var de värdena som stod där? Och du har haft dina 72h inkörning av kompressorn?

1. Jag är 100% säker, har läst av många gånger och kan även skilja på "bör" och "är"... ;)
Förstår att du måste fråga, för värdena saknar helt logik, vilket fö. verkar vara CTC-styrets signum.  huvuddunk
2. Se min signatur !  Pannan har gått snart 1.5 år !

MVH,
/Erland
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 06 februari 2007, 14:19:44 »

Hej !

Kastade precis ett "getöga" på min VP och konstaterade att:
- Framledning Bör: 46 ºC
- Värmepump Bör: 54  ºC :D

Så min lista över "avvikelser" från regeln +5 ºC innehåller minst ett ytterligare alternativ !
Hur "logiken"  huvuddunk som styr detta alternativ ser ut är dock höljt i dunkel (åtminstone för mig)...

MVH,
/Erland
Är du säker på att det verkligen var de värdena som stod där? Och du har haft dina 72h inkörning av kompressorn?
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 06 februari 2007, 14:18:55 »

Dear Bertil, en bra & öppen diskussion med kloka inlägg är precis vad jag gillar  Thumbsup

Jag har som Avensis och andra velat optimera min egen anläggning, och se hur mycket man kan få ut av CTCs konstruktion. :)
Vad säger du DrJukebox, ska vi hänga ett tag på Nibe/Thermias tavlor och hacka ner på dem lite? a:gl
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 06 februari 2007, 12:51:36 »

Hej !

Kastade precis ett "getöga" på min VP och konstaterade att:
- Framledning Bör: 46 ºC
- Värmepump Bör: 54  ºC :D

Så min lista över "avvikelser" från regeln +5 ºC innehåller minst ett ytterligare alternativ !
Hur "logiken"  huvuddunk som styr detta alternativ ser ut är dock höljt i dunkel (åtminstone för mig)...

MVH,
/Erland
Skrivet av: jehu
« skrivet: 06 februari 2007, 12:45:36 »

Dear Bertil, en bra & öppen diskussion med kloka inlägg är precis vad jag gillar  Thumbsup

Jag har som Avensis och andra velat optimera min egen anläggning, och se hur mycket man kan få ut av CTCs konstruktion. :)
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 06 februari 2007, 12:35:19 »

Hej !

dessutom snoopy
vp bör = framlednings bör + 5
eller hur? spela roll vilken som styr. ::)

I "vissa" fall ja.
Dock inte :
- vid 55 ºC-körningarna (var 4:e körning)
- när inställt värde för "Värmepump Min Temp" träder in som styrande
- när inställt värde för "Max VP-temp" uppnåtts
- "sommarhalvåret" >= 16 ºC utetemp
- flera fall ?

MVH,
/Erland


Skrivet av: Heat?
« skrivet: 06 februari 2007, 12:11:08 »

drjukebox

Nu börjar ju ägarna själva öppet ifrågasätta funktionerna, i ett flertal strängar  >:D

Det kommer att leda till förtydliganden/förbättringar, det är kul med progress!


Än så länge känns det som att okunskap ligger bakom de flesta frågetecknen...  ::) Men en del intressant hur bevisligen framkommit...  ;)

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 februari 2007, 12:06:53 »

drjukebox

Nu börjar ju ägarna själva öppet ifrågasätta funktionerna, i ett flertal strängar  >:D

Det kommer att leda till förtydliganden/förbättringar, det är kul med progress!

Skrivet av: staffan55
« skrivet: 06 februari 2007, 11:27:03 »

Självklart måste er möjlighet till extra vv utnyttjas först.

Vad jag däremot är lite oklar över är om detta kan/sker utan elpatron i V3-modellen. Om man ställer elpatronen på 0 kwh och vvtempen på 55 gr, kör den då utan elpatron?
Om man ställer upp vvtemp högre så kanske elpatronen går in per automatik. Vad vet jag!
Ser nu att Richard nog besvarat frågan
Skrivet av: jehu
« skrivet: 06 februari 2007, 11:26:34 »

Millan du är den första här med golvvärme (superlåg framledning) och CTC och det har diskuterats flitigt att CTC kanske inte är optimal med låg framledning (det finns en del som gillar att hacka på CTC här, nån är visst t o m lönad av Nibe tror jag ;))
Andra som jag tror att skillnaden är liten och att andra faktorer är viktigare.

Så det blir intressant att se vad du får för resultat. Du ska inte höja min temp i vp då du får lägre cop och dessutom gillar kompressorn att jobba mot låga temperaturer.

Extra vv är en nödvändig finess som jag ser det, men då helst inte med tillskott - varmvattnet förvärms i nedre tanken, alltså gör din låga arbetstemp att varmvattenkapaciteten också minskar. Funktionen xtra vv med kompressorkörning blir det som räddar en bra cop antar jag. Behöver du mycket vv är nog en spetsberedare som Avensis har en mycket god idé, ty då kan pumpen helt koncentrera sig på värmeproduktion, och den låga framledningen blir inte ett "problem". Det tål att räkna på - kanske blir det en långsiktig besparing i själva verket. Du kan då också sänka mintemp vp.

Så dina siffror kommer att bli intressanta att studera! :)

dessutom snoopy
vp bör = framlednings bör + 5
eller hur? spela roll vilken som styr. ::)
Skrivet av: richard fransson
« skrivet: 06 februari 2007, 08:59:18 »

Jag har dragit ner min elpatron till 46 grader.

När Extra VV funktionen går, så går kompressorn i första hand till 55 ºC varje start(efter inkörning) sätta man "extra VV elp" på lågt värde ska inte elpatronen gå in. Så har man inte behovet av närmst skållhet dusch (min fru ;)) så klara man sig nog utan eltillskott, men som jag sa det blir inte många extra kWhar.
Skrivet av: Millan69
« skrivet: 06 februari 2007, 06:23:21 »

Hej

Jag har kört min V3a i snart 8 månader.
Extra VV är bra funktion. Funkar super. ger ca 2-3 kWh tillskott om dagen och då kör jag ganska lång tid på morgonen.

Pumpen går aldrig under 35 grader, kör sedan till 40 ºC.
Höjer du till min 40 ºC så kör den följd aktningen till 45 ºC

Men jag har nog kommit fram till att utan tillskott fungerar V3a inte optimalt men 1-3 kWh kanske inte är att bråka om.

Eftersom din pump är så ny och inte har en "stressig" ;) miljö så lär det dröja innan den går optimalt, dessa 72h är kompressordrifttimmar. Tar ett tag om man inte tar ut någon effekt, jag väntade nästan ihjäl mig i somras. :D

By the way, koden 372

Nu kan du också se elpatron tid och och kompressor drifttimmar vart för sig. mata in koden och gå till "historiken"

Mycket nöje.





Tack och Bock Rickard!
Ja 72 timmar är låång tid när pumpen inte går särskilt mycket. Kritik måste lämnas för den otydligheten tycker jag. Alla fattar inte att 72 h inkörning på kompressorn inte = 72 h drift.

Lutar nog åt att köra extra VV nån timme och då stötta med elp. En extern beredare behöver ju oxå el och i vårt fall är det inte mängden som stör, utan att den totala halvtimmen det behövs - då ska det vara OK varmt.
Mvh
Millan
Skrivet av: richard fransson
« skrivet: 05 februari 2007, 21:59:58 »

Hej

Jag har kört min V3a i snart 8 månader.
Extra VV är bra funktion. Funkar super. ger ca 2-3 kWh tillskott om dagen och då kör jag ganska lång tid på morgonen.

Pumpen går aldrig under 35 grader, kör sedan till 40 ºC.
Höjer du till min 40 ºC så kör den följd aktningen till 45 ºC

Men jag har nog kommit fram till att utan tillskott fungerar V3a inte optimalt men 1-3 kWh kanske inte är att bråka om.

Eftersom din pump är så ny och inte har en "stressig" ;) miljö så lär det dröja innan den går optimalt, dessa 72h är kompressordrifttimmar. Tar ett tag om man inte tar ut någon effekt, jag väntade nästan ihjäl mig i somras. :D

By the way, koden 372

Nu kan du också se elpatron tid och och kompressor drifttimmar vart för sig. mata in koden och gå till "historiken"

Mycket nöje.



Skrivet av: ME
« skrivet: 05 februari 2007, 21:41:04 »

du verkar i övrigt ha ett kanon hus när det gäller isolering :) annas har vi denna lösning när du får för få start och stopp 
Där finns en inställning "Värmepump Min temp" som man kan öka till tex. 40 ºC.
Då går VP aldrig under denna temp vilket medför att man får VV (med "ännu högre" temp) i övre delen av pannan
Notera at det minskar start och stopp ännu mer. 

Sedan har du sommarvärme 16 grader som kan labbas med :)

Men du verkar ha läget under kontroll, var försiktig och skifta inte för mycket bara. dessutom har du en V3:a så du kan schema lägga extra vv på morgonen... Det kanske borde vara det första att titta på
Skrivet av: Millan69
« skrivet: 05 februari 2007, 21:20:32 »

Citera
Jag lurar mest på hur borran kommer att utvecklas. Startade på +8/+6 den 1 feb och nu har ju pumpen tokkört några dagar nu +7/+5. Frågan är hur mycket brinetemp sjunker över tid.
tror inte du behöver tänka på det även om det kommer att sjuka ett par grader till. det är då större bekymmer med varmvattnet :( men det går alltid att lösa tex som tidigare nämts med vvberdare.
Tror nog att du har rätt. Har faktiskt med ett tillägg på det i offerten men ville såklart kolla hur utfallet blir innan jag kompletterar.
Eftersom vi eg inte behöver särskilt mycket VV till vardags och har stoooor erfarenhet av vad det kostar att värma vatten som inte behövs. Läs 1500 l på elpatroner sommartid.
Känns det som att frågan är om inte lite tillskott nu o då till VV går på ett ut? En VV beredare är ju inte evighetshållbar heller. Så då ska den ju behövas mer än 3*10 min per dag.
Mvh
Millan
 
Skrivet av: ME
« skrivet: 05 februari 2007, 21:10:30 »

Citera
Jag lurar mest på hur borran kommer att utvecklas. Startade på +8/+6 den 1 feb och nu har ju pumpen tokkört några dagar nu +7/+5. Frågan är hur mycket brinetemp sjunker över tid.
tror inte du behöver tänka på det även om det kommer att sjuka ett par grader till. det är då större bekymmer med varmvattnet :( men det går alltid att lösa tex som tidigare nämts med vvberdare.
Skrivet av: Millan69
« skrivet: 05 februari 2007, 20:41:09 »

Hej !

Du skall nog vänta ett litet tag innan du börjar ändra för mycket parametrar samtidigt !
Det tar ett tag innan du fått ner inne-temp till i närheten av "bör"-värdet, och pannan börjar arbeta "normalt" igen. Det är inte konstigt att den tycker att den inte behöver köra ut nästan någon värme alls, när inne-temp är flera grader högre än inne-"bör" !

När pannan arbetat ett tag runt innetemp-"bör", kan det vara dags att utvärdera vilka temperaturer den egentligen kommer att arbeta med.

MVH,
/Erlland

Jo fast just framledningen har jag stenkoll på. Det behövs för att veta när man ska sluta elda i en effektiv vedpanna. Inge kul med acktankar över 100 ºC
Mvh
Millan
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 05 februari 2007, 20:38:57 »

Hej !

Du skall nog vänta ett litet tag innan du börjar ändra för mycket parametrar samtidigt !
Det tar ett tag innan du fått ner inne-temp till i närheten av "bör"-värdet, och pannan börjar arbeta "normalt" igen. Det är inte konstigt att den tycker att den inte behöver köra ut nästan någon värme alls, när inne-temp är flera grader högre än inne-"bör" !

När pannan arbetat ett tag runt innetemp-"bör", kan det vara dags att utvärdera vilka temperaturer den egentligen kommer att arbeta med.

MVH,
/Erlland
Skrivet av: Millan69
« skrivet: 05 februari 2007, 20:29:43 »

Intressant med era förutsättningar.

Förutom superisolering, har ni också golvvärme? Det ska bli mkt intressant att få veta vilka förbrukningssiffror på energi ni får.

Visserligen kör pumpen upp var 4e körning till 55 gr (efter 72 tim igångkörningstid på kompressorn) men däremellan kommer det nog att bli klent med vv.
Visst, man kan ställa upp temp i kodmenyn men då blir frågan om man inte delvis biter sig i tummen. Dvs VP är som mest ekonomisk vid så låga temperaturer som möjligt och COPen blir sämre ju högre panntemp som produceras. Visserligen har CTC ett shuntsystem, så det kommer säkert att fungera men för optimal besparing undrar jag om ni inte borde ha en liten VV-beredare som spets. Som norske Avensis.

Som sagt, det ska bli intressant eftersom i vart fall inte jag läst om ngn CTC-ägare som haft så goda förutsättningar som ni. 25 gr framledning vid - 6. Nu snackar vi! Jag blir grön av avund!
Vad månde Bertil säga? ;)

Jo golvvärme både uppe o nere och byggt av en egenföretagare i byggbranchen som tydligen stoppade in all isolering han kunde hitta ;D. Väggarna är toktjocka.

Jag lurar mest på hur borran kommer att utvecklas. Startade på +8/+6 den 1 feb och nu har ju pumpen tokkört några dagar nu +7/+5. Frågan är hur mycket brinetemp sjunker över tid.
Huset visste jag hade goda förutsättningar men borrhål vet man ju aldrig förrän de är på plats och används.... har faktiskt ingen susning om vad man kan vänta
Rapporter kommer Thumbsup
Mvh
Millan

Tilläggas bör att vi går från hyfsat ny vedpanna + 1500 l acktank (med tot 13,5 kWh elpatroner för lata dagar) som vid eldning i snitt varannan dag  okt -mars ger årsförbrukn på runt 13000 kWh totalt. VP blir nog inte billigare men ack så mycket bekvämare. Hoppas landa i samma härad iaf.  Vi har ju haft vårt största förbrukning på sommaren när ingen människa ids elda...
Och ja, lite överdimensionerat är det ;)
DS
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 05 februari 2007, 19:57:03 »

Intressant med era förutsättningar.

Förutom superisolering, har ni också golvvärme? Det ska bli mkt intressant att få veta vilka förbrukningssiffror på energi ni får.

Visserligen kör pumpen upp var 4e körning till 55 gr (efter 72 tim igångkörningstid på kompressorn) men däremellan kommer det nog att bli klent med vv.
Visst, man kan ställa upp temp i kodmenyn men då blir frågan om man inte delvis biter sig i tummen. Dvs VP är som mest ekonomisk vid så låga temperaturer som möjligt och COPen blir sämre ju högre panntemp som produceras. Visserligen har CTC ett shuntsystem, så det kommer säkert att fungera men för optimal besparing undrar jag om ni inte borde ha en liten VV-beredare som spets. Som norske Avensis.

Som sagt, det ska bli intressant eftersom i vart fall inte jag läst om ngn CTC-ägare som haft så goda förutsättningar som ni. 25 gr framledning vid - 6. Nu snackar vi! Jag blir grön av avund!
Vad månde Bertil säga? ;)
Skrivet av: Millan69
« skrivet: 05 februari 2007, 18:09:56 »

Hej !

Nu har du väl en nyare panna (v3) än jag (v2?) men jag tror att styr-algoritmen är någorlunda lika i detta avseende.

När utetemp. varit minst +16 ºC under minst 8h går VP över till att starta vid VP-"är"= 50 ºC och stoppa vid -"är" = 55 ºC varje gång.
På detta sätt erhålls tillräckligt med VV under "sommar-halvåret".

Under vår och höst (kallare än +16 ºC) kan man behöva justera en inställning i styret.
I min v2(?)-panna finns en undermeny som man måste ha kod för att komma in i.
Där finns en inställning "Värmepump Min temp" som man kan öka till tex. 40 ºC.
Då går VP aldrig under denna temp vilket medför att man får VV (med "ännu högre" temp) i övre delen av pannan !

MVH,
/Erland
OK den undermenyn finns kvar och då återstår bara koden.
Känns som det kommer att behövas. Eftersom VP efter lite fix idag hittils bara haft bör 35 ºC.... - 3 ute och bör fram 21 ºC...och fortfarande 23,5 inne trots att vi stängde av all framledning upp till huset och vädrade rejält efter att inst varit här o fixat.

Jag har fått en bastu på 160m2 *roflmao*
Mvh
Millan
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 05 februari 2007, 17:52:05 »

Hej !

Nu har du väl en nyare panna (v3) än jag (v2?) men jag tror att styr-algoritmen är någorlunda lika i detta avseende.

När utetemp. varit minst +16 ºC under minst 8h går VP över till att starta vid VP-"är"= 50 ºC och stoppa vid -"är" = 55 ºC varje gång.
På detta sätt erhålls tillräckligt med VV under "sommar-halvåret".

Under vår och höst (kallare än +16 ºC) kan man behöva justera en inställning i styret.
I min v2(?)-panna finns en undermeny som man måste ha kod för att komma in i.
Där finns en inställning "Värmepump Min temp" som man kan öka till tex. 40 ºC.
Då går VP aldrig under denna temp vilket medför att man får VV (med "ännu högre" temp) i övre delen av pannan !

MVH,
/Erland
Skrivet av: Millan69
« skrivet: 05 februari 2007, 17:35:18 »

Enligt min manual står det

Värmepumpens börvärde är 5 ºC högre än framledningens börvärde ner till 35 ºC VP-temp. Kompressons stannar på börvärdet och startar på 5 ºC lägre temp.

Så om framledingsbör är 25 ºC så blir kompressorns bör 35 ºC ( pga av lågt behov av framl)

Då startar den på 30 ºC och stannar på 35 ºC enligt vad jag kan läsa mig till.
Eller har jag fattat fel? Den ska ju fullkondensera vid var 4:e körning men om det blir långt mellan dessa körningar så måste väl ändå tempen i panndelen falla till otrevliga nivåer utan tillskott?
Eftersom styren inte bryr som om temp i pannan med tillskott från..
Ingen blir gladare än jag om jag har fel a:gl
Mvh
Millan
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 05 februari 2007, 17:03:40 »

Hej !

Eftersom kompressorn inte startar förrän den övre delen av nedre tanken (vadå konstigt uttryck?) når framledningsbör ...

Detta är FEL !!!!
Start- och stopp av kompressorn styrs av temperaturerna "VÄRMEPUMP" (Är) och Bör !
Dessa är i sin tur delvis relaterade till Framlednings-"bör" och -"är".

Det är inga (större) svårigheter att generera VV på sommaren med VP när framlednings-temp är kanske 20 ºC !

MVH,
/Erland
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 05 februari 2007, 16:50:12 »

25 gr framledning vid -6!!!! Ja, då står pumpen mest still och vv blir det inte mkt om inte elpatronen är tillslagen.
Skrivet av: Millan69
« skrivet: 05 februari 2007, 16:43:55 »

Är en ekvation som jag nyss upptäckt. Eftersom kompressorn inte startar förrän den övre delen av nedre tanken (vadå konstigt uttryck?) når framledningsbör så hinner det antagligen bli väl svalt VV. Isolering eller ej.
Jag räknar med att behöva runt 25  ºC framledning vid normal Stockholmsvinter (runt - 6 ºC) och då borde det bli kallt som f-n även för de tåliga.

Nåja, det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna... Men kan vara bra att tänka på
Gjorde jag det huvuddunk näää
Mvh
Millan

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!