Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frostfria band längst ned pÃ¥ förÃ¥ngaren ibland - ett problem?  (läst 1718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Litet osäker på hur man ska tolka läget på min IVT-pump. Läser på andra delforum om att frostfria band är tecken på gasbrist.

Ibland vid temperaturer strax under nollan har min IVT ett par frostfria horisntella band i nedre fjärdedelen av förångaren, i övrigt jämn påfrysning och inga avfrostningsproblem att tala om. Visst, det har hänt vid något tillfälle att avfrostningen inte funkat riktigt 100% men jag kan förlåta den för någon enstaka miss under extrema förhållanden (typiskt låg dellast strax under nollan som ger långa driftscykler).

Funderar på om det kan bero på pumpens hetgasavfrostning, i så fall borde fler ha sett detta tycker jag. Om dessa kyl/värmeslingor som avdelats till trågvärmen på IVT är något som normalt är del av förångaren kanske fenomenet kan förklaras på så vis. Om den sk "hetgasslingan" är en fysisk del som lagts till så kanske man ska se det som symptom på någon typ av problem som bör kollas upp under garantitiden. Pumpen ger bra med värme fortfarande, ingen förändring på den fronten.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!