Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Parametrar CE 50L frÃ¥n 2011  (läst 6167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Parametrar CE 50L från 2011
« skrivet: 26 februari 2018, 16:45:43 »
Hej på er alla proffs! Mitt första inlägg/fråga angående pumpens parametrar i menyn. Vi blev "med hus" i Skåne i höstas och där är pumpen installerad. Den har krånglat och display/styrkort/kretskort har bytts av föregående ägare. En del av parametrarna har varit fel i jämförelse med de uppgifter som finns i manualen. Dessa värden har jag återställt. Nu finns det ju en meny som går att ta fram genom att trycka in de två högra knapparna (pil ner/set) som inte förklaras i manualen av någon anledning.

Lång väg till frågan - vilka värden skall stå där? Vad jag förstår skall det vara värden för tryck och temperaturer mm!?
Med hopp om att någon orkar svar i begripliga termer och inte för mycke facktermer!
Mvh
Classe (Novis på frånluftsvärmepumpar)

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2018, 19:24:58 »
Hej Classe, jag har iofs bara en CE50 med inbyggd tank medans du har en separat (och förmodligen mkt större)
Jag tror du underlättar för dom som kan svara (inklusive mig själv) om du börjar skriva listan med parametrar du har och deras värden. Eller bara parametrar du funderar på? Så kan vi andra skriva ut den och kolla våra och rapportera vad dom står på. Sedan måste du också berätta om du har golvvärme eller radiatorer? Eller både och, storlek på hus.

Sen är det ju som så att du kanske måste gå in i fler menyer för att se andra viktiga parametrar. Du kommer till dom genom att trycka på dom två mittersta resp dom två till vänster knapparna samtidigt under ett par sekunder

Har den krånglat för dig eller var det bara tidigare innan reparationerna av elektroniken skedde?

mvh Walter


CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2018, 19:51:57 »
Hej Walter och tack för ditt snabba svar. Det kanske jag borde tänkt på tidigare att informationen från mig va knapphändig. Trodde någon stans att värdena kanske var samma för alla (som dom flesta värdena är i manualen till "huvud menyn").Huset står i Skåne och jag är i Sthlm nu men åker ner till Påsk. Jag va nog lite tidigt ute då jag inte har all information som du/ni kan behöva för att hjälpa mig.

Klantigt av mig - jag återkommer till er!

Tack så länge!
Classe

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2018, 07:53:08 »
Citera
Trodde någon stans att värdena kanske var samma för alla (som dom flesta värdena är i manualen till "huvud menyn")
Förmodligen är dom flesta enligt fabriksinställning hos flertalet av oss men det kan finnas vissa som justerats. I den menyn du nämner har jag inte vågat ändra någonting men jag vet att någon justerade % värdet för något fläktläge.
Däremot har jag ändrat några parametrar i andra menyer. Det handlar om att jag satt en lägre maxfrekvens för kompressorn, ändrat minsta tillåtna förångartemperatur (för att förhoppningsvis skona kompressorn något). Sedan har jag också ändrat lite parametrar i den adaptiva regleringen enligt en gammal anvisning här på forumet, blockerat några tillskottselement

Citera
Klantigt av mig
Inte alls, vi har alla börjat här någon gång utan större erfarenhet, jag har alltid fått fantastisk hjälp och om man kan, vill man ju hjälpa andra! Och jag är idag väldigt nöjd att jag har en Comfortzone och inte något av de andra alternativa fabrikaten

mvh Walter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen Walter,

Taget direkt ur minnet så har jag dessa värden för stunden:
Fläkt 42% (med tanke på rådande kyla).
Cirkulationsvatten 55 grader normal prio.
Ett tillskott påslaget (2000w) och de andra två blockade.
Har ställt nattsänkningen till 1 grad.
Rumstempen är ställd på 18 med semestersänkning eftersom vi inte bor i huset nu.
                                              --------------------
Jag vet inte tempen på vattnet ut till radiatorerna respektive returen nu.
Har lekt med tanken att göra som många av er att sänka Hysteres (manualens värde gäller för stunden).Pumpen är kopplad till Strömsnäspannan KW 500.
                                               -------------------
Det är vad jag har att komma med nu. Jag är mottaglig för alla idèr/parametrar.

Fortsättning följer.........
Tack så länge!
Classe

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2018, 11:42:23 »
Comfortzone själva kan säkert hjälpa till också men du är välkommen att fråga.
Jag har också bl a sänkt maxeffekt och lite annat (efter ett kompressorhaveri ).

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2018, 13:36:31 »
Citera
Fläkt 42% (med tanke på rådande kyla).
Fläktläge 2 antar jag. Bara pumpen får tillräckligt med frånluft att utvinna ifrån så är det ok. Beror också på vad som är normalt injusterat fläktläge (läge 1, 2, 3 eller 4) för ert hus (antal kvm). Jag har själv labbat med detta lite och kör denna vinter med läge 3. Imponerande tycker jag, i princip klarar sig huset på bara kompressor ner till ca -8 grader. Vid lägre temperaturer börjar tillskottet gå in lite då och då men inte ens konstant vid -15. Har också blockerat 2 elpatroner men det är främst pga av taxan som vårt elbolag tillämpar. Dom tar ut en sk effektavgift som beräknas utifrån effekttopparna under perioden. Så för oss blir det billigare att köra längre med lägre effekt än snabbt med högre. Även om det är samma energiuttag. Helknasigt...

Citera
Rumstempen är ställd på 18 med semestersänkning eftersom vi inte bor i huset nu
18 grader, ja, du får väl se om detta ger så stor besparing mot att ha en eller två grader högre för det kommer att kosta en del energi att jobba upp när ni väl vill vara där. Är det inte aktuellt att vara där överhuvudtaget under den kalla årstiden, då är det väl ok. Tyvärr (kanske är bra å andra sidan) finns inte någon fjärrkontroll lösning (Comfortzone Online) för våra äldre pumpar, annars kunde man ju höja rumstemperaturen i god tid innan man anländer

Citera
Har ställt nattsänkningen till 1 grad
Begreppet nattsänkning är i detta fall missvisande eftersom det inte finns någon klocka i systemet. Vad den här parametern gör är att den tillåter rumstemperaturen att sjunka en grad under inställd temperatur (i ditt fall ända ner till 17 grader) innan den kanske börjar värma på. Oavsett dag eller natt...Jag har ställt den på 0,5 för att undvika för stora fluktuationer i rumstemperatur

mvh Walter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2018, 16:47:53 »
Comfortzone själva kan säkert hjälpa till också men du är välkommen att fråga.
Jag har också bl a sänkt maxeffekt och lite annat (efter ett kompressorhaveri ).

Jag kommer skapa en ny tråd (vad det lider)med mina erfarenheter av Comfortzone i Stockholm. Sammanfattningen är KATASTROF. Forumet (ni) har redan givit mig mer kunskap än CZ gjort sedan i höstas......

/Classe

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2018, 17:17:20 »
Fläktläge 2 antar jag. Bara pumpen får tillräckligt med frånluft att utvinna ifrån så är det ok. Beror också på vad som är normalt injusterat fläktläge (läge 1, 2, 3 eller 4) för ert hus (antal kvm). Jag har själv labbat med detta lite och kör denna vinter med läge 3. Imponerande tycker jag, i princip klarar sig huset på bara kompressor ner till ca -8 grader. Vid lägre temperaturer börjar tillskottet gå in lite då och då men inte ens konstant vid -15. Har också blockerat 2 elpatroner men det är främst pga av taxan som vårt elbolag tillämpar. Dom tar ut en sk effektavgift som beräknas utifrån effekttopparna under perioden. Så för oss blir det billigare att köra längre med lägre effekt än snabbt med högre. Även om det är samma energiuttag. Helknasigt...
18 grader, ja, du får väl se om detta ger så stor besparing mot att ha en eller två grader högre för det kommer att kosta en del energi att jobba upp när ni väl vill vara där. Är det inte aktuellt att vara där överhuvudtaget under den kalla årstiden, då är det väl ok. Tyvärr (kanske är bra å andra sidan) finns inte någon fjärrkontroll lösning (Comfortzone Online) för våra äldre pumpar, annars kunde man ju höja rumstemperaturen i god tid innan man anländer
Begreppet nattsänkning är i detta fall missvisande eftersom det inte finns någon klocka i systemet. Vad den här parametern gör är att den tillåter rumstemperaturen att sjunka en grad under inställd temperatur (i ditt fall ända ner till 17 grader) innan den kanske börjar värma på. Oavsett dag eller natt...Jag har ställt den på 0,5 för att undvika för stora fluktuationer i rumstemperatur

mvh Walter

Hur många W går din pump på under "normala" omständigheter och hur mycket "varvar" den upp runt -8? Jag tycker att min har fastnat på 3894W oavsett omständigheter. Nu har jag ju ingen koll under längre tid då vi vara varit i huset under kortare tid. Jag förstår att värmen från kaminen mm måste låta pumpen stabilisera sig en tid.
                                        -----------------------
Jag har monterat en GSM mottagare samt en 380V Kontaktor på "linan" till pumpen. Med den kan jag enkelt ringa till pumpen och slå på den före vi kommer ner eller stänga av den. Dock måste den ju självklart ha inställningar som motsvarar årstiden. Tanken är mest att utnyttja den funktionen vår, sommar och höst. Är medveten om att det kan skapa andra problem med tex cirkulationspumpen om den står stilla för länge.

Mvh
Classe

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2018, 06:11:57 »
Citera
Hur många W går din pump på under "normala" omständigheter och hur mycket "varvar" den upp runt -8?
Den brukar ge 5000W när den värmer cirkvatten (enligt display) när den går för fullt på kompressor som den gör nu när det är såpass kallt (hela skåpet har då en total förbrukning på ca 1,6-1,8 KW utan tillskott). Kompressorn går då i max 65 Hz, det har jag ställt in med parametern fmax Cirk vatten. På "tomgång" (när kompressorn står still, tex under avfrostning) ligger totalförbrukningen på ca 130W

Citera
Jag tycker att min har fastnat på 3894W oavsett omständigheter
Hmm, är detta inte just vad den förbrukar när den värmer varmvatten (tappvarmvatten)? Du kan kolla hur växelventilen står i testmenyn, se första raden som börjar med R. Om det står R11... så värmer den tappvarmvatten. Du har ju så stor tank så det är nog inte konstigt att den är rätt upptagen med det. Det är väl också konsekvensen av att du stänger av hela pumpen, vattnet i tanken svalnar så mycket att när den väl går igång tar det väldigt lång tid att värma tappvarmvatten, särskilt som endast en elpatron kan hoppa in. Om du dessutom kanske har varmvatten prioritet satt till låg så kommer det ta extra lång tid eftersom den då i huvudsak bara siktar på att värma varmvattnet med kompressorn. Helt avstängd är inte bra, cirkulationen bör ju vara igång, likaså tappar du ventilationen också.

Bara en fundering...men här har jag ingen egen erfarenhet, detta är vad andra skrivit om vad dom gjort...du kanske skulle ha en LLVP också som du skulle kunna ha igång när ni inte är där? Dels blir inte huset lika utkylt och du får viss luftomsättning och din Comfortzone får bättre (varmare) frånluft att återvinna från när den väl startar. Dom modernare LLVP som finns idag har kanske också fjärrstyrningsmöjligheter så du lättare kan dra igång en sådan i förväg när ni planerar att åka till huset. Å andra sidan så kan det kanske vara så att du då kan ha igång allting "lågt ställt" utan att det drar så förskräckligt mycket mer. Just kombinationen LLVP och FLVP har visat sig vara gynnsamt för andra forum medlemmar
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2018, 17:32:54 »


Bara en fundering...men här har jag ingen egen erfarenhet, detta är vad andra skrivit om vad dom gjort...du kanske skulle ha en LLVP också som du skulle kunna ha igång när ni inte är där? Dels blir inte huset lika utkylt och du får viss luftomsättning och din Comfortzone får bättre (varmare) frånluft att återvinna från när den väl startar. Dom modernare LLVP som finns idag har kanske också fjärrstyrningsmöjligheter så du lättare kan dra igång en sådan i förväg när ni planerar att åka till huset. Å andra sidan så kan det kanske vara så att du då kan ha igång allting "lågt ställt" utan att det drar så förskräckligt mycket mer. Just kombinationen LLVP och FLVP har visat sig vara gynnsamt för andra forum medlemmar

Den tanken är inte dum Walter då pumpen får "näring" hela tiden. Har du eller någon annan erfarenhet av vattenmantlad kamin. Att koppla in den på systemet vore väl kalas för att skynda på tillverkningen av varmvatten eller finns det någon nackdel med den lösningen?

/Classe
[/quote]

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2018, 18:09:40 »
Citera
Har du eller någon annan erfarenhet av vattenmantlad kamin. Att koppla in den på systemet vore väl kalas för att skynda på tillverkningen av varmvatten eller finns det någon nackdel med den lösningen?
Personligen har jag ingen erfarenhet, nej. Vet att det fanns som tillbehör till vår Cronspis en gång i tiden men vi avstod. Nackdelen skulle väl vara att det endast fungerar när ni är där och eldar samt att det faktiskt krävs ett ganska avancerat styrsystem och diverse rörmokeri med olika ventiler, kanske extra (öppet) expansionskärl, extra cirkulationspump, temperaturgivare mm för reglering. Andra med erfarenhet vet säkert mer. Vi har och tycker att kombinationen kakelugn och FLVP fungerar mkt bra ihop. Den ger "näring" via frånluften under lång tid som FLVP kan utnyttja och den kräver inte något extra styrsystem.

 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2018, 19:13:49 »
Du har nog helt rätt att det kräver mer "kringutrustning" än andra lösningar. Jag har en slinga för solvärme/kamin i min ackumulator men det är inte allt. Finns det någon "rörkrökare" som kan ge mig mer info. kan man koppla en vattenmantlad kamin direkt till ackumulatorn eller kan man koppla den till radiatorerna direkt (varma/kalla röret - hoppas ni förstår vad jag menar).

/Classe

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2018, 19:37:55 »
Jag är inte kunnig på det men det tror jag inte går. Vad jag har förstått så måste man bla annat säkerställa att vattnet inte kokar samt att du får cirkulation i systemet. Några principlösningar (den ena från manualen till vår Cronspis):

Lite gammal artikel men ändå rätt intressant
https://www.nyteknik.se/energi/shoppar-billig-el-med-sitt-eget-styrsystem-6344153
« Senast ändrad: 03 mars 2018, 19:42:56 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2018, 20:00:35 »
Ops.....jadu det där var ju inte bara.......Tack Walter. Nej. Nu gäller det att få pumpen att göra sitt jobb på bästa/mest ekonomiskt vis.
                                                 ------------------------------
Walter! Har du lust att dela med dig av dina inställningar vad beträffar inställningar förutom det du redan skrivit om (kompressorn och eltillskott, låg prio va!). Min tanke är att jag skall kopiera dina värden och se vad som händer i min maskin. Vilken temp har du programerad, cirkulation eller VV och vilket fläktläge. Är medveten om att fläktläget GIVETVIS varierar från hus till hus men då har jag något att utgå ifrån (vår kåk är på 225Kvm). Ingen brådis - behöver inte värdena förens till Påsk. Andra här på forumet får oxå gärna bidraga!
Tack på förhand och ha en trevlig kväll!
/Classe

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!