Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoAir 107 & EcoBasic  (läst 5359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
EcoAir 107 & EcoBasic
« skrivet: 18 januari 2006, 10:24:22 »
Halloj!

Jag har precis skaffat EcoAir 107 med EcoBasic dockat till Nibe city olje/elpanna. PÃ¥ CTC:s hemsida kan man läsa att EcoAir 107 funkar ned till -15 gr men i manualen för EcoBasic stÃ¥r det att den stänger av värmepumpen vid -10,5 gr  :-[ Mejlade till CTC och dom bekräftar att med EcoBasic gÃ¥r pumpen bara till -10 gr  >:( Fast det talar dom ju naturligtvis inte om pÃ¥ hemsidan  :( Jag har tidigare förbrukat ca 2,5 kubik olja per Ã¥r. Vid 0 gr utetemperatur gÃ¥r värmepumpen hela tiden. Returtemp är ställd pÃ¥ 48 gr och diff 5 gr. För behaglig innomhustemperatur vid 0 gr ute behöver jag köra ut ca 45 ut till radiatorerna. Innan levererade värmepumpen ca 48 gr med en tempdiff pÃ¥ ca 2-3 gr, sen vred jag ned cirkpumpen till värmepumpen ett snäpp (3=>2) och dÃ¥ levererar pumpen ca 50 gr med 3-4 gr diff. Eftersom jag värmer varmvatten med värmeväxlare (200 liters tank i Nibe city) sÃ¥ vill jag ha sÃ¥ varmt vatten i pannan som möjligt, gÃ¥r det att fixa pÃ¥ nÃ¥t sätt?? (sänka cirkpumpen ytterligare ett snäpp?)
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoAir 107 & EcoBasic
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2006, 11:37:11 »
Halloj!
 Eftersom jag värmer varmvatten med värmeväxlare (200 liters tank i Nibe city) sÃ¥ vill jag ha sÃ¥ varmt vatten i pannan som möjligt, gÃ¥r det att fixa pÃ¥ nÃ¥t sätt?? (sänka cirkpumpen ytterligare ett snäpp?)

Hej Harri!
Hade som du liten diff på VP. Sänkte LP till ettan och har nu en diff på 7o och 52out från pumpen vid -3o. Då utnyttjar man R407C:s "glide" på bästa sätt enligt Janne El-energi. Sedan tycker jag det är konstigt att din pump går hela tiden vid 0. Min går bara 50% av tiden vid -3! Har du stort hus att värma? Shuntar du för hand?
 *vinkar*
Reiner
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: EcoAir 107 & EcoBasic
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2006, 12:14:02 »
Jag shuntar för hand, har inga termostater på radiatorerna. Huset är på ca 160 kvm men jag värmer bara upp ca 120 kvm. Med olja gick det åt ca 2,5 kubik/år så värmebehovet är inte större än på en "normalvilla". Ska prova sänka farten på cirkpumpen ännu ett snäpp när jag kommer hem.
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: EcoAir 107 & EcoBasic
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2006, 19:53:52 »
Har testat köra cirkpumpen "på ettans växel" och då får jag en diff på ca 6 gr. Värmepumpen levererar 46 gr och pannan håller 42 gr vilket inte räcker för att hålla huset varmt och nu är det "bara" -4 gr ute... Har växlat upp cirkpumpen till 3:ans växel igen för att testa om den orkar bättre då.... Ska värmepumpen inte orka mer än så??
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoAir 107 & EcoBasic
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2006, 00:20:30 »
 
Har testat köra cirkpumpen "pÃ¥ ettans växel" och dÃ¥ fÃ¥r jag en diff pÃ¥ ca 6 gr. Värmepumpen levererar 46 gr 

Hej Harri!
Du menar väl laddpumpen hoppas jag. Cirkpumpen har du på radiatorvattnet. Jag har -8 ute nu och min pump går upp till 48o på returen innan den slår ifrån och då har jag 53o in, så jag undrar om du inte har ngt fel ialla fall. Du kan väl tala om vad du har för inställningar på EcoBasic.
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: EcoAir 107 & EcoBasic
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2006, 08:21:00 »
Det är ju inte sÃ¥ mycket att ställa in pÃ¥ EcoBasic. Som jag skrev tidigare sÃ¥ är returtemp (dÃ¥ pumpen stängs av) inställd pÃ¥ 48 gr och diffen (dÃ¥ pumpen startar igen) är inställd pÃ¥ 5 gr (startar alltsÃ¥ vid 42 gr). Jo, jag menar laddpumpen (den som trycker ut vatten till värmepumpen). 2:an växel ger rätt temperaturdiff enl tabellen i manualen. Pumpen har gÃ¥tt kontinuerligt sen den blev installerad för en vecka sen och vid minusgrader orkar den inte med längre sÃ¥ nu när det är -8 gr sÃ¥ är det elpatron som gäller  :(  MÃ¥ste nästan vara nÃ¥t fel.... Tips??
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoAir 107 & EcoBasic
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2006, 09:51:36 »
OK Harri det verkar som sagt vara ngt fel och med de inställningarna borde pumpen lämna mer värme.
Jag har -9.3 och pumpen lämnar 52o. Visserligen har den inte stannat pÃ¥ ett tag men den gÃ¥r utan tillskott för det har jag stängt av. (Blir väl tvungen att starta det nu när jag ger mig iväg, för säkerhets skull)  8) Men jag ställer tillslagstempen lÃ¥gt. :)

Mitt tips kontakta installatören.
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: EcoAir 107 & EcoBasic
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2006, 10:36:27 »
Jag har läst en massa här pÃ¥ forumet och jag tror att mitt problem är att jag behöver sÃ¥ in i bomben hög framledningstemperatur. Vid 0 gr ute behöver jag ha 45 gr till radiatorerna och nu vid -8 gr behöver jag ha 50-55 gr och det är lÃ¥ngt mer än vad värmepumpen orkar med. Har läst att verkningsgraden ökar ocksÃ¥ markant om jag sänker framledningstemperaturen sÃ¥ det blir nog till att byta radiatorer sÃ¥ smÃ¥ningom... FÃ¥r nog ta ett snack med rörpularen ang framledningstemperatur och nya radiatorer...  :-X
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad AE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: EcoAir 107 & EcoBasic
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2006, 11:47:45 »
Jag har läst en massa här på forumet och jag tror att mitt problem är att jag behöver så in i bomben hög framledningstemperatur.

Precis, över 50 grader är vad jag förstår ett högtemperatur system, vilket tyvärr då inte passar bra ihop med en L/V VP.

Då jag ännu inte gjort någon egen investering följer jag varje tråd i forumet för att göra ett så rätt val som möjligt.

För egen del så har jag 35 grader på radiatorerna vid -2 ute och 20 grader inne, (förutsatt att det går att lita på en anliggningstermometer från Claes Olsson), så detta året blir det en VP. Förmodilgen CTC dockad mot bef panna.

//Anders
CTC EcoEl 1550 v3+ EcoAir107 v3, installerad April 2006.
Suterränghus I Blekinge, 146 m2 boyta+80 biyta. Tidigare Olja/elpanna (körd endast på el). Tidigare årsförbrukning 26000 kwh.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoAir 107 & EcoBasic
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2006, 11:50:17 »
Du kan verkligen inte lite på anliggningstermometerns från Classe Olsson. Den är ett skämt. Jag var också på väg att bli lurad, sen skaffade jag en riktig som visade nåt helt annat.

Utloggad AE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: EcoAir 107 & EcoBasic
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2006, 12:57:38 »
Jo, jag misstänkte att den visar lite fel...mer hur mycket vet jag inte? DÃ¥ kanske jag inte har sÃ¥ idealiskt system trots allt  :'(.

Vad ska man köpa för nån? Duger det med nån annan anliggningstermometer, för jag vill ogärna sätta in nån som kräver micklande...
CTC EcoEl 1550 v3+ EcoAir107 v3, installerad April 2006.
Suterränghus I Blekinge, 146 m2 boyta+80 biyta. Tidigare Olja/elpanna (körd endast på el). Tidigare årsförbrukning 26000 kwh.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: EcoAir 107 & EcoBasic
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2006, 13:38:14 »
Jag fick anliggningstermometrar (dock inte frÃ¥n Clas Olsson) monterade vid installationen och jämför jag med vad pannan och EcoBasic visar sÃ¥ diffar det max 1 grad.   8)
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoAir 107 & EcoBasic
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2006, 14:18:06 »
Jag mätte några dagar med en proffsmätare som jag fick låna av en rörmokare och det diffade mellan 8 och 13 grader, dvs Classes visade mellan 8 och 13 grader kallare än verkligheten. Det finns bättre på rinkabyror.se, vet inte om dom är 100 % tillförlitliga men de är nog bättre i alla fall.

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoAir 107 & EcoBasic
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2006, 19:36:43 »
Harri

Returtempen i EcoBasic kan du nog lita pÃ¥ men det är svÃ¥rare att fÃ¥ exakt temp frÃ¥n VP. Jag har inmonterade isolerade givare i röret  men fÃ¥r kanske ändÃ¥ inte exakt temp.

Är du intresserad av effektiva konvektorer så har jag ett par som inte blivit installerade.
 *vinkar* Reiner
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: EcoAir 107 & EcoBasic
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2006, 20:41:06 »
Tack Reiner men jag behöver ett 10 tal matchande högeffektiva radiatorer i rätt storlek... Jag har en salig blandning nu, minst 4 olika sorter...  :-\
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!