Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe S1255 felkod 306  (läst 1680 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe S1255 felkod 306
« skrivet: 19 april 2022, 06:02:48 »
Hej.
Har en Nibe S1255 som är ca 2 år. Har den senaste tiden fått felkoden 306 två gånger.

Den felkoden finns inte att läsa om på Nibes hemsida. Den enda informationen jag fått är den lilla text som följer med felkoden. Klistrar in den nedan.

Det har uppstått kommunikationsfel med cirkulationspump. (GP1)

EB100-EP14

Detta larm har jag fått två gånger. 17/4 samt 19/4.

Tips på information och åtgärd.

Tack.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe S1255 felkod 306
« Svar #1 skrivet: 19 april 2022, 07:52:41 »
Detta är nog inget som man enkelt fixar själv, gissar att det är varvtalsstyrningen som krånglar?
Ser den ut att kunna styra tempdiffen mellan fram/retur på ett bra sätt?
Fortsätter problemet så skulle jag kontakta installatören, detta fel ska åtgärdas via garantin de 3 första åren.

https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1255 felkod 306
« Svar #2 skrivet: 19 april 2022, 08:31:42 »
Tack för svaret. Jag upplever att styrningen fungerar men ska titta lite mer noggrant på det.

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1255 felkod 306
« Svar #3 skrivet: 19 april 2022, 10:50:57 »
Nibe svarade mig att de misstänker en bug i sista uppdateringen

Utloggad RiNi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1255 felkod 306
« Svar #4 skrivet: 19 april 2022, 21:54:04 »
Hej!
Jag har en lika dan maskin som din. Uppdaterade till version 2.11.6. den 13 april. Brukar göra det när det dyker upp meddelande om att en ny version finns tillgänglig. I samband med omstarten efter installationen började en mängd felmeddelanden att dyka upp.

306 - Kommunikationsfel cirkulationspump (GP1) - EB100-EP14
368 - Kommunikationsfel mot MCB kortet - EB100-EP14
369 - Kommunikationsfel mot ASB 1 kortet - EB100-EP14
205 - Kommunikationsfel mot inverter - EB100-EP14

Fick ej maskinen att fungera. Stängde av och bröt strömmen och provade att starta igen efter en stund. Fick igång den men tyckte inte maskinen gick som tidigare. Även mycket seg i kommunikationen mot myUplink. Dagen efter (tror jag det var) dök det upp ett meddelande om att installera föregående version av mjukvaran, dvs. 2.10.3 i mitt fall. Installerade denna och därefter var allt normalt igen (ta i trä!). Något allvarligt problem måste ha uppstått med version 2.11.6. Tidigare har det alltid fungerat smärtfritt att uppdatera mjukvaran. Hoppas NIBE hittar problemet så att inte framtida uppdateringar påverkas.


Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1255 felkod 306
« Svar #5 skrivet: 20 april 2022, 09:41:07 »
Nu skall jag bli lite provocerande: Varför uppgraderar man något med ny mjukvara om det för närvarande fungerar bra?
Detta gäller alla produkter inklusive bilar. Enda undantaget är datorer, där nya appar m.m. långsiktigt kräver nya uppgraderingar samt säkerhetsuppdateringar, för att det finns människor som vill komma åt min dator och dess innehåll.
Men varför en värmepump, om det inte tydligt framgår av uppdateringens innehåll att det löser ett problem jag har. Att exempelvis Nibe eller detta forum har information om att mina faktiska driftstörningar löser sig med den senaste mjukvaran.
Där jag jobbade tills min pension uppgraderade vi aldrig utan anledning. Behövde produkterna nya moderkort, installerades ursprunglig mjukvara.
Fundera mer än en gång varför du vill uppgradera. Kanske kommer du att kunna få ut bättre kommunikation. OK, då har du ett skäl. Men om ett sakligt skäl saknas, varför?


Utloggad RiNi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1255 felkod 306
« Svar #6 skrivet: 20 april 2022, 19:23:19 »
Hej!
Kring detta kan man resonera på många olika sätt. Du nämnde själv anledningen till varför jag väljer att uppdatera när det dyker upp en ny uppdatering. Av säkerhetsskäl!

Då maskinen inte bara är en fristående värmepump utan även är uppkopplad till husets nätverk (där det bl.a. även finns datorer inkopplade) är detta ett potentiellt hot som bör tas på allvar. Det är hela tiden en kamp mellan dem som försöker utnyttja säkerhetsbrister och dem som försöker täppa till hålen. Det är min tro och förhoppning att NIBE (och även andra tillverkare) tillsammans med samarbetspartens arbetar aktivt med säkerhetsfrågorna i takt med att utrustningarna blir mer och mer uppkopplade. Det gäller ju inte bara värmepumpar utan även exempelvis kylskåp, bilar, robotgräsklippare, låssystem etc. IoT ökar enormt mycket.
Vidare tror jag inte att man väljer att gå ut offentligt med att man hittat en eventuell säkerhetsbrist, jag skulle inte gjort det i alla fall, om det inte är något kritiskt som exempelvis kan leda till skador, brand e.d. Man fixar sannolikt till problemet så snabbt som möjligt och skickar sedan ut en uppdatering tillsammans med andra produktförbättringar och fixar. Jämför med Microsoft som varje månad skickar ut uppdateringar för förbättrad säkerhet och funktion. Antivirusprogrammen i våra datorer uppdateras dagligen då det ständigt tillkommer ny hot.

För mig är möjlighet till uppkoppling viktig dÃ¥ jag själv inte bor i huset där värmepumpen är installerad, men vill ha möjlighet att övervaka och vid behov styra. Kan nämna att när vi fick maskinen för ca 2 Ã¥r sedan fungerade den trÃ¥dlösa uppkopplingen till nätverket bedrövligt. Tappade uppkopplingen, anslöt inte automtiskt, allmänt instabil osv. Detta fixade man efter nÃ¥gra uppdateringar och idag är den hur stabil som helst. Inbillar mig (vet ej med säkerhet) att NIBE hela tiden förfinar och förbättrar även pÃ¥ andra omrÃ¥den, vilket jag fÃ¥r ta del av i samband med uppdateringarna. Hade pumpen varit fristÃ¥ende utan uppkoppling är det en annan sak. Om allting fungerar felfritt är det kanske ingen idé att hÃ¥lla pÃ¥ att uppdatera (laga inte om det inte är sönder). Risken finns dock att man kanske missar en uppdatering som gör pumpen effektivare och snÃ¥lare. 
   

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1255 felkod 306
« Svar #7 skrivet: 20 april 2022, 19:39:39 »
Hade pumpen varit fristÃ¥ende utan uppkoppling är det en annan sak. Om allting fungerar felfritt är det kanske ingen idé att hÃ¥lla pÃ¥ att uppdatera (laga inte om det inte är sönder). Risken finns dock att man kanske missar en uppdatering som gör pumpen effektivare och snÃ¥lare. 
 
Jag tillhör denna kategori, fristående, ej uppkopplad.
Tyvärr finns det även andra själ till uppdatering. Ibland vill man marknadsföra ett tillbehör (som du ej har), och då måste man uppdatera för att det tillbehöret skall fungera. Det är oftast denna typ av uppdateringar som krånglar, för att man måste ibland kompromissa för att få systemen att samarbeta på bästa tänkbara sätt.
Effektiviteten är mycket marginell vad man kan påverka i verkningsgrad. Hårdvaran är vad den är.
Men vi skall inte fördjupa oss i detta. Jag förstår din synpunkt och man hoppas att fler ser riskerna med det uppkopplade hemmet, vilket du gör.

Adelgren

  • Gäst
Adelgren
SV: Nibe S1255 felkod 306
« Svar #8 skrivet: 21 april 2022, 06:20:24 »
Hej!
Efter senaste uppdateringen har jag precis samma beteende som du på min S1255. Jag har fått felkod 306 fyra gånger sedan den 16 april.
Skönt att höra att man inte är ensam och att detta, mest troligt, är orsakat av Nibes uppdatering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!