Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sap - CRV126EHN Felkod S02  (läst 889 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krilletest

  • Gäst
Krilletest
Sap - CRV126EHN Felkod S02
« skrivet: 25 december 2023, 18:03:34 »
Hejsan!

Har sökt runt i forumet och ej hittat en liknande post så hoppas på svar.

Har en Sanyo Sap-CRV126EHN i garaget som har funkar felfritt i 2 år sedan jag tog över fastigheten.
Nu under hösten så har värmefunktionen slutat att fungera helt.

Vid felsökning ger det felkod S02 (värmeväxlare sensor fel innedel)

Vid omstart av maskinen så går innedelen och utomhusdelen igång och ger värme i c:a 1 minut sen stänger utedelen av sig och innedelen börjar blinka rött.

Maskinen är från 2008, är det någon ide att försöka åtgärda värmeväxlaren själv ? och isåfall hur går man tillväga? då jag inte hittar i någon manual var värmeväxlarsensorn sitter?

Allt fungerar som det ska utom värmedelen. Fläkt, kylning, avfuktning och auto funderar utan problem.

Mvh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sap - CRV126EHN Felkod S02
« Svar #1 skrivet: 25 december 2023, 18:11:56 »
Blir nog tyvärr svårt att hitta någon reservdel. I så fall löda ihop något själv om man vet värdet på givaren. Annars räknar man med ca 15 års livslängd på en luftvärmepump så då är det lagom med byte till en ny och lite mer effektiv modell.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Sap - CRV126EHN Felkod S02
« Svar #2 skrivet: 25 december 2023, 19:01:46 »
Hejsan!

Har sökt runt i forumet och ej hittat en liknande post så hoppas på svar.

Har en Sanyo Sap-CRV126EHN i garaget som har funkar felfritt i 2 år sedan jag tog över fastigheten.
Nu under hösten så har värmefunktionen slutat att fungera helt.

Vid felsökning ger det felkod S02 (värmeväxlare sensor fel innedel)

Vid omstart av maskinen så går innedelen och utomhusdelen igång och ger värme i c:a 1 minut sen stänger utedelen av sig och innedelen börjar blinka rött.

Maskinen är från 2008, är det någon ide att försöka åtgärda värmeväxlaren själv ? och isåfall hur går man tillväga? då jag inte hittar i någon manual var värmeväxlarsensorn sitter?

Allt fungerar som det ska utom värmedelen. Fläkt, kylning, avfuktning och auto funderar utan problem.

Mvh

Om du drar ut kontakten, bryter strömmen, slår av säkringen, så den är i helt säkert strömlöst tillstånd, och väntar 5 minuter och KAN, och orkar skruva, så kan Du visuellt kika på givaren, och givaranslutningen.

Den är orange/orange enligt manualen och sitter på kretskortet i inomhusenheten.

Finns ny thermistor att köpa för lite och ingenting, eller så räcker det med lite elektronikrengöring vid anslutningarna.

« Senast ändrad: 25 december 2023, 19:16:50 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Sap - CRV126EHN Felkod S02
« Svar #3 skrivet: 25 december 2023, 19:07:30 »

krilletest

  • Gäst
krilletest
SV: Sap - CRV126EHN Felkod S02
« Svar #4 skrivet: 26 december 2023, 12:35:39 »
Tack för snabbt svar!

Ska se om jag kan utföra åtgärden själv och återkommer.

krilletest

  • Gäst
krilletest
SV: Sap - CRV126EHN Felkod S02
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2024, 03:57:57 »
Hej igen!

När det nu finns tid för detta projekt och jag tänkt beställa hem nya NTC motstånd så säljs inte produkten längre. Varken pärlan eller den faktiska thermistorn.

Skulle någon av dessa vara ett alternativ ?

https://www.electrokit.com/produkt/ntc-50k-mini/

https://swe.grandado.com/products/5k-10k-50k-100k-motstand-ntc-termistor-temperatursensor-vattentat-sondtraden-1m-ntc-mf58at-5k-10k-50k-100k-1?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAtOmsBhCnARIsAGPa5yaMpeGUtD5PZS-WH0p6qrUCkqvFHRu_0oVgzaQcphfDLLqkmPIaqrgaAkYCEALw_wcB

ska tills vidare försöka göra rent nuvarande thermistorn och leta efter eventuella defekter.

Mvh

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Sap - CRV126EHN Felkod S02
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2024, 22:28:28 »
Den från elektrokit kan funka, du kan jämföra resistans-kurvor med manualen (sid 12) jag bifogar och den på elektrokit
Skickar en bild på de 2 givarna i innerdelen på en 123, borde va liknande
Det du borde göra först är o ohmmäta den du vill byta först o se om den är kaputt kanske innan för du får ju gräva ut den gamla ur kopparhöljet o sätta in den nya, orginalkablarna kan du ju återanvända om de inte är helt igenärgade.

krilletest

  • Gäst
krilletest
SV: Sap - CRV126EHN Felkod S02
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2024, 09:14:47 »
Tacksam för alla svar.

Ohm mätte de befintliga givarna och de verkade vara helt fungerade, även kablarna såg fina ut. Tror att den tidigare fastighetsägaren har gjort denna åtgärd redan.

Efter ett par omstarter gick värmen igång i c:a 30 minuter därefter återkom samma fel. Samma sak dagen efter då jag provstartade pumpen medans jag gjorde annat men då endast i 20 minuter och sedan samma fel.

Försökte även utesluta andra problem men verkar som att kretskortet är defekt så fick bli en ny Daikin pump.

Tack igen för snabb återkoppling.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!