Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron, vdeldning, temperaturer styrning.  (läst 7077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fenion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: falköping
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 171 6kw elpatron
Elpatron, vdeldning, temperaturer styrning.
« skrivet: 02 december 2013, 17:54:05 »
hej!
eldar med ved  morgon middag kväll, frugan tycker det blir lite kallt pÃ¥ morgonen och tvingar mig till att använda elpatronen för att hÃ¥lla en jämnare temperatur och tänkte höra om jag har bra inställningar.

vedpanna CTC 171 gammal sak med 120liter varmvattenslinga och en 6kw elpatron inställd på 50grader

nu har jag elpatronen påslagen och eldar när jag är hemma stänger även luckan då elden brunnit ut
har en manuell shunt i pannan, och även en termostat inne  som styr  elpatronen som stÃ¥r pÃ¥ 20grader
alla element är öppna för fullt

vad ska jag ha för temperatur på elpatronen? eller får man pröva sig fram vad som passar?
ska shunten användas när den går med elpatron eller ska den vara fullt öppen? eller ska jag koppla ur tempgivaren inne och bara köra med shunten? för elpatronen slår ju av när den når sin inställa temperatur

Mv// fenan



Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron, vdeldning, temperaturer styrning.
« Svar #1 skrivet: 02 december 2013, 20:06:52 »
Om du ställer elpatron lägre sÃ¥ blir du väl utan vv antar  Sc:,h jag en acktank och laddomat till pannan är nog en bra ide om du ska elda finns ju massor med begagnade numera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Elpatron, vdeldning, temperaturer styrning.
« Svar #2 skrivet: 03 december 2013, 00:49:14 »
Skaffa en acktank pÃ¥ 500 liter och en laddomat 4030. Har du en skiftnyckel kan du installera själv för under 10000 kr (inkl allt pÃ¥ blocket). Annars om du installerar en shuntautomatik (2500 kr inkl allt) sÃ¥ kommer du sänka din förbrukning och öka din komfort.Shuntautomatiken kan du installera utan att behöva stänga av värmen. Jag skulle ställt elpatronen beroende pÃ¥ vad du har för typ av hus och radiatorer. Du behöver ju inget varmvatten när du sover  tummenupp
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad fenion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: falköping
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 171 6kw elpatron
SV: Elpatron, vdeldning, temperaturer styrning.
« Svar #3 skrivet: 03 december 2013, 16:56:57 »

laddomat har jag liggandes och shuntautomatik har jag liggandes så det saknas rördelar och tank.

grejen 'är den att jag ska installera värmepump och även kunna elda ibland. sÃ¥ vill inte lägga nÃ¥gra pengar pÃ¥ pannan.  lite pga att jag inte ska ha den som primärvärme och sen har jag väldigt ont om plats i pannrummet.

och nu försöker jag fÃ¥ elpatron och lite eldningar att lira ordentligt men det har ju inte riktigt blivit kallt ännu sÃ¥ svÃ¥rt att säga. men förut elda jag bara och dÃ¥ vart det rätt utkylt mellan eldningarna eftersom man inte var hemma. sÃ¥ nu  kör jag med elpatronen sÃ¥ nu har jag prövat att sänka shunten rätt mycke bara för att när jag eldar sÃ¥ blir det väldigt varmt inne och dÃ¥ hinner nästan pannan ner i bott innan elpatronen börjar värma igen efter som den gÃ¥r pÃ¥ inomhusgivare. sÃ¥ fÃ¥r jag bara grejerna att lira sÃ¥ när eldningsvattnet är slut sÃ¥ ska elpatron hÃ¥lla värmen och inte behöva värma frÃ¥n början igen.

men om man köper en värmepump är ju den redan shuntad, eller ska man koppla in shunten?

jag har en gammal shunt i pannan så jag måste tömma hela systemet och skära in ett rör och en ny shunt, annars funkar inte automatiken så det är rätt mycke jobb med det. om det inte finns till såna stora runda man har i pannan den är ju rätt trög att vrida runt och kanske 5-6cm i diameter

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Elpatron, vdeldning, temperaturer styrning.
« Svar #4 skrivet: 03 december 2013, 18:26:02 »
Tryck pÃ¥ den här sÃ¥ kommer det bli bättre. Ställ den pÃ¥ 21  °C och stryp framledningstemperaturen. Ställ elpatronens termostat pÃ¥ 20 sÃ¥ kommer det fungera superbt
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad fenion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: falköping
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 171 6kw elpatron
SV: Elpatron, vdeldning, temperaturer styrning.
« Svar #5 skrivet: 03 december 2013, 19:22:32 »
okej ska kolla lite på den, kan ju lägga ut min andra på blocket och se vad man får för den,.

men om jag fattar rätt så sätter man den vita plastgrejen på min nuvarande shunt och sen motorn på den?
« Senast ändrad: 03 december 2013, 19:35:53 av fenion »

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Elpatron, vdeldning, temperaturer styrning.
« Svar #6 skrivet: 03 december 2013, 23:50:46 »
Japp tryck fast den och installera lagligt utan elbehörighet. En vit plastgrej som ligger i förpackningen - rätt. Den vita grejen pÃ¥ bilden är en rumstermostat  :)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Anders G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Elpatron, vdeldning, temperaturer styrning.
« Svar #7 skrivet: 11 december 2013, 10:26:10 »
Koppla elpatronen via en box med ett tidur och en förbikopplare för tiduret. Välj 'manuell drift' eller 'tidur' så kan du låta elpatronen gå igång på efternatten, eller ha den igång då du reser bort.
(Jag törs inte visa mitt ormbo för att styra solfångare, vedeldning och elpatronreserv med låg/högpris-styrning på elen...)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!