Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 eller F750?  (läst 20363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #30 skrivet: 10 mars 2018, 20:43:14 »
Jo det blir mycket i början när man funderar på nytt värmesystem. Registrera dig gärna på forumet och skaffa en inloggning så blir det lite lättare att följa alla trådar och frågor sedan tummenupp

Eftersom det är luftburen värme i ert hus så behövs det ett luftvärmeaggregat med cirkulationsluft såsom Alig VB250L eller Fläktwoods ACJB. NIBE F750 med SAM40 eller F470 ger bara lite tempererad tilluft och saknar cirkulationsluft, dvs det fattas ungefär 2/3 av värmeeffekten ni behöver i huset.

Ja det är rimligt att tänka sig en energibesparing hos er på ca 4500 kWh/år med F370 och Alig VB250L jämfört med ert nuvarande Bacho Minimaster (?) och att man bortser från luftluftvärmepumpen. Men eftersom ni har haft en fungerande luftluftvärmepump tidigare kommer alltså årsförbrukningen förmodligen inte att sjunka men ni får ett bättre värmesystem där ni kan stänga innerdörrarna i huset utan att det blir kallt inne i rummen.



Jag har svårt att få ihop hur du kan ha 14000 kWh/år med FTX och direktelförvärmare.
Om hushållsel är 3000-5000 kWh, så är 9000-11000 kWh värme och varmvatten.
Varmvatten brukar vara 3000-4000 kWh för en familj.
Alltså:
5000-8000 kWh värme på 102 kvm!

(EDIT: Med\utan FTX och\eller LLVP?)

Om det stämmer det du skriver: 14000 kWh utan LLVP så kan du inte förvänta dig en besparing om 4500 kWh/år med F370, förbrukningen kommer istället öka något.

Förbannat bra system från 80-talet isåfall ;)



EDIT:TS har 14000 kWh/Ã¥r med LLVP
och 18000 kWh med elförvärmare.
« Senast ändrad: 11 mars 2018, 11:36:36 av kWhalp »

Utloggad Daniel H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #31 skrivet: 11 mars 2018, 00:41:32 »
Skulle man kunna köra med Nibe F750 och en Alig VB250L istället för en SAM40? De både verkar ju kosta ungefär lika mycket iaf och då kanske man kan tjäna in den 20000:- extra på sikt tänker jag.

Förbrukningen 14000 kWh/år gäller när vi har luftluftpumpen inkopplad och luftaggregatet avstängt utom när det blir riktigt kallt och pumpen inte hänger med. Utan pump med Elektro Standard luftaggregatet och FTX:en så ligger det på ca 18000 kWh/år, eller gjorde förra iaf.

Känns ju lite sådär att ta en F370 om förbrukningen inte går ner. För om uppvärmningen ligger på typ samma som idag så kanske iaf varmvatten kostanden borde minska något? För det blir ju en 30 år nyare varmvatteberedare och den borde ju vara lite effektivare än den vi har från -89 :-P

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #32 skrivet: 11 mars 2018, 09:31:17 »
Förbrukningen 14000 kWh/år gäller när vi har luftluftpumpen inkopplad och luftaggregatet avstängt utom när det blir riktigt kallt och pumpen inte hänger med. Utan pump med Elektro Standard luftaggregatet och FTX:en så ligger det på ca 18000 kWh/år, eller gjorde förra iaf.

Intressanta fakta och jag tycker det låter logiskt om ni haft en besparing med LLVP'n på ca 4000 kWh/år. Kompressorn i F370 är mindre än den som sitter i en LLVP och värmer luften, men tack vare att F370 också värmer en ganska stor del av varmvattnet med kompressorn över året kommer den ikapp när det gäller energibesparing per år. Nya varmvattenberedare och själva tanken i t.ex. F370 har bättre isolering och mindre tomgångsförluster. Det kommer alltså att bli lite svalare i tvättrummet om det är där den står.

Har inte läst om någon som kombinerat F750 med Alig VB250L och vet inte om det fungerar bra. Det skulle behövas en extra separat volymtank (UKV) till F750 eftersom F750 stannar och avfrostar och under tiden måste det finnas magasinerad värme att ta av till luftvärmen. Likaså när den gör varmvatten. Ett hus på 102 kvm har ett normenligt frånluftsflöde på 36 lit/sek och det är som sagt för lågt för att F750 ska trivas och fungera som bäst. Risk för tätare avfrostningar och längre avfrostningstider och därför är jag tveksam till det alternativet.

Vill ni ha högsta energibesparingen och har en stor investeringsbudget tycker jag ni ska byta själva FTX-aggregatet till ett nytt effektivare, plocka bort luftvärmeaggregatet, och sätta upp vattenburna och gärna överdimensionerade radiatorer i alla rum, dra värmerör och koppla till en innerdel "panna" som NIBE VVM320 och pÃ¥ utsidan huset ställer ni en luftvattenvärmepump som t.ex. NIBE F2120-8. 
« Senast ändrad: 11 mars 2018, 09:54:32 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #33 skrivet: 11 mars 2018, 09:44:18 »
Skulle man kunna köra med Nibe F750 och en Alig VB250L istället för en SAM40? De både verkar ju kosta ungefär lika mycket iaf och då kanske man kan tjäna in den 20000:- extra på sikt tänker jag.

Förbrukningen 14000 kWh/år gäller när vi har luftluftpumpen inkopplad och luftaggregatet avstängt utom när det blir riktigt kallt och pumpen inte hänger med. Utan pump med Elektro Standard luftaggregatet och FTX:en så ligger det på ca 18000 kWh/år, eller gjorde förra iaf.

Känns ju lite sådär att ta en F370 om förbrukningen inte går ner. För om uppvärmningen ligger på typ samma som idag så kanske iaf varmvatten kostanden borde minska något? För det blir ju en 30 år nyare varmvatteberedare och den borde ju vara lite effektivare än den vi har från -89 :-P

Aha! Det förklarar din låga förbrukning!

Ã…terkommer med ny beräkning med de nya data du angett ;)   

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #34 skrivet: 11 mars 2018, 09:48:31 »
Det ni skall ha är en frÃ¥nluftsvärmepump och jag rekommenderar 370, eftersom  det är ett litet hus och 750 blir overkill, dessutom  sÃ¥ kräver det väldigt högt luftflöde.
SEdan behöver ni en  alig för luftburen värme. Ser en del svar här om sam40 och vi pratar helt annat system än vanlig tilluft ala 410.
Ring ut ett företag somkan det här med luftburen värme. Det är väldigt speciellt och jag har varit ute på ett stort antal där man lyckats döda värmesystemet.
Hjärtat i  ert värmesystem är cirkulationsluften. det brukar sitta ett luftintag i hall/vardagsrum,  och det är det som är pulsÃ¥dern.
alig kan du läsa mer om pÃ¥ ventilationsbutiken.se Ev  kan du behöva en tank, ocksÃ¥, men det skall  du inte behöva.
Du får gärna skriva till mig om du har fler frågor.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #35 skrivet: 11 mars 2018, 09:59:48 »
komplettering.
Det finns diverse olika  luftaggregat  husqvarna ctc osv. men generellt är att man ersätter  dem med detta. http://www.ventilationsbutiken.se/bilder/artiklar/pdf/122350.pdf och en frÃ¥nluftsvärmepump. PÃ¥ nibes hemsida finns en bra utbytesguide.
Sedan för att komplettera om ni vill boosta värmen, sÃ¥  dra en  slinga med 1-2 fläktkonvektorer  i huset sÃ¥ fÃ¥r ni mer värme.  Batteriet är väldigt litet coh  värmen i huset förutsätter att Ã¥tervinningen fungerar.  Fel installerat sÃ¥ har ni plötsligt ett hus med direktverkande elelement som stÃ¥r lösa i huset.  Fläktkonvektorerna  ersätter din l/l. gällande vämre, altenrativt sätter du in en ny l/l. sÃ¥ du fÃ¥r kyla pÃ¥ sommaren. En sÃ¥dan här installation brukar gÃ¥ pÃ¥ runt de 100.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #36 skrivet: 11 mars 2018, 10:13:37 »
Har kanske ingen betydelse nu, men nämner det, det verkar som ni när luftluftvärmepumpen fungerade, stängde av ventilationen?  Det är inte lämpligt i sÃ¥ fall.

Men ni kanske gjorde som jag, att ni vred ner termostaten på bachon, när ni körde med luftluftvärmepumpen?
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #37 skrivet: 11 mars 2018, 10:53:46 »
Skulle man kunna köra med Nibe F750 och en Alig VB250L istället för en SAM40? De både verkar ju kosta ungefär lika mycket iaf och då kanske man kan tjäna in den 20000:- extra på sikt tänker jag.

Förbrukningen 14000 kWh/år gäller när vi har luftluftpumpen inkopplad och luftaggregatet avstängt utom när det blir riktigt kallt och pumpen inte hänger med. Utan pump med Elektro Standard luftaggregatet och FTX:en så ligger det på ca 18000 kWh/år, eller gjorde förra iaf.

Känns ju lite sådär att ta en F370 om förbrukningen inte går ner. För om uppvärmningen ligger på typ samma som idag så kanske iaf varmvatten kostanden borde minska något? För det blir ju en 30 år nyare varmvatteberedare och den borde ju vara lite effektivare än den vi har från -89 :-P

Ny beräkning med rätt siffror  tummenupp

Totalt 18000 kWh\Ã¥r

Hushållsel (schablon 38 kWh\m2) 3900 kWH

Behov värme\VV = 14100 kWh

F370 @ 36l/s
Borlänge 5,9°C medeltemp, DVUT -26,5°C
Energibehov Vp 6350 kWh
Tillsats: 2500 kWh
Energibesparing 7750 kWh
Vp täcker ned till ca 1°C :/
SCOP 3

Gammal årsförbrukning 18000 kWh

Ny årsförbrukning: 6350 kWh + 3900 kWh = 10250 kWh

Besparing = 7750 kWh


Nu stämmer det bättre med det någon tidigare skrev om 8000 kWh besparing per år :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #38 skrivet: 11 mars 2018, 11:59:53 »
Precis som Snodden skriver tror jag inte att ni stängde av ventilationen i huset utan bara termostaten el-batteriet i luftvärmeaggregatet(?) Det gamla FTX-aggregatet har alltså gått hela tiden och kanske sparat gissningsvis runt 2.500 kWh/år. Om man då i en kalkyl sätter in en frånluftsvärmepump så måste man samtidigt koppla bort det gamla FTX-aggregatet. Brutto årsförbrukning ökar då till ca 20.500 kWh/år. Med F370 och Alig VB250L kan man spara ca 7750 kWh/år enligt kWhalp's kalkyl. Total kommande årsförbrukning blir då ca 12.750 kWh/år. Lite bättre än 14.000 kWh/år som ni haft fast ingen stor skillnad. Men ni får jämnare värme i huset och kan stänga dörrarna utan att det blir kallt i rummen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad LindeF370

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #39 skrivet: 11 mars 2018, 15:57:38 »
Oavsett system, försök välja en firma som verkligen har den kompetens som behövs för en bra installation.
NIBE F370 install 2017.
Enplanshus 138m2 + gar/frd 40m2. Svealand. 12000-15000kWh/Ã¥r totalt

Utloggad Daniel H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #40 skrivet: 11 mars 2018, 16:31:08 »
Vi stängde inte av ventilationen utan vi körde precis som ni skriver med termostaten väldigt lågt ställd på luftaggregatet.

Tack för all hjälp och alla svar allihop :) Verkar ju vara tydligt att vi ska satsa på F370 samt Alig VB250L.

Kruxet blir väl att få en firma som är kompetent. Firman som föreslog F750 är ju officiell Nibe-installatör och fick bäst intryck av de med det känns ju sådär efter vad jag fått reda på av er. Andra firman verkade ok men de är dyrare på arbetskostnaden och svärfar har dåliga erfarenheter. Är ju de stora företagen på värmepumpar i stan så de borde ju vara kompetenta kan man tycka :-P Någon som har tips på hur man vet om företaget är kompetenta när man själv inte kan något om området?

Ska ta och begära är offert på F370 från andra firman och se lite vad de säger.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #41 skrivet: 11 mars 2018, 16:55:02 »
Vi stängde inte av ventilationen utan vi körde precis som ni skriver med termostaten väldigt lågt ställd på luftaggregatet.

Tack för all hjälp och alla svar allihop :) Verkar ju vara tydligt att vi ska satsa på F370 samt Alig VB250L.

Kruxet blir väl att få en firma som är kompetent. Firman som föreslog F750 är ju officiell Nibe-installatör och fick bäst intryck av de med det känns ju sådär efter vad jag fått reda på av er. Andra firman verkade ok men de är dyrare på arbetskostnaden och svärfar har dåliga erfarenheter. Är ju de stora företagen på värmepumpar i stan så de borde ju vara kompetenta kan man tycka :-P Någon som har tips på hur man vet om företaget är kompetenta när man själv inte kan något om området?

Ska ta och begära är offert på F370 från andra firman och se lite vad de säger.



F750-offerten innehöll inget annat förutom sam40?
(Tänkte om de har satt ett vattenbatteri före/efter sam40, eller kompletterat med fläktkonvektorer?).

Utloggad Daniel H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #42 skrivet: 11 mars 2018, 17:36:08 »
Nej bara F750 och Sam40. Dock fattade jag det som att det fanns ett vattenbatteri inbyggt i Sam40 när de var har och kollade.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #43 skrivet: 11 mars 2018, 18:11:03 »
Nej bara F750 och Sam40. Dock fattade jag det som att det fanns ett vattenbatteri inbyggt i Sam40 när de var har och kollade.

Jo, men maxeffekten SAM40:s vattenbatteri ger via luftvärme, räcker inte till de kallaste veckorna för ditt hus.
Komplement skulle behövas.

Fråga gärna säljarna/teknikerna snällt men bestämt hur det är tänkt att F750+SAM40 skulle lira i ditt hus vid kall väderlek (-25°C).
« Senast ändrad: 11 mars 2018, 18:13:10 av kWhalp »

Utloggad Daniel H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #44 skrivet: 11 mars 2018, 18:55:53 »
Jo, men maxeffekten SAM40:s vattenbatteri ger via luftvärme, räcker inte till de kallaste veckorna för ditt hus.
Komplement skulle behövas.

Fråga gärna säljarna/teknikerna snällt men bestämt hur det är tänkt att F750+SAM40 skulle lira i ditt hus vid kall väderlek (-25°C).

Aha, ja de kanske tänker att jag ska använda kaminen för det kanske. Fast Sam40 och F750 passade inte vårt hus så kanske ska fokusera på att få en ny offert på en F370 och Algi VB 250l?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!