Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....  (läst 19854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #15 skrivet: 11 februari 2007, 17:52:30 »
Humlan, du som kan lite om detta.

Windows Vista. Jag tankade hem det igår. Tydligen så finns alla versioner på samma skiva (?), alltså även Ultimate.

Har inte formaterat min dator på 2½ år iaf och känner att det börjar ju närma sig.
Vågar man lägga in en "fulversion" av Vista?

Man har ju 30 dagar på sig innan den ska registreras och tydligen så stannar nedräkningsklockan efter 30 dagar.

Lite nytt men någon kanske ha någon erfarenhet?

Det finns ett progg att köra som kollar igenom din PC, utifrÃ¥n det, sÃ¥ fÃ¥r Du förslag över vilken/vilka V Du kan/bör lägga in. Det progget gör, är att titta pÃ¥ din hÃ¥rdvara, sÃ¥ att grafikkortet klarar allt, att det finns tillräckligt med RAM m.m. Progget är gratis Ã¥ heter "Windows Vista Upgrade Adviser" Ã¥ finns att hämta här:http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=42B5AC83-C24F-4863-A389-3FFC194924F8 Ang klockan sÃ¥ finns bot mot det, för jag antar Du bara i rent studiesyfte vill undersöka om det verkligen fungerar, att stoppa klockan  :D :D

mvh humlan.

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #16 skrivet: 11 februari 2007, 18:17:43 »
Jag har gjort en kontroll och det skulle gå fint. Iaf med den enklare versionen. Fast jag vill ju det nya gränssnittet och då måste man ju upp en eller ett par nivåer.

Den här klockstoppargrejen följde med versionen jag har tankat hem.

Det jag undrar är bara om man kommer få mer bekymmer än det är värt?

Men det e klart, då får man ju formatera och lägga in XP igen.


Men jag antar att man hänger lite för att man e lite teknikkÃ¥t med.  ::)
Dags att uppdatera här.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #17 skrivet: 11 februari 2007, 18:28:31 »
Vad menar Du med bekymmer? Med nya V av OP:n kommer alltid nÃ¥n form av bekymmer, oftast dÃ¥ att nÃ¥n mjukvara som man vill köra inte fungerar. Men annars sÃ¥ tror jag inte Du fÃ¥r mer bekymmer än vad Du har med vilket annat OP som helst. Om Du inte är nÃ¥n härntvättad Linuxnörd förstÃ¥s, dom förtränger till gränsen pÃ¥ ren galenskap, alla problem Ã¥ brister som finns  ;D

mvh humlan.

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #18 skrivet: 11 februari 2007, 18:45:49 »
Ingen Linuxnörd.

Det jag tänkte var nog mest att man kanske inte kan använda sig av dom automatiska uppdateringarna om man har en fulversion. Och att det det kanske finns en hel del buggar i ett nytt OS som kanske åtgärdas genom lite automatiska uppdateringar.

Sen är ju frågan lite hur kompabiliteten är med alla andra småprogram man har installerade. Hur bakåtkompatibelt är Vista egentligen?

Det rimmar illa att vilja ha det senaste men inte va lika pigg pÃ¥ att betala för det. Tur man har ett rymligt samvete.  ;D
Dags att uppdatera här.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #19 skrivet: 11 februari 2007, 19:01:28 »
Det verkar inte vara mycket som inte fungerar, men visst kommer en del riktigt gammalt att bli "omöjligt" att använda. Men antagligen kommer det nåt som gör att Du kan köra dom virituellt, fast jag tror Du lär hitta nya å bättre varianter av dina gamla favorit-progg. Problem bör bara uppstå med det som inte längre skrivs nåt nytt till, annars så kan Du nog vara lugn över att allt kommer att fungera bra eller bättre. Jag rotar själv runt, för att hitta de ev problem, som skulle ställa till nåt för mig personligen. Men som det verkar, ska det gå smärtfritt att köra allt jag vill. Synd bara att jag ska ha sålt iväg alla gamla burkar, det skulle ha suttit fint med en "övningsburk", men jag får väl köpa på mig nåt begagnat från Internet...

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #20 skrivet: 11 februari 2007, 19:05:09 »
Jag o min son testade Vista under några veckor, men det var före den släppts till butik. Då var största problemet, drivers till alla möjligt, men det ser ut att finnas till det mesta numera. Så troligen väntade många med att lägga ut nåt i förtid.... Detsamma gäller de flesta mjukvaror.

mvh humlan.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #21 skrivet: 11 februari 2007, 20:55:09 »
Nått förslag på brandvägg till 98SE. Har letat runt men inte hittat nån :(
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #22 skrivet: 11 februari 2007, 21:07:16 »
Nått förslag på brandvägg till 98SE. Har letat runt men inte hittat nån :(

Brandvägg? Vad har Du för uppkoppling? Ã… varför använder Du Win98..., ett OP frÃ¥n förra seklet  ;D ;) Ska se vad som gÃ¥r att rota fram...., men Win98  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #23 skrivet: 11 februari 2007, 21:24:57 »
Har för mig att Zone Alarm funkade väldigt bra dÃ¥ för snart 10 Ã¥r sedan när man hade Windows 98.  ::)

Dags att uppdatera här.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #24 skrivet: 11 februari 2007, 21:28:37 »
Har för mig att Zone Alarm funkade väldigt bra dÃ¥ för snart 10 Ã¥r sedan när man hade Windows 98.  ::)



 ;D ;D Ã… är sedan länge sedan uppköpt....., men jag hittade det här: http://www.r-firewall.com/ som Ã¥xÃ¥ är gratis. Fast nog skulle jag kraftigt överväga med att uppgradera till Ã¥tminstone WinXP, det gÃ¥r ju att fÃ¥ med i stort sett samma utseende, Ã¥ handhavande som Win98...

mvh humlan.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #25 skrivet: 11 februari 2007, 22:34:41 »
An tar du snackar fulversion dÃ¥......annars  blir det dyrare än den  gamla datorn


Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #26 skrivet: 11 februari 2007, 22:57:13 »
FireFox = Klart överreklamerat å som dessutom snott det mesta av sina finesser från Slimbrowser. Slimbrowser använder allt bra från IE (inga problem med några sidor hos t.ex bankerna), men har mycket eget, inkl alla finesser som Firefox snott. Dessutom är det självklart helt gratis å finns såklart på svenska: http://www.flashpeak.com/sbrowser/

mvh humlan.

PS. Hade FireFox varit en MS produkt, skulle den ha varit utdömd för länge sen. Välkänt strul med sidor, å enligt många, inkl mig, rena plagiat/stölder från Slimbrowser.


Var fick att Firefox skulle snott dem från slimbrowser ifrån?

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #27 skrivet: 11 februari 2007, 23:23:27 »
Nåja nu har jag inte testat FireFox det senaste halvåret, så det kanske blivit riktigt bra. Förut var det iaf inget att skrika sig hes över... Snabbare..., jaså! Inte märkbart snabbare än Slimbrowser iaf, bara en massa problem med sidor som var anpassade till MS java variant..., om jag inte minns fel.
Programmerare som skriver *java*-program som bara fungerar på en plattform borde förpassas till ett stort svart vb-hål nånstans.

Titta förresten på IE7, det är ett rent plagiat av FireFox

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #28 skrivet: 11 februari 2007, 23:26:01 »
Varför ett stort hål?

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #29 skrivet: 11 februari 2007, 23:26:10 »
FireFox = Klart överreklamerat å som dessutom snott det mesta av sina finesser från Slimbrowser. Slimbrowser använder allt bra från IE (inga problem med några sidor hos t.ex bankerna), men har mycket eget, inkl alla finesser som Firefox snott. Dessutom är det självklart helt gratis å finns såklart på svenska: http://www.flashpeak.com/sbrowser/

mvh humlan.

PS. Hade FireFox varit en MS produkt, skulle den ha varit utdömd för länge sen. Välkänt strul med sidor, å enligt många, inkl mig, rena plagiat/stölder från Slimbrowser.

 

Var fick att Firefox skulle snott dem från slimbrowser ifrån?

 :) Slimbrowser har haft FireFox sk nyheter i sin browser lååångt före FireFox, sÃ¥ jag tycker gott man kan kalla det för att sno saker. Det är ju inga nyheter som FireFox har, dom har bara plagierat/snott/härmat/lÃ¥nat, "vad Du vill", frÃ¥n Slimbrowser sÃ¥ jag menar att det är fel att kalla det för nyheter. En nyhet är ju nÃ¥t som inte finns, nÃ¥t som man är först med, nÃ¥t unikt, inte saker som andra redan använder sig av...

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!