Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255  (läst 18120 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #30 skrivet: 13 januari 2019, 10:58:45 »
Industrin jag jämför med, är kylindustrin, och måste säga att vi har haft väldigt lite fel på fro/invertrar, då är det kompressorer som pajjat istället, mest inom co2 då.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #31 skrivet: 13 januari 2019, 14:04:14 »
Hej
Jag har också en F1255-16 som efter strömavbrott börjat larma för skyddstopp inverter larm 426-427,
precis som Stefan And beskriver.
Pumpen blir 3 år snart och varit med om många strömavbrott men alltid startat om utan larm.
Det här med inverterlarmen har börjat för några månader sedan och kommer alltid efter strömavbrott,
nu senast efter ett knappt märkbart blink.
Larmet går inte att återställa omedelbart utan det verkar som att man vänta några timmar.
Då är det möjligt att återställa och då startar kompressorn.
Om det beror på ny programversion borde Nibe support känna till problemet.
Jag har nu version: 8539R3

Vilka garantitider har Nibe på dessa värmepumpar?

Vanligtvis är livslängden på en värmepump 15 år (enl. standard) och vissa tillverkare t.ex. IVT och Thermia har till och med upp till 18 års garanti på sina maskiner.

Nu har jag läst flera gånger att vissa som har köpt Nibe drabbades av inverterfel utanför garantitiden. Vilka garantitider har Nibe? Att en 3-år gammal värmepump skapar problem är inte rimligt!

Man kan som sagt (enl. standard) förvänta sig att en värmepump fungerar utan problem i 15 år.

När det gäller större pumpar så är det vad jag vet ofta kompressorn som går sönder, men den kan man byta utan att slänga/byta ut hela värmepumpen.


« Senast ändrad: 13 januari 2019, 14:08:36 av Ewald »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #32 skrivet: 14 januari 2019, 07:01:45 »
Ingen tillverkare har 15 och 18 års garanti, du betalar en försäkring, för att få din självrisk eliminerad vid ett haveri, så den så kallade garantin är det du själv som betalar med din hemförsäkring.
Min egen teori, är att i dagens pumpar är det alldeles för mycket billig elektronik, som kommer göra att pumparna kommer inte hålla några 15 år. Tillverkarna lovar hit och dit. Men vad är deras egentliga garanti? två eller tre år, sen erbjuder de arctic försäkring, vem betalar det repet (jo vi själv, med i slutändan högre premier). Hur många har 5 års garanti mot kompressorfel? (har ej undersökt själv) och då menar jag på bergvärme och luftvatten värme, samt frånluft.
Daikin har 5 och 6 år på sina luftvärmepumpar, men på bergvärme talas det inte om några 5år, och då är bergvärme en ganska mycket dyrare investering än luft/luft.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #33 skrivet: 14 januari 2019, 07:04:25 »
Vanligtvis är livslängden på en värmepump 15 år (enl. standard) och vissa tillverkare t.ex. IVT och Thermia har till och med upp till 18 års garanti på sina maskiner..
Inte en dag för tidigt om det är riktigt.  Men har inte hört om dessa långa garantitider förut, brukar oftast vara en försäkring för att eliminera självrisk och värdeminskning och i slutändan är det vi försäkringstagare som kollektivt får betala för dåliga pumpar medan tillverkarna gräver guld... tummenupp
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #34 skrivet: 14 januari 2019, 07:20:41 »
Exakt, nä jag tycker det är klent på garantisidan. Som stor tillverkare, borde man ha sådan koll på kvaliteten i sina delar, att man på kompressor och pumpar kan lämna minst 5 års garanti i en bergvärme, luft/vatten, eller frånluftspump, men är det någon som har det, alltså ren garanti utan extra försäkringar? 5 år på kompressor, inverter, fläktar och pumpar! Det hade varit något. Klart då ska ju tillverkaren kunna kräva att anläggningen är schysst installerad och inställd, har man 150 start/stopp om dagen, fattar man att kompressorn inte lär hålla.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #35 skrivet: 14 januari 2019, 08:43:03 »
Istället för långa garantier har de svindyra reservdelspriser och premieras en gång till för en dålig pump. Enskild konsument drabbas ju ofta inte utan det är som försäkringstagare man får betala, så rena skattkistan för tillverkare.

Till i alla fall Nibes ”försvar” har min pump (innan den kom till mig) fått nedsatta reservdelspriser när varken ägare eller tillverkare varit nöjda med pumpens hälsostatistik.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #36 skrivet: 14 januari 2019, 09:57:25 »
Hur många har 5 års garanti mot kompressorfel? (har ej undersökt själv) och då menar jag på bergvärme och luftvatten värme, samt frånluft.
Daikin har 5 och 6 år på sina luftvärmepumpar, men på bergvärme talas det inte om några 5år, och då är bergvärme en ganska mycket dyrare investering än luft/luft.

Läste bara på IVT´s hemsida

https://www.ivt.se/vart-lofte/garanti/

10 års garanti


Den här garantin avser kompressorn (hjärtat i din värmepump) och gäller när du köper någon av våra värmepumpar för villor med en effekt upp till 20 kW och servar den enligt IVT:s serviceprogram. Garantin skiljer sig från en försäkring genom att du aldrig behöver koppla in något försäkringsbolag om något skulle hända med din värmepump. Istället ringer du direkt till din IVT-återförsäljare som hjälper dig, helt utan självrisk eller annan kostnad.



Den här noggrannheten i alla led gör att vi
kan erbjuda dig marknadens enda garanti
med både 10 år på kompressorn och 6 år
på värmepumpen.
Större trygghet än en försäkring.
10-årsgarantin gäller när du köper någon
av våra värmepumpar
för villor med effekt
upp till 20 kW. Garantin skiljer sig från en
försäkring genom att du aldrig behöver
koppla in något försäkringsbolag om något
skulle hända med din värmepump. Istället
ringer du direkt till din IVT-återförsäljare
som hjälper dig att åtgärda problemet,
helt utan självrisk eller annan kostnad.
Mer information hittar du på ivt.se.


Jag måste också kolla närmare på det. Vad kostar sen servicen som de kräver för att garantin ska gälla? Brukar vara några 1000-lappar per år.
Men långa garantier har IVT i alla fall.

sen kan man utöka garantin med en försökring upp til 18 år vad jag förstår.
« Senast ändrad: 14 januari 2019, 10:00:37 av Ewald »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #37 skrivet: 14 januari 2019, 10:08:53 »
Men om du läste innantill 10 år på kompressor hur får det dig till att skriva upp till 18 år garanti på deras maskiner?  Sc:,h
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #38 skrivet: 14 januari 2019, 10:14:15 »
Läste bara på IVT´s hemsida

https://www.ivt.se/vart-lofte/garanti/

10 års garanti


Den här garantin avser kompressorn (hjärtat i din värmepump) och gäller när du köper någon av våra värmepumpar för villor med en effekt upp till 20 kW och servar den enligt IVT:s serviceprogram. Garantin skiljer sig från en försäkring genom att du aldrig behöver koppla in något försäkringsbolag om något skulle hända med din värmepump. Istället ringer du direkt till din IVT-återförsäljare som hjälper dig, helt utan självrisk eller annan kostnad.



Den här noggrannheten i alla led gör att vi
kan erbjuda dig marknadens enda garanti
med både 10 år på kompressorn och 6 år
på värmepumpen.
Större trygghet än en försäkring.
10-årsgarantin gäller när du köper någon
av våra värmepumpar
för villor med effekt
upp till 20 kW. Garantin skiljer sig från en
försäkring genom att du aldrig behöver
koppla in något försäkringsbolag om något
skulle hända med din värmepump. Istället
ringer du direkt till din IVT-återförsäljare
som hjälper dig att åtgärda problemet,
helt utan självrisk eller annan kostnad.
Mer information hittar du på ivt.se.


Jag måste också kolla närmare på det. Vad kostar sen servicen som de kräver för att garantin ska gälla? Brukar vara några 1000-lappar per år.
Men långa garantier har IVT i alla fall.

sen kan man utöka garantin med en försökring upp til 18 år vad jag förstår.

Servicen kostar ca 1500-1800 och skall utföras 2gånger för att behålla garantierna. Tror det är år 3 och 5.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #39 skrivet: 14 januari 2019, 10:14:59 »
Men om du läste innantill 10 år på kompressor hur får det dig till att skriva upp till 18 år garanti på deras maskiner?  Sc:,h

Ja, men vanligtvis är det ju kompressorn som brukar gå sönder.

När det gäller det med dessa 18 år ...

då var jag väl lite slarvig med att tolka ordet "garanti".

Menade detta här:

Förläng din trygghet i upp till 18 år.


Förutom att en mycket omfattande garanti följer med våra värmepumpar kan vi nu i samarbete med vår försäkringspartner Arctic erbjuda dig IVT Plusförsäkring i upp till 18 år för bergvärme samt frånluftsvärmepumpar och 16 år för våra övriga värmepumpar. När din garantitid eller ordinarie försäkringstid går ut blir du kontaktad av Arctic och erbjuds årsvis en Plusförsäkring tills det att värmepumpen blir 18 respektive 16 år gammal. Försäkringen skyddar dig genom att eliminera självrisk och åldersavdrag som uppstår vid eventuell skada på din värmepump. Kompletta villkor för försäkringen får du i samband med att Arctic kontaktar dig.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #40 skrivet: 14 januari 2019, 10:21:52 »
Servicen kostar ca 1500-1800 och skall utföras 2gånger för att behålla garantierna. Tror det är år 3 och 5.

Det låter inte farligt.

Det är ju "bara" 3000 - 3500 kr på en 5 års period för att garantin ska gälla (6 år för hela värmepumpen och 10 år för kompressorn).






Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #41 skrivet: 14 januari 2019, 10:33:00 »
Sen är det alltid bra att ha koll på vad som ingår i dessa garantier och försäkringar.

Thermia t.ex. erbjuder en 6 års trygghetsförsäkring som ingår i köpet vad jag förstår. Thermia skriver att trygghetsförsäkringen även gäller vid åskskada.

http://www.thermia.se/kontakt-support/service-support-varmepump/garanti-forsakring/


6 års trygghet ingår i köpet

Från installationsdagen gäller den 3-åriga produktgarantin tillsammans med Thermias trygghetsförsäkring. Att försäkringen är aktiv redan från första dagen är en stor fördel, eftersom Thermias trygghetsförsäkring även ger ersättning vid åskskada!

Efter tre år – när produktgarantin löpt ut – så aktiveras trygghetsförsäkringen fullt ut och ger ersättning vid eventuella skador på värmepumpen. Självklart gäller både produktgarantin och trygghetsförsäkringen för alla delar i värmepumpen (inte bara utvalda komponenter).

« Senast ändrad: 14 januari 2019, 10:34:54 av Ewald »

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #42 skrivet: 14 januari 2019, 10:42:32 »
Sen är det alltid bra att ha koll på vad som ingår i dessa garantier och försäkringar.

Thermia t.ex. erbjuder en 6 års trygghetsförsäkring som ingår i köpet vad jag förstår. Thermia skriver att trygghetsförsäkringen även gäller vid åskskada.

http://www.thermia.se/kontakt-support/service-support-varmepump/garanti-forsakring/


6 års trygghet ingår i köpet

Från installationsdagen gäller den 3-åriga produktgarantin tillsammans med Thermias trygghetsförsäkring. Att försäkringen är aktiv redan från första dagen är en stor fördel, eftersom Thermias trygghetsförsäkring även ger ersättning vid åskskada!

Efter tre år – när produktgarantin löpt ut – så aktiveras trygghetsförsäkringen fullt ut och ger ersättning vid eventuella skador på värmepumpen. Självklart gäller både produktgarantin och trygghetsförsäkringen för alla delar i värmepumpen (inte bara utvalda komponenter).


När det gäller tillägsförsäkringar är det väldigt viktigt att ha koll på vad din villaförsäkring täcker då tilläggsförsäkringen oftast bara tar självrisker upp till 1500 samt åldersavdrag.

Så får man en skada på vp som är under självrisksumman får man inget från tillägsförsäkringen.

Kravet för att få nått från tillägsförsäkringen är alltså att villaförsäkringen först skall täcka skadan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #43 skrivet: 14 januari 2019, 12:05:38 »
Fast det finns säkert rörmokare som gör ett onödigt dyrt jobb om man ber dem snällt...

Vad gäller kompressorgaranti och vad som oftast går sönder så kan ju diskuteras om invertern går på kompressorgaranti...  tråden handlar ju om inverterfel, som dykt upp som en raket på dyra reparationer som ofta inträffar, i alla fall för vissa märken.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Snälla, snabbt svar ang Inverterfel III (426) - Nibe F1255
« Svar #44 skrivet: 14 januari 2019, 16:46:09 »
Jag har för mig att även Nibe erbjuder upp till 18 års försäkring men det kostar ju en slant varje år som alla försäkringar gör så det kan vara bättre att lägga undan slanten själv. När jag installerade min vp betalade jag 3000 kr extra för försäkring fram till år 10 blir det nått dyrt större fel efter det åker den ut och köper en ny med garanti.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!