Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är lagom luftflöde i gym?  (läst 6061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasbj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är lagom luftflöde i gym?
« skrivet: 21 oktober 2017, 20:23:09 »
Önskar tips från er kunniga på vent...
Ska öppna gym för styrkelyft i en stor lagerlokal utan ventilation. Har lagrats plastgranulat tidigare och därför ingen vent.
Nu ska 20pers kunna träna på 250m2 och friskluft behövs + uppvärmning. Resten av fastigheten har bergvärme och kapacitet finns till mig också så jag planerar koppla bergvärmen till batteri i venten.
Luftflödeskrav... Närmsta jag kommer styrkelyft vid tolkning av BBR är "Idrottshall" och riktlinje 10, gärna 15l/s/pers + 0,35l/s/m2.
Detta innebär ett enormt aggregat, en hutlös kostnad och överkapacitet sett till att vi inte huvudsakligen kommer konditionsträna (flåsa) som i en idrottshall/spinning etc.
Andra liknande gym som små strongmangym och crossfitthallar verkar ofta sakna ventilation helt då de finns i gamla lagerlokaler och större garage. De hälsar att de får öppna dörrar och fönster på sommaren när det är varmt och har golvfläktar som skapar flöde. Ingen dyr ventilation där

Kommunen hänvisar till BBR eller ventfirma. Ventfirma är osäker och säger att man nog får följa rek för idrottshall.....
Frågor:
1. Har ni tips på vad som kan vara tillräckligt luftflöde för oss och hur gör jag för att få det godkänt om ventilationsfirman tycker det ska vara större kapacitet? (fastighetsägaren har sökt ändringslov hos kommunen och ngn därifrån ska godkänna vent och brandskydd etc.)
2. Om jag installerar för lite ventkapacitet men har Co2 mätare som varnar vid närmat gränsvärde och vi då öppnar fönster/dörrar.. kan jag åka dit på det på ngt sätt?

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Vad är lagom luftflöde i gym?
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2017, 19:38:03 »
Det kommer säkerligen inte vara co2-halten som blir avgörande utan allmänna komforten. Om du lägger dig på en grundventilation från aggregatet (tex 200 l/s) och har separat forsering via separata fläktar de gånger som behövs så minskas investeringen rejält. Svårigheten brukar vara att få in den ovärmda forseringstilluften så att det blir så lite obehag som möjligt. Sätts den högt och med diffus tillströmning tex via textilstrumpa så brukar det fungera. 200 l/s är inte mycket om du samtidigt vill värma lokalen utan en separat aerotemper är nog bättre.

Utloggad jonasbj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är lagom luftflöde i gym?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2017, 21:29:23 »
Tack för bra input och ideer @claese!
Jag kan absolut tänka mig att forcera in ovärmd luft (blir ju ungf samma sak som att öppna massa fönster).
Tränar man intensivt blir man varm och har inte ont av svala luftströmmar en kortare tid.

Vad tror du/ni "myndigheterna"/kontrollanter/miljö&hälsa osv tycker om en sådan lösning?
Vem bestämmer egentligen vilka "genvägar" jag får ta för att spara investeringsslantar?

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är lagom luftflöde i gym?
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2017, 10:22:49 »
Jag tycker du bör styra efter co2 håll 800 -1000 ppm en sådan styrning är inte så dyr. Det är ju co2 som kan bil problem i idrottsaläggningar. Visar du kommunen att du kan ta säg 30 pers med en justerande ventilation och en forserad tilluft som kan köras för att kompensera för kvadratmetrarna men utan växlare. Då när där är monga så kör ventilationen upp och när det är tomt så ventileras det inte. Är ochså inne på att en separat aerotemper blir nog den optimala lösningen.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är lagom luftflöde i gym?
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2017, 14:11:14 »
Jag tror att man inte behöver oroa sig så mycket över temperaturen på den forserade ventilationen, om det behövs mer luft så kan det bara vara skönt med lite kallare luft i lokalen.
Skulle chansa pÃ¥ att skippa aerotemper, 20 personer som tränar utvecklar kanske ca 4-5 kW om de fÃ¥r upp flÃ¥set lite.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonasbj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är lagom luftflöde i gym?
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2017, 22:44:20 »
Superbra tips!
Om jag förstår det rätt tipsar ni om att "underdimensionera" det fjärrvärmeanslutna huvudaggregatet (med värmeåtervinning) sett till myndighetsrekommendationer avseende friskluftskapacitet. (för att spara pengar)
För att matcha krav/rekommendationer på luftflöde kompletteras aggregatet med resterande friskluftskapacitetsbehov med hjälp av separata forceringsfläktar (timer ca 1h typ) och eventuellt separat aerotemper. Sannolikt behövs ej aerotemper då tränande kroppar avger massa värme.

PÅ detta sätt blidkar jag myndigheter, kontrollanter och krav genom att totalt sett ha full friskluftskapacitet utan att ett dyrt aggregat behöver stå för hela kapaciteten.

Frågor:
Skulle det räcka att öppna en stor branddörr eller fönster istället för forceringsfläktar? Räknas det som kapacitet av friskluftstillförsel?

Riskerar inte de separata forceringsflödena skapa ett jäkla övertryck i lokalen och sabba TL/FL-balansen i grundventilationen?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är lagom luftflöde i gym?
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2017, 13:09:22 »
Hej!
Forserad ventilation bör vara frånluftsfläkt, och det behövs säkert att öppna extra tilluftsspjäll för att säkerställa att tillräckligt med friskluft kommer in.
Jag är osäker på om någon myndighet skulle godkänna att man öppnar typ branddörr/fönster istället, men det skulle säkert funka i verkligheten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är lagom luftflöde i gym?
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2017, 14:04:38 »
Jag hade spontant tänkt forserad tilluft då detta behovet troligen mest kommer att vara på sommaren som man vill öka venilationen. Men man kan ju även köra fläkt både in och ut.
Aerotempern tänkte jag mer för alla de timmarna då lokalen står tom och inte behöver någon venilation men ändå undehålsvärme.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad jonasbj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är lagom luftflöde i gym?
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2017, 21:03:45 »
Bra resonemang👍
Ett aggregat brukar väl kunna cirkulera enbart inneluften genom det i detta fallet tilltänkta, fjärrvärmeanslutna batteriet så att grundvärme hålls när ingen är där? Alltså utan att blanda upp med friskluft (eller bara minimalt med friskluft (kalluft) som kyler)?
Behövs det en extern aerotemper i så fall?.. de väsnas så jäkligt..
Hur räknar man på hur mkt luftflöde som krävs för att bära värme?

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Vad är lagom luftflöde i gym?
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2017, 08:38:27 »
Absolut enklast är ett rumsaggregat. Inga långa kanaldragningar och det kanske tom går att ta med om du flyttar därifrån. http://resources.flaktwoods.com/Perfion/File.aspx?id=1e087284-cead-403a-8921-d37b2f811387

Utloggad jonasbj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är lagom luftflöde i gym?
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2017, 21:40:52 »
Rumsaggregat var ingen dum ide tummenupp!
Att komplettera detta med en separat forceringsfläkt kan vara en toppenlösning :)
Dock har jag svårt att hitta rumsaggregat som går att ansluta mot fjärrvärme?
Är det ngn som har koll på om det finns sådana modeller?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!