Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bytt frÃ¥n elpanna till luft/vatten - en del problem...  (läst 4401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JoakimHolm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #15 skrivet: 18 januari 2019, 14:19:50 »
Kan man på nåt sätt utläsa ur schemat att det blir problem om man kopplar värmekretsen till a1-a2? Eller menar du att man ska göra det för att det står så i manualen? (förbereder mig för en diskussion med min röris...)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #16 skrivet: 18 januari 2019, 14:43:00 »
Cirkulationspumpen som bara gÃ¥r ibland mÃ¥ste vara den övre i schemat och den gÃ¥r bara när pumpen gör varmvatten. Den pumpen är den enda som kan cirkulera vatten genom beredaren. 

Det blir problem om man kopplar radiatorsystemet till a1/a2 därför att cirkulationspumpen r (eller 1 enligt Joakims beteckning) går hela tiden och pumpar runt vatten genom kortslutningen. Det kommer inget varmt vatten ut i radiatorsystemet. Pumpen kan inte göra sig av med värmen.
 
Ändrat till rätt namn.
« Senast ändrad: 18 januari 2019, 18:03:56 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2019, 15:00:19 »
Som det är kopplat nu så finns det, ur värmepumpens synvinkel, inget värmesystem inkopplat (förutom en kort rörstum mellan framledning och retur...).
Det är bara att reklamera.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #18 skrivet: 18 januari 2019, 16:31:13 »
Såg i en broschyr att Altherma 3 med R32 nu klarar ge upp till 65 grader framledningstemperatur med kompressorn så det är ju bra när man byter från el-panna! Annars är det väldigt svårt eller omöjligt att hitta rätt dokumentation på nätet såsom användarmanual eller installationsmanual... När det gäller elen bör man också ha koll på vad som brukar dra mycket ström på vilken fas eftersom utedelen är 1-fas 16 A. Eventuellt bör vissa laster omfördelas i gruppcentralen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #19 skrivet: 18 januari 2019, 16:54:17 »
Måste hålla med tidigare inlägg, a1/a2 har ingen cirkulationspump, alltså får du inte ut värmen till radiatorerna.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Joakim Holm

  • Gäst
Joakim Holm
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #20 skrivet: 20 januari 2019, 11:15:23 »
Nu har jag lyckats få fart på värmen!

Jag pratade först med installatören, som hävdade att allt var korrekt installerat (han hade kollat med Daikin att det var ok att använda a1-a2 som radiatorslinga, och kortsluta b1-b2), och påstod att problemet förmodligen var växlade radiatoranslutningar någonstans.

Sedan ringde jag Daikin. Dom avrådde från att koppla på det sättet (eftersom det inte är enligt specifikation och inte testat), och rekommenderade istället att koppla enligt manualen (värmekretsen till b1-b2), men tipsade om att det eventuellt borde fungera att behålla anslutningen, men konfigurera systemet som om det hade 2 värmekretsar.

Så, jag ändrade konfigurationen till 2 värmekretsar, och nu är det varmt! (inga radiatorer felkopplade, och trots för smala rör på vissa ställen). Jag gissar att problemet var (som har sagts här) att det inte fanns någon cirk.pump när enbart den ena slingan var aktiverad.

Nu är frågan hur jag går vidare, jag har just nu fast framledningstemperatur 65 grader, cirk.pump på kontinuerlig drift (styrning enbart mha radiatortermostaterna). Borde jag justera in radiatorerna först (se till att alla radiatorer har samma delta-T), eller ändra framledningstemperaturen till utetemp-styrd, eller ändra cirk.pumpen till drift vid behov? Eller ska jag kanske börja med att koppla om så att värmeslingan är ansluten enligt manualen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #21 skrivet: 20 januari 2019, 12:34:47 »
Jag skulle se till att det kopplas som manualen föreskriver. Kan minska risken för andra möjliga fel och om det skulle bli nÃ¥got eventuellt garantiärende framöver. Skulle dÃ¥ ocksÃ¥ passa pÃ¥ att se över rördimensionen till framförallt den fördelare som  har 9 radiatorer anslutna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #22 skrivet: 20 januari 2019, 12:53:12 »
Ändra först till utetemperaturstyrd framledningstemperatur. Det är inte bra att lÃ¥ta termostaterna styra. Det mÃ¥r pumpen inte bra av, framför allt inte när framledningstemperaturen är inställd pÃ¥ 65 grader. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Joakim Holm

  • Gäst
Joakim Holm
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #23 skrivet: 21 januari 2019, 10:02:01 »
Tack för alla synpunkter!

Jag tror jag börjar med att trimma in befintligt system för styrning av framledningstemp från utetemperatur. När det blir lite varmare så bygger jag om så att värmeslingan är kopplad rätt, samt ser om jag kan byta ut 15mm PEX-matningen till den ena slingan till något grövre (22 mm PEX skulle jag kunna dra utan några större problem). Jag skulle kanske kunna få pumpinstallatören att göra något av detta, men är en sådan som hellre gör saker själv (och vet att det blir gjort så som jag vill) än att försöka övertyga någon annan (som dessutom "vet bättre" hur det ska vara).

Hur viktigt är det egentligen att låta cirk.pumpen regleras av värmepumpen? Är det bara för att spara lite el (låta cirk.pumpen stå stilla när värmepumpen inte jobbar), eller finns det några andra skäl (spara på cirk.pumpen)? Det står inget i Daikins dokumentation om hur den styrs när den regleras automatiskt, eller vad för/nackdelar är med resp inställning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #24 skrivet: 21 januari 2019, 10:22:34 »
Jag har inte hårdgranskat installationsanvisningarna, men som det är kopplat nu så används samma cirkpumpen när den gör värme och varmvatten? Skulle det kunna ge större komfortproblem när den gör varmvatten jämfört med om värmesystemet har en egen pump som går hela tiden?

Oavsett vilket så skulle jag ha sett till att få det rätt inkopplat. Även om Daikin tror att det funkar lika bra så blir det säkert mindre problem om man ska jontakta supporten eller om någon ska serva grejorna i framtiden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bytt från elpanna till luft/vatten - en del problem...
« Svar #25 skrivet: 21 januari 2019, 11:08:13 »
Hur viktigt är det egentligen att låta cirk.pumpen regleras av värmepumpen? Är det bara för att spara lite el (låta cirk.pumpen stå stilla när värmepumpen inte jobbar), eller finns det några andra skäl (spara på cirk.pumpen)?
Det vanliga är att cirkulationspumpen gÃ¥r hela tiden. En av anledningarna är temperaturgivaren som styr pumpen fÃ¥r ett representativt värde att mäta. Är det ingen eller dÃ¥lig cirkulation kan det bli sÃ¥ stor temperaturskillnad mellan vattnet i radiatorerna och vattnet i röret där givaren sitter att regleringen av inomhustemperaturen inte fungerar sÃ¥ bra. Kortare stopp i samband med varmvattenberedning är inget problem. 

Håller med om att det bör kopplas rätt. Det är lite att tigga om problem vid ev. framtida service om det är felkopplat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 488
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!