Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler  (läst 333356 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
SV: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler
« Svar #975 skrivet: 26 augusti 2014, 08:36:59 »
pos:
Ca som jag tänkte då?
"Link är en genväg för att ställa in pumpen så bra som möjligt".

Nu när jag haft pumpen i snart ett år, så är min pump inställd enligt de önskemål jag har och jag tror inte att jag har några behov av att ställa om den längre. Min kurva, kurvförskjutning och rumbör fungerar i alla väder och ute temperaturer. Den extra justering som kan behövas tar innegivaren hand om.

Det som Linken kan tillföra till detta är tempsänkning via nattsänkning och bortaläge Förutom då såklart att det är en kul sak :)
Jag tycker inte att det är värt kostnaden i vilket fall.


NEJ! Link är inte bara en genväg att ställa in pumpen så bra som möjligt.

Även för att få små temperaturvariationer i rummen istället för större samt att kunna justera vid behov eller ha olika temperaturer i olika rum. Jag har t ex en LC i garaget också (har dragit en kulvert dit). Där har jag 15°. I gästrummet har jag 15° och höjer till 21° vid besök. Sovrummen och tvättstuga har 19.5°, alltid. Alla övriga komfortutrymmen har 22°. Det är svårt utan link.

Sen är det en sak till. Olika hus har olika förutsättningar. Vissa hus är knepigare att justera in kurvan på. Speciellt runt 0, varför man kan knäcka kurvan. Men på vissa hus kan det vara svårt ändå fast kurvan kan knäckas, och på vissa näst intill omöjligt att få det riktigt bra. Och då kan temperaturvariationerna bli än större inne. Med link så försvinner problemet.
 
Men är man nöjd ändå med större temperaturvariationer och lite begränsat med justeringsmöjligheter så ska man inte ha link. Precis som jag skrev i förra posten... Och det bra att du är nöjd då  :) Jag tycker i alla fall Linken var värd pengarna.

Mvh
/Peo
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Först måste jag erkänna att jag inte läst igenom hela tråden men jag gjorde i alla fall en sökning. Detta gav inte riktigt svar på det jag undrar men jag vill be om ursäkt ifall frågan defacto är besvarad redan.

I morgon kommer vår Thermia Diplomat 8 installeras i huset. Då kommer också "Thermia Online" installeras även om jag kommer få göra nätverksinstallationen själv. Jag har egentligen inte så bra koll på hur "Online" fungerar men jag brukar lära mig snabbt när jag väl får lägga vantarna på grejerna.

Min fråga gäller dock "Link" som ju tråden handlar om. Jag har en Danfoss Link CC (version 2.5.57) som jag styrt mina Danfoss Living Connect termostater med det senaste året. Givetvis skulle jag ju tycka att det var trevligt ifall jag kunde använda denna Link även till BVPn. Är det någon som vet ifall det är möjligt att ladda i Thermia Links firmware i Danfoss Link? Hårdvaran ser ju ut att vara exakt likadan...

Mvh
Fred
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
SV: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler
« Svar #977 skrivet: 27 augusti 2014, 00:35:02 »
Först måste jag erkänna att jag inte läst igenom hela tråden men jag gjorde i alla fall en sökning. Detta gav inte riktigt svar på det jag undrar men jag vill be om ursäkt ifall frågan defacto är besvarad redan.

I morgon kommer vår Thermia Diplomat 8 installeras i huset. Då kommer också "Thermia Online" installeras även om jag kommer få göra nätverksinstallationen själv. Jag har egentligen inte så bra koll på hur "Online" fungerar men jag brukar lära mig snabbt när jag väl får lägga vantarna på grejerna.

Min fråga gäller dock "Link" som ju tråden handlar om. Jag har en Danfoss Link CC (version 2.5.57) som jag styrt mina Danfoss Living Connect termostater med det senaste året. Givetvis skulle jag ju tycka att det var trevligt ifall jag kunde använda denna Link även till BVPn. Är det någon som vet ifall det är möjligt att ladda i Thermia Links firmware i Danfoss Link? Hårdvaran ser ju ut att vara exakt likadan...

Mvh
Fred

Du kan ju alltid köra den fristående utan VP-integration. Då funkar den ju med vilken VP som helst och med befintligt mjukvara. MEN.... kör man så är det inte nyttigt för VP om kurvan i VP är lång över behovet för anläggningen. Man bör m a o justera in kurva etc rimligt bra.

Vill du ha integration så behöver du ju köpa kort och mottagare. Sen vet iaf inte jag om din Danfoss link kan funka. Du kan ju ringa och kolla med Thermia. Om de vill ta reda på svaret åt dig vill säga... De får ju kanske sälja kort och mottagare då  :) Du behöver i alla fall inte Thermiamjukvara för att köra fristående utan VP-integration. Ska du prova att stoppa i en mjukvara från Thermia är nog 2.6.5 det bästa skulle jag tro. Om du inte har en link som är purfärsk och motsvarar den som Thermia ska släppa snart. Då behöver du v3+ på programvaran då det hårvarorna inte är kompatibla. Vore jag dig så skulle jag inte labba med detta om jag inte var helt säker...

Vad har du för ver på dina LCs?


/Peo

Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
SV: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler
« Svar #978 skrivet: 27 augusti 2014, 00:43:55 »
På förfrågan så postar jag info om hur Thermia Link justerar in sig mot VP…

Följande gäller:
* När Thermia Link efter att VP-integration slagits på och kört genom sin "initial" fas på lite mer än en vecka så börjar kurvan gå ner om behovet inte är så stort.
* Kurvan startar på 42
* Kurvan sänks nattetid
* Kurvan kan sänkas ett steg per dygn
*  Notera: Är värmebehovet under 40% så går inte kurvan ner !!
* Kurvan sänks nattetid om behovet i förhållande till inställningar ligger på mellan 40%-85%
* Kurvan ändras inte nattetid om värmebehovet är mellan 85%-95%. Detta är tydligen optimalt !
* Kurvan kommer att kicka upp ett steg om värmebehovet kommer upp i  95% eller mer.
* Blir behovet snabbt för högt så kan kurvan redan efter några timmar hoppa upp på andra tider och dessutom flera steg. Det för att bibehålla komfort. Sjunker sedan behovet så går kurvan ner i enl med ovan nämnda punkter.



Thermia Linken funkar kalas med en lagom tröghet. Fantastiskt produkt!

Men…. Det finns dock en mindre sak att klaga på som jag hoppas de fixar i mjukvaran framöver. Kurvan startar på 42. Har man för tillfället inte så stort värmebehov så kommer kurvan inte att gå ner innan värmebehovet ökar över 40%. Kopplar du in Linken på sommaren eller hösten så kan du få vänta i månader med en alldeles för hög kurva innan den går ner. Lite halvfel att det måste bli mycket kallare för att kurvan skall börja gå ner. Men så är det…. Har kurvan väl lagt sig rätt så går den dock fint ner om behovet sjunker då man inte “bara så där” hamnar under 40% om behovet dagen innan legat på mellan 85%-95%. Det borde m a o i servicemenyn finnas möjlighet att sätta startvärde på kurvan.


Med reservation för fel så klart. Men detta ska stämma.


Mvh
Peo

Korrigering av min egen post ovan.

Värmebehovet måste vara över 16% för att den ska sänka kurvan. INTE 40% som jag skrivit ovan. Under 16% ska den inte göra någonting. Det är för att sålla bort snabba växlingar i belastningen.  Optimeringen ska inte styras på tillfälligheter för att få ett stabilt inomhusklimat. Det ska inte stå 40%-85% ovan utan 16%-85% vilket är 40-215 ur ett perspektiv på ett binärt registervärde 0-255 där 40/255=16. Därav skrev jag fel tidigare. Ursäkta för det.
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Korrigering av min egen post ovan.

Värmebehovet måste vara över 16% för att den ska sänka kurvan. INTE 40% som jag skrivit ovan. Under 16% ska den inte göra någonting. Det är för att sålla bort snabba växlingar i belastningen.  Optimeringen ska inte styras på tillfälligheter för att få ett stabilt inomhusklimat. Det ska inte stå 40%-85% ovan utan 16%-85% vilket är 40-215 ur ett perspektiv på ett binärt registervärde 0-255 där 40/255=16. Därav skrev jag fel tidigare. Ursäkta för det.

Just det här med att den skickar upp kurvan i onödan gör att jag kör manuellt men ändrar rumbör om det blåser kallt på en viss vägg, synd då en av fördelarna är just att den kompenserar för nedkylning av enskilda rum vid automatik.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Du kan ju alltid köra den fristående utan VP-integration. Då funkar den ju med vilken VP som helst och med befintligt mjukvara. MEN.... kör man så är det inte nyttigt för VP om kurvan i VP är lång över behovet för anläggningen. Man bör m a o justera in kurva etc rimligt bra.

Vill du ha integration så behöver du ju köpa kort och mottagare. Sen vet iaf inte jag om din Danfoss link kan funka. Du kan ju ringa och kolla med Thermia. Om de vill ta reda på svaret åt dig vill säga... De får ju kanske sälja kort och mottagare då  :) Du behöver i alla fall inte Thermiamjukvara för att köra fristående utan VP-integration. Ska du prova att stoppa i en mjukvara från Thermia är nog 2.6.5 det bästa skulle jag tro. Om du inte har en link som är purfärsk och motsvarar den som Thermia ska släppa snart. Då behöver du v3+ på programvaran då det hårvarorna inte är kompatibla. Vore jag dig så skulle jag inte labba med detta om jag inte var helt säker...

Vad har du för ver på dina LCs?


/Peo

Min Danfoss Link och alla termostater har vilat under sommaren då värmen varit avstängd men jag drog igång systemet igår eftersom bergvärmepumpen nu installerats. Jag gick igenom setup-funktionen och såg där att valet ”Lägg till serviceenhet” finns med vilket jag tolkar som att min Link är kapabel att kopplas upp mot någon slags värmepump i alla fall. Frågan är då ifall den känner skillnad på om det är en Danfoss eller en Thermia-pump. Om jag frågar Thermia misstänker jag att svaret blir att jag måste köpa en ny Link utöver kort och mottagare oberoende om min Link funkar eller inte. Tittar man på hur Danfoss strulat med Z-wavekompabiliteten på Living Connect-termostaterna så verkar de ha inställningen att sätta käppar i hjulet för konsumenterna så att nya prylar måste köpas hela tiden.

Nu var det ett tag sedan jag kollade på detta men visst är det så att den senaste versionen av LC inte är kompatibel med Link CC? Det är ju helt vansinnigt! Det finns också LC-versioner som inte är kompatibla med 3:e-parts Z-wave men med Link CC...snurrigt sa Bill...Jag har dock version 1.06 på mina termostater vilket innebär att de fungerar både med Link CC och 3:e-parts Z-Wave gateways.

Är det någon som vet vad kort och mottagare kostar? Jag är en aning ambivalent när det gäller detta eftersom jag tänker mig att skaffa en Z-Wavegateway framöver och kommer via den kunna styra termostaterna, förhoppningsvis även pumpen. Då kan jag också runda problemet med att mina termostater inte går att kombinera med Danfoss rumsgivare genom att ha generiska dito som talar om för gateway:n hur den ska styra termostaterna.

Mvh
Fred

Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad JockeB

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fick från Thermia
Den senaste informationen är att vi kommer släppa den I slutet av November som det ser ut nu.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
SV: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler
« Svar #982 skrivet: 23 september 2014, 22:53:17 »
Fick från Thermia
Den senaste informationen är att vi kommer släppa den I slutet av November som det ser ut nu.

Oktober-November stämmer med den info jag har också. Då pratar vi nya linken och ny mjukvara. Nya linken har f.ö USB ist för mini SD om man vill ta ut loggar, uppgradera firmware etc. Troligt kommer det med en del trevliga riktigt najs nya features som tidigare inte varit tillgängliga.

Peo
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
SV: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler
« Svar #983 skrivet: 23 september 2014, 23:16:06 »
Min Danfoss Link och alla termostater har vilat under sommaren då värmen varit avstängd men jag drog igång systemet igår eftersom bergvärmepumpen nu installerats. Jag gick igenom setup-funktionen och såg där att valet ”Lägg till serviceenhet” finns med vilket jag tolkar som att min Link är kapabel att kopplas upp mot någon slags värmepump i alla fall. Frågan är då ifall den känner skillnad på om det är en Danfoss eller en Thermia-pump. Om jag frågar Thermia misstänker jag att svaret blir att jag måste köpa en ny Link utöver kort och mottagare oberoende om min Link funkar eller inte. Tittar man på hur Danfoss strulat med Z-wavekompabiliteten på Living Connect-termostaterna så verkar de ha inställningen att sätta käppar i hjulet för konsumenterna så att nya prylar måste köpas hela tiden.

Nu var det ett tag sedan jag kollade på detta men visst är det så att den senaste versionen av LC inte är kompatibel med Link CC? Det är ju helt vansinnigt! Det finns också LC-versioner som inte är kompatibla med 3:e-parts Z-wave men med Link CC...snurrigt sa Bill...Jag har dock version 1.06 på mina termostater vilket innebär att de fungerar både med Link CC och 3:e-parts Z-Wave gateways.

Är det någon som vet vad kort och mottagare kostar? Jag är en aning ambivalent när det gäller detta eftersom jag tänker mig att skaffa en Z-Wavegateway framöver och kommer via den kunna styra termostaterna, förhoppningsvis även pumpen. Då kan jag också runda problemet med att mina termostater inte går att kombinera med Danfoss rumsgivare genom att ha generiska dito som talar om för gateway:n hur den ska styra termostaterna.

Mvh
Fred

Då Danfoss utvecklar mjukvaran i linken vad jag förstått så kanske det inte är omöjligt att det funkar direkt mot Thermia VP om du har integrationen i menyn.  Kanske så att integrationskortet med pannan t o m är samma. Det har jag såklart inte en aning om. Spekulerar lite... Ring Thermia support när de har öppet (9-11 tror jag). Jag vet att det finns en person där som troligtvis kan svara på din fråga direkt. Har några bilder på systemkortet och mottagaren här... http://www.incedo.eu/~sjoholmp/Thermia_Link_misc_pictures/Systemintegration/

/Peo
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler
« Svar #984 skrivet: 24 september 2014, 15:02:47 »
Peo,

Den där mottagaren ser exakt likadan ut som mottagaren till "Thermia Online"...vet du vad den har för modellbeteckning?

Jag ringde Thermia supporten idag (9-11 och 13-25) eftersom jag ännu inte fått mina inloggningsuppgifter, men det var inte läge att fråga om "Link" just i det samtalet. Personen skulle återkomma på min mail och då kan jag ju fråga lite mer. Frågan är ju också hur mycket support det kommer finnas för gamla Link när nya släpps...

Jag stör mig lite på att Thermia och Danfoss är så dåliga på information. Känslan jag får är att de är väldigt inriktade på att få konsumenterna att betala så mycket det bara är möjligt...någon annan som känner likadant?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
« Senast ändrad: 24 september 2014, 23:20:33 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
SV: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler
« Svar #986 skrivet: 24 september 2014, 23:32:15 »
Peo,

Den där mottagaren ser exakt likadan ut som mottagaren till "Thermia Online"...vet du vad den har för modellbeteckning?

Jag ringde Thermia supporten idag (9-11 och 13-25) eftersom jag ännu inte fått mina inloggningsuppgifter, men det var inte läge att fråga om "Link" just i det samtalet. Personen skulle återkomma på min mail och då kan jag ju fråga lite mer. Frågan är ju också hur mycket support det kommer finnas för gamla Link när nya släpps...

Jag stör mig lite på att Thermia och Danfoss är så dåliga på information. Känslan jag får är att de är väldigt inriktade på att få konsumenterna att betala så mycket det bara är möjligt...någon annan som känner likadant?

Lade ett par bilder på mottagaren inkl den beteckning som finns på samma länk jag gav i posten ovan. Den heter b t w "DCM".

Mvh
Peo
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler
« Svar #987 skrivet: 24 september 2014, 23:51:02 »
Lade ett par bilder på mottagaren inkl den beteckning som finns på samma länk jag gav i posten ovan. Den heter b t w "DCM".

Mvh
Peo

Det var väldigt intressant! Så här står det på min mottagare:



Det är alltså en likadan DCM03 som du har men med lite nyare Firmware. Hur är det tänkt...om man vill ha både Link och Online, måste man ha två sådana mottagare då eller kan en mata båda systemen tro...?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
SV: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler
« Svar #988 skrivet: 24 september 2014, 23:56:32 »
Det var väldigt intressant! Så här står det på min mottagare:



Det är alltså en likadan DCM03 som du har men med lite nyare Firmware. Hur är det tänkt...om man vill ha både Link och Online, måste man ha två sådana mottagare då eller kan en mata båda systemen tro...?

Det kan inte jag svara på som inte har "online" (håller däremot på att bygga en egen monitorlösning med en raspberry Pi). Men skulle gissa att det är ett separat kort man stoppar i för "online". Man kan tycka de borde tänkt på att kunna använda endast en DCM då om en sån behövs för "online". Kanske någon annan kan svara i forumet.

Och... Min DCM är från nov 2013. Alltså äldre än din, fast med nyare mjukvara då tydligen... Skulle med andra ord gissa på att du behöver byta din DCM och du ska ha en ny link. Däremot vet jag inte var firmware gränsen går för DCM för att kunna köra med nya linken som kommer.

/Peo
« Senast ändrad: 24 september 2014, 23:59:29 av pos »
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler
« Svar #989 skrivet: 25 september 2014, 00:09:12 »
Det som är än mer intressant är att även mitt kort ser ut att vara identiskt med ditt!!!  😳



What gives?! (Som de säger i Staterna...) Använder Online och Link samma hårdvara?!  Sc:,h Eller är det så att jag har fått Link när jag beställt Online...? Eller har du Online fast du skriver att du har Link...? ::)
« Senast ändrad: 25 september 2014, 00:24:29 av Paxman »
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!