Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?  (läst 31324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WoberT

  • Gäst
WoberT
Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« skrivet: 14 januari 2012, 01:42:11 »
Hej!

Jag är nybliven husägare och har aldrig befattat mig med värmepumpar förut. Har försökt att kolla runt lite här på forumet men inte riktigt hittar svaren på mina problem. Vi har en IVT Greenline Compact 5 från 97 med 80m borrhål.

Det är så att vi inte får upp någon riktig värme i huset, det är ett suterränghus på 181m2 fördelat på 2 plan. Värmepumpen är igång och vi får ut väldigt varmt vatten ur kranarna men elementen är inte varma, bara lite ljumna. Jag har försökt mig på att lufta elementen men det verkar inte vara någon luft då det kommer vatten direkt. Inkommande rör till elementen är enbart ljumna och en del element är kalla i nederkant.

Just nu kan vi hålla 16 grader inne utan tillskott från elpatronen vilket är alldeles för kallt. Temperaturen utomhus ligger runt nollan.

Vi bytte även fönster i hela kåken i höstas men det har inte blivit någon nämnvärd förändring i inomhustemperaturen för det så jag börjar misstänka att det är nåt knas med pumpen eller att jag behöver göra något med den.

Jag har förstått att man måste fylla på vatten ibland men har inte riktigt koll på var man gör det, jag bifogar lite bilder så kanske ni kan guida mig.
Sen undrar jag över det här med siktglaset, vad är det man ska se där i, ska det vara vätska i? För i mitt siktglas syns absolut ingenting så jag undrar om den är tom på vatten eller om det är köldmedium som är just där.

Det står att expansionskärlet inte ska understiga 1/3del men jag hittar ingen skala någonstans. Jag vet ej heller var smutsfiltren sitter. Men som sagt jag bifogar lite bilder så är det bara hoppas på att ni som är kunniga på det här kan guida en stackars nybörjare.

Tack på förhand!

//Robert






Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2012, 01:51:45 »
Nu har jag skapat mig en användare på forumet också.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2012, 08:34:54 »
Hej!
Jag ser att du har den riktigt gamla modellen utan display.  :'(
Syns ingen i siktglaset så är det OK, (brukar kunna bubbla precis vid uppstart i normala fall).
Du har rätt stort hus för en så liten VP så jag tycker inte det är så mystiskt att den inte orkar utan eltillskott.
Fönsterbyte ger inte så jättemycket energibesparing, bättre att tilläggsisolera vinden.

Nivån i expansionskärlet ska som sagt inte understiga ca 1/3, det räcker med att syfta, det behövs inte vara nån mm precision. Det är svårt att se nivån på bilden men om den är tom kan man fylla på mindre mängder med vanligt vatten.

Sen ser det ut att ha läckt nått på golvet inne i VP:n, är det nått gammalt?
Kolla upp att det inte hänger nån droppe någonstans?
« Senast ändrad: 14 januari 2012, 08:38:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2012, 09:24:35 »
Hej!
Jag ser att du har den riktigt gamla modellen utan display.  :'(
Syns ingen i siktglaset så är det OK, (brukar kunna bubbla precis vid uppstart i normala fall).
Du har rätt stort hus för en så liten VP så jag tycker inte det är så mystiskt att den inte orkar utan eltillskott.
Fönsterbyte ger inte så jättemycket energibesparing, bättre att tilläggsisolera vinden.

Nivån i expansionskärlet ska som sagt inte understiga ca 1/3, det räcker med att syfta, det behövs inte vara nån mm precision. Det är svårt att se nivån på bilden men om den är tom kan man fylla på mindre mängder med vanligt vatten.

Sen ser det ut att ha läckt nått på golvet inne i VP:n, är det nått gammalt?
Kolla upp att det inte hänger nån droppe någonstans?

Tack för det snabba svaret :).

Vinden är tilläggsisolerad så det är inte så mycket mer jag kan göra tyvärr.

Nu kommer ett par riktiga nybörjarfrågor men expansionskärlet är den röda burken eller? Var är det man fyller på vattnet, är det i den grå behållaren? Den har nämligen ett lock man kan skruva av men det är inte lätt att hälla i nåt där när den sitter så nära taket.

Angående läckaget så har det varit där ett bra tag tror jag, vet inte riktigt var det kommer från men jag får undersöka saken lite närmre, kan det vara kondensvatten? Rören som går ner i backen går genom garaget och är isolerade med vanlig grå rörisolering och där står det och droppar rätt friskt med kondensvatten, stora pölar på garagegolvet.

Hur gör man för att kolla att cirkulationspumpen fungerar? Jag har känt på den och själva pumpen är varm men rören som går in och ut från den är kalla.

//Robert

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2012, 09:50:30 »
Sen skulle jag även vilja ha hjälp med hur jag går till väga om jag vill lufta hela systemet från början till slut, vad gör man och i vilken ordning?

Stänga av värmepumpen har jag läst att man ska göra, sedan lufta alla element men är det i någon viss ordning? Det jag inte har koll på är ju hur jag återfyller eller får upp trycket igen efter att jag har luftat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2012, 10:02:02 »
Röda är expansionskärlet på varma sidan.
Plastburken nära taken är nivåkärl kalla sidan, lite svårt att fylla på men med en trädgårdsslang så borde det gå.

Om det inte är riktig kondensisolering så är det troligt att det droppar kondens, speciellt på sommaren.

Man kan lossa centrumskruven på en CP och kolla om axeln snurrar, det kommer att droppa ut vatten när du lossar skruven så ha en trasa till hands.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2012, 12:06:48 »
Det är viktigt att kompressorn går konstant utan att slå av när det finns värmebehov. Gör den det?
Även när tillskottet går in så skall kompressorn gå konstant. Elpatronen skall ju stötta, inte ta över.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2012, 13:28:11 »
Röda är expansionskärlet på varma sidan.
Plastburken nära taken är nivåkärl kalla sidan, lite svårt att fylla på men med en trädgårdsslang så borde det gå.

Om det inte är riktig kondensisolering så är det troligt att det droppar kondens, speciellt på sommaren.

Man kan lossa centrumskruven på en CP och kolla om axeln snurrar, det kommer att droppa ut vatten när du lossar skruven så ha en trasa till hands.

Då hänger jag med, jag kollade hur det såg ut på vår helt nya bergvärmeanläggning vi har på jobbet och där så var plastburken nästan full med vatten, hemma hos mig så är den helt tom, inte en droppe i den. Jag ska prova med en trädgårdsslang så får vi se, jag har ju en utkastare precis bredvid.

Jag ska även kolla cirkulationspumpen.

Det är viktigt att kompressorn går konstant utan att slå av när det finns värmebehov. Gör den det?
Även när tillskottet går in så skall kompressorn gå konstant. Elpatronen skall ju stötta, inte ta över.

Vad jag har märkt så går kompressorn konstant. Förutom i morse när jag var nere och kollade, då blinkade driftlampan och kompressorn var inte igång men inte heller tillskott.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2012, 23:05:51 »
När driftlampan blinkar vill VP starta men startfördröjningen blockerar den. Den gick alltså för mindre än 15 minuter sedan. Frågan är varför den slagit av, den borde nog inte gjort det.
Har du en cirkulationspump för radiatorerna som sitter utanför värmepumpen? I så fall har du även en "bypass". Den kan strula med flöde åt fel håll. Sök på forumet så hittar du mycket om det.

Vad har du för ventilationssystem? Återvinning av frånluftsvärmen kan vara en lösning. Med 80m borrhål kan du ju knappast skaffa större värmepump...

Har du någon uppgift från förra husägaren vad de hade för elförbrukning?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2012, 00:04:24 »
Det lÃ¥ter som att du har problem med cirkulationen i radiatorkretsen. Testa, som sagt var, att skruva bort pluggen pÃ¥ pumpen och känn pÃ¥ axeln med en vanlig skruvmejsel. 

En annan orsak kan vara växelventilen som har hakat upp sig mot varmvattenberedaren så att VP'n värmer varmvatten hela tiden istället för huset.

En tredje orsak kan vara nån tempgivare som har gått sönder så att VP'n tror att den värmen som den skall.
« Senast ändrad: 15 januari 2012, 00:09:25 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2012, 16:08:35 »
När driftlampan blinkar vill VP starta men startfördröjningen blockerar den. Den gick alltså för mindre än 15 minuter sedan. Frågan är varför den slagit av, den borde nog inte gjort det.
Har du en cirkulationspump för radiatorerna som sitter utanför värmepumpen? I så fall har du även en "bypass". Den kan strula med flöde åt fel håll. Sök på forumet så hittar du mycket om det.

Vad har du för ventilationssystem? Återvinning av frånluftsvärmen kan vara en lösning. Med 80m borrhål kan du ju knappast skaffa större värmepump...

Har du någon uppgift från förra husägaren vad de hade för elförbrukning?

Jag tror inte att jag har någon extern cirkulationspump utan det är den som sitter i värmepumpen.

Ventilationen i huset består utav självdrag vilket inte det är det mest optimala, jag behöver nog sätta in ventiler i varje rum nu när jag har bytt fönster, förut läckte fönstren väldigt mycket men nu är det tätt så jag får inte in lika mycket friskluft. Men sätter jag in ventiler så känns det som att det kan bli väldigt kallt.

Vi har ju elförbrukningen som står i försäljningspappren och besiktningsprotokollet har jag för mig.

Nu när jag kollade så är det faktiskt fullt med vatten i vattenbehållaren, antingen var jag blind när jag kollade sist eller så har det kommit upp vatten där nu.

Elementen har blivit lite varmare också, förut stod värmepumpen på 4 av 10 men jag ställde upp den till 6 nu. Jag hittade manualen och där stod det att 6 motsvarar 20 grader och 4 15 grader så det kanske inte är så lustigt att det är kallt. Men det högsta den kan stå på utan att tillskottslampan börjar lysa är just 4. Nu kör jag den ändå på 6 och tillskott lyser hela tiden. Däremot har jag dragit ner automatsäkringarna till elpatronen så den borde inte vara på.

« Senast ändrad: 15 januari 2012, 16:10:57 av WoberT »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2012, 19:34:41 »
På den tiden pumpen installerades brukade man dimensionera pumparna snålt, elen var rätt billig i förhållande till borrhål och pump så det gjorde inte så mycket om det blev en del tillsatsel. Det var vanligt att man dimensionerade pumpen för att täcka ca 50 % av husets maximala effektbehov. I mellersta Sverige betyder det att det behövs tillsatsel när det blir kallare än ca noll grader.

Med 80 meter borrhål bör ingående köldbärare ha en temperatur under noll grader vilket betyder att pumpen ger mindre än 5 kW. Med tanke på att husets yta verkar det rimligt att tillsatsel behövs vid noll grader? Var ligger huset och vilket byggår är det?
 

När driftlampan blinkar vill VP starta men startfördröjningen blockerar den. Den gick alltså för mindre än 15 minuter sedan. Frågan är varför den slagit av, den borde nog inte gjort det.
Reglersystemet fungerar inte perfekt, jag har också märkt att kompressorn kan stanna trots att det behövs tillsatsel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2012, 21:16:39 »
Det lÃ¥ter som att du har problem med cirkulationen i radiatorkretsen. Testa, som sagt var, att skruva bort pluggen pÃ¥ pumpen och känn pÃ¥ axeln med en vanlig skruvmejsel. 

En annan orsak kan vara växelventilen som har hakat upp sig mot varmvattenberedaren så att VP'n värmer varmvatten hela tiden istället för huset.


Men om felet vore något av dessa två så borde väl värmepumpen stanna och larma "Högtryck"?
Kompressorn måste ju bli av med värmen någon stans och den måste gå ut i radiatorerna...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2012, 23:03:18 »
På den tiden pumpen installerades brukade man dimensionera pumparna snålt, elen var rätt billig i förhållande till borrhål och pump så det gjorde inte så mycket om det blev en del tillsatsel. Det var vanligt att man dimensionerade pumpen för att täcka ca 50 % av husets maximala effektbehov. I mellersta Sverige betyder det att det behövs tillsatsel när det blir kallare än ca noll grader.

Med 80 meter borrhål bör ingående köldbärare ha en temperatur under noll grader vilket betyder att pumpen ger mindre än 5 kW. Med tanke på att husets yta verkar det rimligt att tillsatsel behövs vid noll grader? Var ligger huset och vilket byggår är det?
 
Reglersystemet fungerar inte perfekt, jag har också märkt att kompressorn kan stanna trots att det behövs tillsatsel.


Jag tror faktiskt att du har helt rätt, att det sitter en underdimensionerad värmepump i huset. Huset är byggt 1968 och ligger 3.5mil söder om Linköping.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nybliven husägare, hur sköta IVT Greenline C5?
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2012, 09:55:01 »
1968 var på den billiga oljans tid. Isoleringen i husen blev därefter. Då är det rimligt att det behövs tillsatsel när det är runt noll ute.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!