Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placera luftvatten-pump här??  (läst 1564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik Skogshuggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placera luftvatten-pump här??
« skrivet: 19 januari 2020, 16:11:15 »
Hej!
Vi bor i ett radhus (ej hörn) från 1964.
Boarea är 125 kvm.
Vi förbrukar cirka 20 000 kwh per år. Vilket jag förstår är mycket för ett radhus.
Vi har vattenradiatorer och "el-panna" (vet inte vad man säger).
Det är en CTC ECOEL 1550/1800. Tror den är från typ 2009(?).

Jag har hört att den är "förberedd" för att ansluta en luftvattenpump.
I och med att vi bor i radhus så är det lite begränsat med platser att "gömma undan" en pump.
Därför undrar jag ifall det skulle gå med följande lösning.
Man ställer in den i garaget i hörnet, samt öppnar upp ordentligt för luftcirkulation.
PÃ¥ "kortsidan" av pumpen precis bredvid garagedörren skulle jag öppna upp bredd 52 cm och höjd cirka 170 cm, med galler  istället för vägg.

Dörren till soprummet (bredd 90 cm, höjd 125 cm) tar jag bort och eventuellt öppnar upp ännu mer för luftcirkulation.
Galler även där.

På insidan bygger jag en "invändig" låda åt pumpen, ungefär som den som soptunnan stått i. Även om den såklart skulle vara större, särskilt på bredden.
Vi har aldrig någon bil i garaget, så man kan ta av utrymmet.

Skulle det fungera tillräckligt bra (inte optimalt)?
Finns mindre pumpar som man kan ha? Som bara stöder det befintliga systemet, men däremot är mindre.

Med vänlig hälsning Erik


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placera luftvatten-pump här??
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2020, 16:30:21 »
Hej! Är det samfällighet eller bostadsrättsförening? Om är brf får man inte göra något alls på utsidan utan styrelsens godkännande. Om samfällighet kan det finnas vissa möjligheter. Kan vara svårt att kombinera en äldre innerdel/panna med en ny utedel. Nya styrsystem utvecklas. Kanske finns någon konverter hos CTC som kan kombinera med Ecoair 400? Andra kan det bättre än jag.

20 MWh/år är inte så farligt mycket så det räcker med en något mindre modell av LVVP. Ser ut att finnas plats till vänster om den blå entrédörren under fönstret, men det är kanske inte möjligt? En annan tanke är om det skulle gå att sätta utedelen uppe på garagetaket om den väger t.ex. 75 kg?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik Skogshuggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placera luftvatten-pump här??
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2020, 17:00:28 »
Tack för svar!
Det är friköpt tomt.
Ganska säker på att man inte behöver bygglov för just denna typ av byggnation.
Med vänlig hälsning Erik

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placera luftvatten-pump här??
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2020, 17:52:42 »
Ja det är bra med friköpt tomt! De flesta kommuner har inga regler för luftvärmepumpar men det kan finnas enstaka som har det. Bra att snabbt kolla på kommunens hemsida. Tittade efter hos CTC och har man en EcoEl som är tillverkad år 2006 eller senare (V3) så finns det en konverter som kostar ca 2000 kr som gör att man kan koppla till en utedel i Ecoair 400-serien. Det är rejäla värmepumpar där även den minsta 406 väger 130 kg och är 125 cm bred, 108 cm hög och 55 cm djup.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Placera luftvatten-pump här??
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2020, 22:24:01 »
En bra frånluftsvärmepump borde ge liknande ekonomi med lägre insats och arbete. Kanske en F730/F750.
Men jag tycker det är en kul idé, härligt att integrera lite.

Utan att kolla på pannan, så antar jag du kan docka lite vad som helst med den. Valfritt monoblock kanske. Men en Nibe F2120 tror jag passar utseendemässigt väldigt bra.
Det ska finnas en luft/vatten som har fläkten uppåt, tror en är Bosch. Du kanske kan kolla upp vad det är för något. Borde funka bra om taket i lådan är en vinkel utåt så avfrostningsångan kommer ut bra (när fläkten inte går) och rejäl ångspärr. Akta bara att stänga in isolering bakom ännu en ångspärr på insidan. Någon luftspalt ska kunna lösa det.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Erik Skogshuggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placera luftvatten-pump här??
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2020, 07:22:44 »
OK! Tack för svar! Jag kollar upp det! Andra med förslag? Med vänlig hälsning Erik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!