Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Start av beg. Greenline  (läst 908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ticco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Start av beg. Greenline
« skrivet: 24 september 2012, 20:58:46 »
Hej,
Efter mÃ¥nga timmars studie i detta utmärkta forum har jag nu installerat ack-tank och solfÃ¥ngare. Skulle vilja utnyttja all den erfarenhet ni har nu när jag ska starta en av mig installerad bvp Greenline 4kw. Den har stÃ¥tt ur-kopplad inomhus sedan 2008 och efter varit i bruk i 9 Ã¥r. Är det nÃ¥got mer man ska tänka pÃ¥, än den uppstart av ny pump som manualen beskriver, innan strömmen slÃ¥s pÃ¥?     
200 kvm suturänghus i Bohuslän.
Installerade  i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den gÃ¥r mot en 60m borra.
8 kvm solfångare går mot 500 lit. ack-tank dit vp:n också producerar vv.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Start av beg. Greenline
« Svar #1 skrivet: 25 september 2012, 07:47:49 »
Kolla att cirkpumparna går runt lätt genom att vrida på axeln via locket på gaveln. Jag antar att du har spolat igenom den innan du kopplade in den och att du har kollat att ingen har byggt bo på nåt olämpligt ställe?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ticco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Start av beg. Greenline
« Svar #2 skrivet: 25 september 2012, 08:46:22 »
Tack Purjo för tipset. Jag gissar att man kan spola på båda sidor åt båda hållen med tryckvatten?
200 kvm suturänghus i Bohuslän.
Installerade  i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den gÃ¥r mot en 60m borra.
8 kvm solfångare går mot 500 lit. ack-tank dit vp:n också producerar vv.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.

Utloggad ticco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Start av beg. Greenline
« Svar #3 skrivet: 25 september 2012, 11:02:55 »
Har 60m borrhål och 60m markslinga i serie. Är det viktigt vilken väg brinet pumpas?
200 kvm suturänghus i Bohuslän.
Installerade  i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den gÃ¥r mot en 60m borra.
8 kvm solfångare går mot 500 lit. ack-tank dit vp:n också producerar vv.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!