Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ ny ämneskategori.  (läst 4483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Förslag på ny ämneskategori.
« skrivet: 21 mars 2011, 19:50:34 »
Min anläggning

Här kan de som vill publicera sina system med ord och bilder, åtgärder, inställningar, frågor och påståenden.

Skulle en sådan kategori vara helt ointressant på det här forumet?

Edit: Ja alltså då inte min anläggning huvuddunk

Utloggad Albin gav upp

  • Nibe Split ägare!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Asmundtorp
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag på ny ämneskategori.
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2011, 19:59:17 »
Hej. som ny l/vpumps ägare tycker jag det skulle varit trevligt med bilder och lite info av vad som är vad.
Mv/Albin
Tegelhus -59-60. 80+75m3+ trä garage -04 36m3, skåne, Nibe split L/V sedan 21 december 2010, Panasonic(9något) L/L sedan -04.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Förslag på ny ämneskategori.
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2011, 20:31:00 »
Jag tror det finns både de som skulle vilja skriva lite om sina prylar och tankar kring dessa men inte riktigt har en anledning till att skapa en tråd för något ickeexisterande problem, och de som gärna läser om andras lösningar med förbrukningar och tekniska trivialiteter.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Förslag på ny ämneskategori.
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2011, 22:21:04 »
Det skulle även vara underkategorier, som i datorn, olika "typ" av anläggningar. Tex ved, bergvärme, llvp,lvvp, sol och sedan olika kombinationer av dessa. Kanske för mycket begärt, men lättare att hitta det någon är intresserad av. Eller en skala? på flexibiliteten/mångsidigheten när det gäller energin till huset, eller nåt sånt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Förslag på ny ämneskategori.
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2011, 06:20:11 »
Ja hur en kategorisortering skulle se ut är en bra fråga, då många har kombinerat sina system och det finns ett oräkneligt antal kombinationer. Men det går nog grubbla fram en bra lösning isf.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Förslag på ny ämneskategori.
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2011, 19:54:48 »
Det här var nog inget som var av intresse  :'(

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Förslag på ny ämneskategori.
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2011, 19:57:56 »
Tycker inte det behövs olika kategorier. Skriv i reglerna för underforumet "Trådrubriken ska innehålla typ av anläggning, exempelvis 'Min bergvärmeanläggning'."
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Förslag på ny ämneskategori.
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2011, 20:11:37 »
Det är smart cheetah, på så sätt är alltid den senast uppdaterade tråden överst. Så skulle jag ha det om jag fick bestämma Thumbsup

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Förslag på ny ämneskategori.
« Svar #8 skrivet: 22 april 2011, 19:34:13 »
Jag skulle väl kanske uppskattat om ägaren själv svarat i tråden, även om svaret skulle vara att intresse för denna kategori saknas helt. :-\

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förslag på ny ämneskategori.
« Svar #9 skrivet: 23 maj 2011, 12:33:02 »
Har inte sett detta tidigare. (PM:a gärna om ni ser att jag inte svarar på för mig relevanta frågor)

Tanken är nog god, och skulle det göras ordentligt tror jag nog att man borde lägga upp en ny kategori, med undertavlor för olika värmeystem, frågan är bara om tillräckligt många skulle beskriva sin anläggning där?

För mig är det viktigt att forumets förstasida inte blir allt för lång (det är ju bland annat därför jag har undertavlor), och att göra en ny lategori för "Min anläggning" känns lite väl magstarkt.

Man skulle kunna tänka sig att göra en undertavla i varje undertavla som redan nu finns för de olika värmesystemen, typ Värmepumpar och installationsfrågor/Luftvärmepumpar/Min anläggning o.s.v..

Å andra sidan kanske det vore bra att ha alla "anläggningar" på samma ställe så dte inte blir så spretigt, och i så fall skulle man kunna lägga den som en vanlig undertavla i kategorin http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=61.0.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Förslag på ny ämneskategori.
« Svar #10 skrivet: 23 maj 2011, 18:02:39 »
Där kom svaret Thumbsup Thumbsup

Tänkte väl att du missat denna, kan inte vara lätt att hålla örnkoll på alla inlägg i alla kategorier och underkategorier. ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!