Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alternativ optimering av f730/f750  (läst 1028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof730

  • Gäst
Olof730
Alternativ optimering av f730/f750
« skrivet: 22 augusti 2023, 12:56:49 »
Mitt första inlägg, med förhoppning på kloka kommentarer och en bra diskussion. :)
Lite om mina förutsättningar: Jag har en f730 FLVP i en relativt ny villa, 195m2 i 1,5 plan. Vattenburen golvvärme i båda planen, varav bottenplan ingjutet i betong.
I exemplet nedan bortser jag från variationer i elpriset, som ju också spelar in på ekonomin. Jag vill ha feedback baserat på det teoretiska resonemanget.

Om jag tolkat informationen om värmepumpens effektivitet rätt så är den avtagande med ökad frekvens. När pumpen maxar på 120Hz får man högst total ut-effekt, men samtidigt det sämst COP-värde. (Redan här kan delar av min teori falla på en feltolkning, upplys mig gärna om så är fallet).

Det jag märkt tidigare vintrar är att VP ibland kämpar på allt den kan, för att sedan vissa tider på dygnet, i regel mitt på dagen när utetemperaturen blivit något förmånligare, inte ha kompressorn igång alls.
Jag tänker att det finns ett par potentiella nackdelar med detta; Dels utnyttjas inte värmen i frånluften alls när kompressorn inte går (fläkt inställd på 72%), och dels "onödigt" låg effektivitet när pumpen maxar i 120Hz. En tredje möjlig nackdel är ökat antal avfrostningar, som i regel stiger i antal med ökad Hz.

Min tanke är därför att minska max Hz, och ha en mer eller mindre konstant gång. Så, när vintern kommer och det börjar bli minusgrader, sätter jag max Hz på kanske 50 (justera efter behov). Jag ändrar också driftprioritering så att varmvatten alltid prioriteras när behov finns.
Målet är alltså en jämnar gång med fler timmar/dygn, lägre förbrukning m h a bättre COP-värde och minskat utblås av varm inomhusluft där värmen inte tas till vara.

Vad säger forumet?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Alternativ optimering av f730/f750
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2023, 13:13:05 »
Tja, du kan ju nedgradera från F730 till F370 så bir det nästan som du tänkt. Men du får en ökad elförbrukning på några tusen kWh per år. Jag har däremot förtroende för att styrsystemet i F730 gör sitt jobb så bra det går.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Alternativ optimering av f730/f750
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2023, 16:04:21 »
Även om du minskar max frekvens till 50 Hz så kommer inte kompressorn gå igång under den tid då värmebehovet inte behöver tillgodoses, i regel mitt på dagen som du skriver. Men senare när så behovet kommer så att kompressorn hoppar igång, kommer den kanske inte själv att klara av att leverera tillräckligt varvid elpatronerna kickar igång för att hjälpa till

Att sänka maxfrekvensen något från standardinställningen är i sig kanske inte alls så dumt. Jag har själv haft vår begränsad sedan pumpen installerades men det är för att om möjligt ge kompressorn längre livslängd. Vi har inte samma pump men vi har båda den modernare typen av kompressor. I mitt fall har jag inte märkt någon märkbart sämre effektivitet men som sagt, vi har olika pumpar. Om jag hade haft en likadan hade jag nog testat att sätta den på max 105 Hz och sedan utvärdera. Om du inte tillåter elpatroner alls så kommer kompressorn att gneta på och försöka värma huset (och vv vid behov) men den kanske aldrig kommer i kapp för att ge tillräckligt. Så det gäller att i så fall inte begränsa för mycket. I vårt fall så klarar vi husets uppvärmning ner till ca minus 10 på bara kompressor med reducerad frekvens från max 75 Hz till 65 Hz. Huvudanledningen varför man annars begränsar frekvensen är för att undvika störande ljud som kanske uppstår vid olika frekvenser som ger resonanser

När det gäller att undvika onödiga långa avfrostningar har jag fått uppfattningen att på din typ av pump brukar folk höja fläkthastigheten (vilket iofs har andra negativa sidoeffekter). Jag blir förvånad att höra att även 730 kan ge långa avfrostningar, trodde det var en egenskap som endast äldre 750 råkade ut för eftersom 730 ska vara utrustade med elektriska värmeelement som hjälper till vid "islossningen"
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Alternativ optimering av f730/f750
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2023, 20:33:48 »
Det är egentligen konstigt att den kör så som du beskriver. Det kan bli så om du använder aktiva termostater och för varm bakomliggande värmekurva och/eller förskjutning. Hade nog spärrat bort 110 Hz och uppåt iaf.

Ingen fel i grundtanken, den ska inte stå still på delar av dagen. Hålla lägsta möjliga medlervarv hela dagen med få peakar är bättre, men elpatronen får inte gå in även om den inte är spärrad. Det kan hända att den gör idag också pga svängningar efter termostater.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Olof730

  • Gäst
Olof730
SV: Alternativ optimering av f730/f750
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2023, 08:48:03 »
Hej,
Tack för bra svar.
Jag borde såklart nämnt att elpatronen är satt ur spel, den skulle som ni skriver såklart motverka syftet annars.
Samtliga termostater är fullt öppna, och temperaturen inomhus rör sig väldigt långsamt, så oavsett inställning blir det inte direkt några tvära kast.
Att värmepumpen vid sin grundkonfiguration kan stå still mitt på dagen vintertid är helt enkelt pga att den "kommer ikapp" ungefär samtidigt som beräknad framledning sjunker med stigande utomhustemperatur.
Ang avfrostningar så är det inga långa sådana, däremot är det fler vid ökad Hz, vilket ger fler stopp.

Inser att kompressorn ändå kommer att stanna om värmebehovet inte finns längre, men det borde, alla annat lika, bli kortare tid den står stilla. Idealet torde vara att den nästan/precis kommer ikapp, innan behovet åter ökar för kvällen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Alternativ optimering av f730/f750
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2023, 09:03:18 »
Experimentera lite med ta bort översta frekvenserna, då får du mer underskott att arbeta bort över längre tid, med lite tur så stannar den inte lika lätt. Det som händer är egentligen ett reglerfel, även när det inte är temostaterna var felet denna gång. Går inte direkt göra så mycket åt det hela annars.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Alternativ optimering av f730/f750
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2023, 21:57:36 »
Om den kommer ifatt för mycket på dagtid så är filtreringstiden för kort. Det kan lätt skilja 10-15 grader mellan dag och natt på vintern. Att gå hela vägen till 0 GM så kompressorn stannar bör inte ske om man inte har aktiva termostater eller väldigt litet hus (gissar under 100 m2)
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Alternativ optimering av f730/f750
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2023, 05:39:59 »
Varmvattnet behöver du inte prioritera, det gör redan värmepumpen, om den gör värme, och varmvattnet blir för kallt i tank, då växlar den och gör varmvatten!
Innan du börjar ändra inställningar i pumpen, så se till att alla golvvärmeslingor är öppna och kurvan är så låg som det går att få, utan komfortförlust i huset. Sen att pumpen ger sämre effekt vid högre frekvens stämmer, men den blir aldrig så dålig som att köra på el.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Alternativ optimering av f730/f750
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2023, 09:24:25 »
Juste, det kan vara bra att se till så fördelningen av golvvärmeflödet är bra. Många hus så genar värmen för mycket i vissa slingor.

Mäta temperaturen med handen på returledningen av enskild slinga är bra nog, justera med strypventilen på den sidan termostaten inte sitter.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!