Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Filter spaltventiler  (läst 312 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

adri

  • Gäst
adri
Filter spaltventiler
« skrivet: 11 maj 2023, 11:18:25 »
Såhär när sommaren börjar närma sig, och med den även insekter, har jag börjat fundera över någon lösning vad gäller att det kommer in en del småflugor, spindlar och andra kryp. Hittar krypen huvudsakligen i anslutning till tilluftsventilerna, spaltventiler av klicktyp (https://www.bygggrossen.se/product.html/klickventil-till-traryd-och-sp-fonster-vit?category_id=337). Tänker därför att jag nu ska försöka få på plats ett lite finare filter än det hårdplastfilter som finns inbyggt, vilket endast stoppar större kryp.

Tillverkaren (Traryd) har inga filter att erbjuda till donen. Har därför börjat fundera på någon typ av filtermatta tillklippt i lagom stora bitar, typ G2. Testade med samma filtermatta som till vår Nibe F730. Det verkar fungera hyffsat på de två ventiler jag testat på men tilluften stryps något tror jag.

Ser ni något problem med att sätta in egentillklippta G2 filter i samtliga don och därefter injustera genom att helt enkelt öka fläkthastigheten så att vi når samma frånluftsflöde enligt lufthastighetsgivaren (BS1) i vår Nibe som innan?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9683
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Filter spaltventiler
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2023, 11:24:32 »
Det borde absolut gå bra att sätta in filter om du lyckas fästa dem i ventilen. G2 hindrar inte luftflödet mer än ytterst marginellt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!