Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt  (läst 38240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #15 skrivet: 21 december 2004, 21:43:41 »
Om säkerhetsventilen läcker även när inte beredaren värmer och trycket är ca 8 bar då verkar den vara defekt.

Prova med en annan säkerhetsventil.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #16 skrivet: 22 december 2004, 21:05:03 »
Ventilen är inte defekt.
Som du kanske såg i mitt första inlägg är vi flera olika fastighetsägare som har samma problem. Själv har jag två VVB som "läcker" mycket vatten (>10l/dygn). Den ena är mindre än två veckor gammal och den andra 18månader

Sen finns det ett visst läckage även när VV inte värms. Det beroro pÃ¥ stötvÃ¥gor i trycksystemet. En  granne har tillfäligt kopplat in ett expansionskärl (frÃ¥n livsmedelsprocess system och eg. inte för vatten men den tÃ¥l 30bar !!!) Den är ansluten till hans kran i källaren som nu stÃ¥r öppen. DÃ¥ försvann stötvÃ¥gsproblemet pÃ¥ kalla sidan. Men eftersom den (axp kärlet) sitter pÃ¥ kalla sÃ¥ pissar ju VB i alla fall.

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #17 skrivet: 22 december 2004, 22:03:27 »
Somatherm 4315 RSK 5084069 drygt 1000 plus moms. Det kanske finns någon annan i Nacka som vet vad det handlar om. ;)

Kan det månne vara denna?

http://www.somatherm.se/pdf/reducering%20315.pdf

Det finns egentligen bara en VVS butik i Nacka. Om det är rätt ventil ska jag be dom kolla priset. Det jag vill ha är antingen DN25 eller 28mm. Jag ska ringa till Somatherm på måndag och kolla vilka nummer som gäller för de olika anslutningstyperna

/Johan

Stämmer aldeles utmärkt. Plocka in en sådan på inkommande kallvattnet till huset så är problemet löst. :)Testa att ringa någon som sysslar med värmepumpar i Nacka det finns en del som vet vad det hanlar om ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #18 skrivet: 22 december 2004, 23:13:19 »
Tack Fixaren
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #19 skrivet: 24 december 2004, 08:25:49 »
Ok missa att flera husägare hade problem.

Det är första gången jag hör att det är problem med högt tryck i Nacka, har gjort ett rätt många installationer där.

Däremot vet jag att en del hus i Saltsjö-duvnäs har tryckreduceringar på inkommande vatten. (ligger ju i Nacka iofs.)

Lidingö har högt tryck det vet jag där sätter vi 10bars ventiler på beredaren då funkar det bättre.

Tycker du ska ligga på lite mer hos kommunen känns ju trist att lägga ut 1000tals kronor på något som kommunen kan justera till med lite god vilja.
Det var väl inte gratis att ansluta till kommunalt va heller.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!