Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…tervinning av frÃ¥nluft i kombination med bergvärme  (läst 3639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders JM

  • Öförbätterligt teknikintresserad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme med Mitsubishi Geodan
Hej,
Jag har nyligen skaffat bergvärme. Innan dess hade jag en FLVP Nibe 360P. För att ta vara på energin i frånluften har jag i kombination med bergvärmen en frånluftsmodul från IVT som heter VBX-2.

Jag har roat mig med att jämföra hur mycket temperaturen sjunker mellan frÃ¥nluften och avluften före och  bytet frÃ¥n FLVP till bergvärmepumpen.
Ventilationsflödet är likadant med 360:an och VBX:en

- Nibe 360, dT 12-15 grader
- IVT VBX, dT 11-13 grader

Har för mig att 360 utvinner som mest ca 1,8KW. Tänker jag rätt att VBX då borde återvinna 1,5 KW? Låter nästan för bra ???
Bor i Göteborg. 1.5 plans hus 165m2 byggt 1974. Platta på mark. 3 personer i hushållet.
Från början direktverkande el och mekanisk frånluft. Årsförbrukning 2008 25000KWh. Därefter bytt till 3glas fönster.
2016 Konverterat till kombination LLP och FLP (begagnad Nibe 360P), årsförbrukning 12000Kwh.
2019 dec byte till bergvärme:
- 170 m aktivt hål
- Mitsubishi Geodan en av de först installerade
- Återvinning frånluft IVT VBX-2
- Arbetstank 100 liter

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Återvinning av frånluft i kombination med bergvärme
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2020, 12:15:08 »
Kompressorn i 360P ger runt 2 kW värme, varav kompressorn drar 650 W el. NIBE's motsvarighet till VBX är FLM och för den anges en energiöverföring på 1,5 kW vid en köldbärartemperatur på 0 celcius och ett ventilationsflöde på ca 75 lit/sek. Snarlikt varandra energimässigt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Anders JM

  • Öförbätterligt teknikintresserad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme med Mitsubishi Geodan
Kompressorn i 360P ger runt 2 kW värme, varav kompressorn drar 650 W el. NIBE's motsvarighet till VBX är FLM och för den anges en energiöverföring på 1,5 kW vid en köldbärartemperatur på 0 celcius och ett ventilationsflöde på ca 75 lit/sek. Snarlikt varandra energimässigt.
Tack för infon. Det låter jättebra.

Just nu är det +5 gr ute. Köldbärartemperaturen är 7 grader in och 5 grader ut. Kompressorn går 25-30% av maxvarv. Huset kanske då drar 4kW. Fantastiskt om då återvinningen ger 1-1,5kW.
Varför är det inte vanligare att återvinna frånluften? Kanske det är ovanligt att byta från FLVP till bergvärmepump?

Hur låter det för er som är mer kunniga?
Bor i Göteborg. 1.5 plans hus 165m2 byggt 1974. Platta på mark. 3 personer i hushållet.
Från början direktverkande el och mekanisk frånluft. Årsförbrukning 2008 25000KWh. Därefter bytt till 3glas fönster.
2016 Konverterat till kombination LLP och FLP (begagnad Nibe 360P), årsförbrukning 12000Kwh.
2019 dec byte till bergvärme:
- 170 m aktivt hål
- Mitsubishi Geodan en av de först installerade
- Återvinning frånluft IVT VBX-2
- Arbetstank 100 liter

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Återvinning av frånluft i kombination med bergvärme
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2020, 12:55:19 »
De flesta äldre hus har inte de ventilationsrör som skulle behövas utan då får man borra något djupare energibrunn istället för återvinning med frånluftsmodul. De som sätter in mekanisk ventilation väljer nog antingen ett par PAX-fläktar eller komplett FTX-aggregat med alla kanaler.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Återvinning av frånluft i kombination med bergvärme
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2020, 14:46:37 »


Huset kanske då drar 4kW. Fantastiskt om då återvinningen ger 1-1,5kW.

Det verkar vara lite tankefel i resonemanget. Om huset drar 4 kW kommer ca 1 kW från kompressorn. Resten av värmen tas från borrhålet eller frånluften. Om frånluften bidrar med 1 kW betyder det att 2 kW tas från borrhålet. Fanns det ingen återvinning av värme från frånluften skulle 3 kW tas från borrhålet. Det betyder att frånluftåtervinningen höjer köldbärarens temperatur ett par grader genom att värmeuttaget från berget minskar. Det är vanligt att det är 7-9 graders temperaturskillnad mellan berget och köldbäraren. Frånluftaggregatet kan då höja köldbärarens temperatur med ca 3 grader. Då COP ökar med 2,5-3% för varje grad högre köldbärartemperatur betyder det att kompressorn drar 7-9 % mindre el för samma värmemängd som tillförs huset. Det i det här fallet en besparing på 70-90 W el.

Återvinningen av värme från frånluften fungerar dåligt därför att den varma frånluften används för att värma en kall köldbärare. Det är ju inte så att den värme som återvinningen bidrar med kommer huset direkt till godo utan den måste passera värmepumpen. Kompressorn måste utföra ett nästan lika stort arbete.

Hade frånluften i stället använts för att värma tilluften med hjälp av ett FTX-aggregat hade den värmemängd som värmepumpen behöver producera minskat med kanske 700-800 W vilket hade minskat kompressorns elförbrukning betydligt mer än när frånluften värmer köldbäraren.

Om det är nÃ¥gra grader högre köldbärartemperatur man är ute efter är det i mÃ¥nga fall enklare och billigare att borra djupare. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Återvinning av frånluft i kombination med bergvärme
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2020, 15:05:05 »
Tycker inte man kan pÃ¥stÃ¥ att Ã¥tervinning till brine funkar dÃ¥ligt det är inte alla hus som kan ha ftx system pÃ¥ ett rimlig sätt och dÃ¥ är Ã¥tervinning till vent ett bra alternativ i stället för att blÃ¥sa värmen rakt ut. I mitt fall med 180 meter borra till en 8 kw vp höjer nog Ã¥tervinningen tempen med ca 2 grader hur mycket extra fÃ¥r man borra för att höja tempen med 2 grader  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Återvinning av frånluft i kombination med bergvärme
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2020, 21:54:06 »
I mitt fall hade jag fått borra 35-40 meter till om jag hade velat ha 2 grader varmare köldbärare vintertid. Då kostade extra meter borrhål 250 kr/m, vet inte vad det kostar idag.

När jag skrev fungerar dåligt var det jämfört med en motströmsvärmeväxlare som teoretiskt kan utnyttja värmen i frånluften med 100% verkningsgrad.

Vid återvinning till köldbäraren sker det en övergång av relativt högvärdig värme till en kall köldbärare. Sen måste kompressorn lyfta temperaturen på den värmen till vad värmesystemet behöver för att hålla huset varmt, kanske 40 grader. Sen kommer temperaturfallet från radiatorerna till rumstemperaturen. Det blir ett rätt omständligt sätt att utnyttja värmen i frånluften. Först faller temperaturen från 20 till 5 grader, sen ska kompressorn så att säga lyfta upp värmen till 40 grader så att den kan falla ner till 20 grader igen. Med ett termodynamiskt betraktelsesätt är det förluster i alla tre stegen. Irreversibel värmeövergång från frånluft till köldbärare, förluster i själva värmepumpprocessen och sedan irreversibel värmeövergång från radiatorer till rumsluft.

Men visst finns det fall där det är vettigt att använda frÃ¥nluften för att värma köldbäraren. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3530
  • Karma +2/-0
Jag tror mer på frånluftsmodulen med kompressor så man får varmvatten med bättre cop än värmepumpen via frånluften. Om pumpen har den dockningsmöjligheten. En F110 med 300 liter beredare kostar cirka 20000kr, inte mycket mer än en modul. Dock kommer ju den ena kräva betydligt mycket mer reparationer genom åren än en relativt passiv modul
Men det är inte dumt att göra något åt återvinning så som du gjort jämfört med bara köpa kanalfläkt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Anders JM

  • Öförbätterligt teknikintresserad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme med Mitsubishi Geodan
Så mycket bra information man får i detta forum!

Inser att om jag haft kanaler för FTX så hade det varit en bättre lösning. Hur skall man värdera att man återladdar hålet med värme under den varma årstiden? En del talar sig varma för det. Jag ser att ämnet debatterats en hel del tidigare i detta forum.
Bor i Göteborg. 1.5 plans hus 165m2 byggt 1974. Platta på mark. 3 personer i hushållet.
Från början direktverkande el och mekanisk frånluft. Årsförbrukning 2008 25000KWh. Därefter bytt till 3glas fönster.
2016 Konverterat till kombination LLP och FLP (begagnad Nibe 360P), årsförbrukning 12000Kwh.
2019 dec byte till bergvärme:
- 170 m aktivt hål
- Mitsubishi Geodan en av de först installerade
- Återvinning frånluft IVT VBX-2
- Arbetstank 100 liter

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Återvinning av frånluft i kombination med bergvärme
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2020, 09:25:38 »
Hur skall man värdera att man återladdar hålet med värme under den varma årstiden?

Se till exempel sidan 111 i bifogade dokument. Man har inte så stor glädje av den värmen vintertid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Återvinning av frånluft i kombination med bergvärme
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2020, 09:27:48 »
Hej
Jag hade Ã¥terladdning via solvärme, mest för att hindra kokning u varma soliga sommardagar utan behov av värme eller varmvatten. Om du tänkte köra Ã¥tervinning via FLM sÃ¥ fÃ¥r du ju  en viss Ã¥terladdning av hÃ¥let när VP inte gÃ¥r . Även Frikyla ger samma effekt.

I mitt fall var det inte lönsamt eller ens mätbart utom en kort period på hösten, kortvarigt kom jag upp i 14C in från hålet. Idag har jag frikyla i stället .
Det fungerar däremot bra i stora energilager tex Arlanda kyls/värms via ett mkt stort system med många hål.

Att bygga ett separat energilager  á tex 100 m3 i lera/jord pÃ¥ tomten för överbliven solvärme hade varit bättre- det finns hus som stÃ¥r pÃ¥ sitt energilager; https://www.norconsult.se/vara-projekt/villa-gustafson/
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!