Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F730 Avluftstos - Hur montera?  (läst 1408 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pette_rsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F730 Avluftstos - Hur montera?
« skrivet: 08 januari 2021, 17:53:36 »
Ska ansluta det sista till min nya F730. Har två flexibla slangar som kommer från taket. Avluften med isolering.

Men jag fastnar på hur jag ska använda den medföljande avluftstosen? Jag hittar ingen bild eller instruktioner hur jag monterar den?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: F730 Avluftstos - Hur montera?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2021, 18:03:58 »
Om det är den jag tänker på så ska den ligga mot pumpens ovansida, runt avluftsröret och vara kondensstrumpans plats att fästas och på så vis få ett tätt och isolerat avslut.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad pette_rsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Avluftstos - Hur montera?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2021, 18:12:42 »
Ja du tänker på rätt sak. Och visst passar slangen i ena änden. Men den andra är ju liksom lite för stor för pumpens 125 anslutning. Hur tätar den mot pumpens 125 anslutning?

Jag känner mig otroligt dum, men jag är inte med på principen :(

Utloggad pette_rsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Avluftstos - Hur montera?
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2021, 22:32:59 »
Klämmer man sista centimetern skumgummi av stosen runt utloppet för avluften på pumpen? Med en slangklämma.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: F730 Avluftstos - Hur montera?
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2021, 22:48:50 »
Via gärna lite bilder så du inte fått något fellevererat.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad pette_rsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Avluftstos - Hur montera?
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2021, 23:13:41 »
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f730-cu-066048/270-kanalanslutning-komplett.html


En sån är det. Så det är nog inte fel. Bara jag som inte fattar :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: F730 Avluftstos - Hur montera?
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2021, 02:13:31 »
125-systemets flexslang ansluts mot värmepumpen med kondensstrumpan uppdragen över ventilationsröret, inkl stosen med skum mot pumpen. Arrangemanget som en uppdragen tröjärm med andra ord.

När ventilationsröret är anslutet så släpps stosen ner så den står tätt mot pumptaket och dra fast kondensstrumpan med slangklämma eller ventilationstejp. Det viktiga är att strumpan är lufttät så det inte kommer in ny fuktbärande luft in under strumpan som vandrar till en mindre tät skarv någonstans och börjar fälla ut fukt där. Så strumpans täthet är viktig överallt, enda upp mot takhuven.
« Senast ändrad: 10 januari 2021, 02:15:47 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad pette_rsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Avluftstos - Hur montera?
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2021, 08:30:34 »
Så slangen från taket ska först gå rakt igenom stosen?

Det går inte isåfall. Stosen är för liten för att kunna få igenom en 125 flexslang...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: F730 Avluftstos - Hur montera?
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2021, 14:04:54 »
Men, invändigt i stosen med skum nedåt, tätar den invändiga ytan mot 125-anslutningen på pumpens ovansida? Passar 125 flexslang på stosens övre rör?

Det är bra du stannat upp när det känns tokigt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad pette_rsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Avluftstos - Hur montera?
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2021, 01:41:17 »
Med skum nedåt så tätar den väldigt dåligt mot pumpen. Den ligger ju bara runt hålet. Kanten på avluft från pumpen är ju bara någon cm hög. Och skummet ligger 1cm utanför runtom typ...

Slangen från taket passar på ovansidan stosen (skum nedåt)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: F730 Avluftstos - Hur montera?
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2021, 10:48:38 »
Tiden springer iväg. Glöm inte att du kan köra den som elpanna med ventilationsslangen ansluten.

Den fastnar inte av att komprimera skummet? Trycka till rejält? Skumurtaget mot kåpan uppepå.

Funkar inte det så är det väl plan B, ringa Nibe och fråga hur de tänkt sig. Annars Plan C.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad pette_rsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Avluftstos - Hur montera?
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2021, 11:06:04 »
Först av allt, tack för att du orkar svara!

Jag kör den på enbart el just nu och har gjort så under byggtiden, så det är lugnt!

Med en slangklämma runt skummet och dra åt kan det bli tätt kanske. Om det är tänkt så, så kan jag förstå.! Är det så du menar?
« Senast ändrad: 11 januari 2021, 11:22:16 av pette_rsson »

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Avluftstos - Hur montera?
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2021, 11:47:26 »
På f370 trär man bara slangen utanpå röret som kommer ur vp och drar åt med slang klämma runt. Men kan ju vara annorlunda på 730...

/Jonas

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: F730 Avluftstos - Hur montera?
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2021, 12:17:30 »
Först av allt, tack för att du orkar svara!

Jag kör den på enbart el just nu och har gjort så under byggtiden, så det är lugnt!

Med en slangklämma runt skummet och dra åt kan det bli tätt kanske. Om det är tänkt så, så kan jag förstå.! Är det så du menar?
Ingen fara, jag är bara nyfiken och tycker inte om när folk är i hjälptillstånd.

Nja inte riktigt så jag menar. Tänkte om den kilade sig fast av lite våld.
Skummet vill jag bara har stadig tätning mot pumpens topp, skummet tycker jag är en del av isoleringen, den vill man kanske inte klämma ihop mer än nödvändigt. Men egentligen så kanske det fungerar med klämma även om det är märkligt. På ovansidan av stosen är ju resten tätt från varandra. Tycker skummet inte är något bra fästelement, poröst, dubbehälftande tejp kanske mot plaststosen som kan släppa.

"Normala" saker har stosen fast i pumpen/ventilationsaggregatet redan ur kartong så det ska vara enkelt att få strumpa och ventilationsledning på plats.

Kikade efter nyaste dokumentation vid förra inlägget, men hittade inget.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad pette_rsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Avluftstos - Hur montera?
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2021, 14:10:13 »
Tack för alla svar.

Det saknades en liten gummipackning på avluften från pumpen. Den gjorde så att det tätade mellan stos och avluft. Sen trädde jag bara på slangen utanpå plasten, på andra sidan stosen.

Nu sitter allt fast, även om det inte alls var sÃ¥ jag tänkte mig. Inte en enda slangklämma  :o

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 796
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!