0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Installerade en ln35 i okt. Nu när kylan kom (-20gr) så börjar den avfrosta 10min var 30e minut. Har den på 24gr och får bara 16-17 grader i köket som gränsar till hallen där pumpen sitter. Medans pumpen går så stiger det typ en halv grad på den halvtimmen i köket men sen avfrostar den 10min och vipps så sjunker det typ halv grad igen. Inte det minsta is på utedelen. Helt ren mellan flänsarna. Skall kontakta försäljaren på måndag. Utedelen tillverkad okt 2017. Kan den vara en av problempumparna som kom i början?
Hur märker ni att den avfrostar för ofta?Jag har också en ny LN35. Kollar ni hur ofta den stannar och tar tid? Eller kan man se det någonstans i Appen?
Har du pratat med din ÅF ?Dom har säkert gjort någon egen import och kanske även köpt helt utan garantier till mycket bättre pris?Är det åtmindståmnde rätt modellbeteckning på utedelen ?Ska vara VGHZ , tex gränsbygden sålde eller säljer fortfarande utedelar med ändelsen VG vilket är en annan produkt
Precis. Ja jag såg efter kontakt med mitsubishi vilka dom listade som inte var auktoriserade.Kommer ta tid är jag orolig för
Jaha. Då ör det okej att den avfrosta så ofta. Bor i en villa och det ärungefär 100kvm yta som ska värmas upp. Inställd temperatur är 26 och matning temp blir 22 grader. Högsta fläktläge på.och 51 grader utblåstemp.
Efter ett samtal med min återförsäljare bröt jag strömmen till uteenheten. Nu har jag 60 min mellan avfrostningar. Utetemp 0
Sabla jobb att byta kort jämfört med att uppdatera mjukvaran !!!Kan nog ha varit kretskortsbyte istället för uppdatering även via mitsubishi electric sveriges sålda maskiner om det har gått fortare att åtgärda praktiskt.Förhoppningsvis har whiteway köpt in kretskortet av tex mitsubishi sverige så det är rätt mjukvara.Borde väl finnas en datumstämpel eller något nummer så det går att identifiera att det är ok
Nu har jag konstant 50 min mellan avfrostningar. Oberoende av vädret. Nu undrar jag om det är okej eller om det är fel på pumpen med 50 min intervall??
Nytt kort insatt idag.Avfrostar varje timme nu sa morsan. Är inte även det ofta? 6minus ute.
Min avfrostar ochså en gång i time. Tycker det är för ofta. Min gamla avfrostade 3 till 5 gånger om dagen.
Nytt kretskort. Provade dra ur sladden under avfrostning för att få den att avfrosta mer sällan. Efter varje gång har den gått 10min mindre. Så nu är den nere på 30min gång och 10min avfrostning igen precis som gamla kretskortet. Alltså vad är detta för grejer? Kollar man så behövs ingen avfrostning eftersom den är ren. Kan den ha läckt gas? Ca 12minus ute.
Men varför dra ur kontakten när den avfrostar , låt den gå som det är tänkt och kolla tid mellan avfrostningar efter ett par dagar när temperaturen stabiliserat sig inne.Kanske är något annat tjall på maskinen, tex köldmediebrist på grund av läckage.Sen är frågan om kretskortet du fick via Danmark är ett uppdaterat kort.Är effekten den normalt kan leverera för liten för effektbehovet fastigheten behöver så blir det lite tokigt och det behövs lite stödvärme för att nå erfordlig effekt.Du får annars kontakta din återförsäljare
Man skall aldrig under några omständigheter avbryta en avfrostningsprocedur på pumpar, och absolut inte genom att bryta strömmen under pågående avfrostning. Vill man göra pumpen strömlös en stund så gör man de vid pumpens ordinarie värmedrift isf.
Konstigt att många gjort det tricket å det fungerat. Finns inget som kan frysa eftersom den inte har nå frost att avfrosta.
Nu efter en månad med 50 min intervall har denlåst sig på 40 min igen. Ska prata med min installatör idag. Min pump är från september 2018
UC.se, MinUC.se, MinBostad.se & Allabolag.se har för närvarande störningar.Vi har för närvarande driftstörningar hos vår leverantör som påverkar vissa av våra tjänster. Vi beklagar detta och tackar för ert tålamod. Vår leverantör jobbar på att åtgärda detta så fort som möjligt. För mer information läs detta pressmeddelande.Vill du besöka allabolag.se? Gå gärna in på proff.se så länge, för likvärdig information.
det är inte ryssland som är sveriges fiende utan alla djävla appar som folk måste ha
Det är nåt generellt problem med Melcloud nu tror jag. Många som drabbas av att det inte går kommunicera med värmepumpen.ME letar efter en lösning.Kanske ryssarna? (På tal om dem)Det är ju många hemsidor och tjänster som gått ned på senare tid, bland annat har ju allabolag.se och ett gäng sidor som de har inte varit igång sedan förra veckan.
Känner tyvärr igen det jag läser här.Jag installerade en ny Hero2 LN50 i vårt nybyggda fritidshus slutet av 2020 som avfrostar var 40:e minut helt utan anledning. Jag hade ett ärende hos Polarpumpen som, efter en lång väntan, bytte en tempgivare på utedelen i somras, men nu när vintern kom så är det exakt samma problem som tidigare. Avfrostning ca var 40:e minut som tar ca 10 minuter. Utedelen är helt snustorr och inte en droppe under. Effektiviteten blir så klart lidande när den ska stoppa i tid och otid, och det känns som att pumpen borde kunna köras betydligt hårdare med tanke på att det inte bildas någon frost alls på utedelen. Jag kontaktade Polarpumpen igen eftersom problemet inte är avhjälpt, men ärendet var stängt i deras system (trots att det inte gick att verifiera lösningen pga sommar) så nu har jag fått öppna ett nytt ärende. Finns det någon lösning på det här?
Vi har monterat rätt många LN35 senaste året, och ingen har klagat på täta avfrostningar, nu skall jag också säga att långt ifrån alla märker detta, eller bryr sig, så det behöver absolut inte betyda att problemet inte finns, men det är inget vi fått några signaler om i alla fall.
nu monterar ju "Vi" Mitsubishi från svensk generalagent så det blir ju inte riktigt relevant.
Det ser rätt ut Be att få ”rätt” garantier också för det priset då priset inte speglar garantin
Dom är väl inte så mycket billigare än dom andra postorderfirmor som säljer Mitsubishi från ”svenska” Mitsubishi så tror inte dom bryr sig alls om priserna.Är nog främst att dom inte vill ta något ansvar för paralell importerade modeller som även visats sig förekomma i utförande som kanske inte borde säljas i vårat klimat.Gäller nog dom flesta märken.Ingen skillnad på modellerna om dom säljs här eller någon annanstans i Europa om dom har samma modellbeteckning, det är det som är det viktiga och lite märkligt att inte vissa postorderfirmor skriver hela modellbeteckningen på utedelen .Därav att jag skrev att du skulle dubbelkolla det och inte bara att det är 2.0
Läste det och tycker det är dåligt av Mitsubishi. Det är ju deras produkt oavsett väg från fabrik till konsument.
Nu förstår jag inte. Om en tillverkare gör modeller för olika delar av värden med olika skatter monster och programmering för olika regioner. Sen säljs dessa av olika bolag på olika regioner. Varför ska Mitsubishi Sverige ta ansvar för en maskin de ej sålt och som dessutom inte är byggd för vårt klimat. Dom har ju inte ens sålt den. Dumheter då får den som köpt pirat import vända sig till den som sålt maskinen kan jublnte vända sig till en tillverkare som uppenbarligen INTE har något med maskinen att göra.
Har exakt samma "fel", installerade min Feb 21, fick kretskort och givare bytt i utedelen, blev ingen skillnad. Antar det är en uppdaterings fråga. Men hur får man en uppdatering när ME säger att det inte finns någon.
Jag har loggat en värmepump som uppvisade samma typ av problem som ni anger (inte Mitsubishi) och konstaterade att gastemeperaturen efter en tid plötsligt föll rätt dramatiskt, vilket indikerar någon form av brist som troligen beror på lågt flöde av gas.Min teori är att det sker vätskeuppbyggnad i utedelen om effektbehovet är relativt lågt, i vart fall på den pump jag loggade.Om min teori stämmer så skulle alltså fortsatt drift skapa än mer vätskeuppbyggnad i utedelen och en mindre del av förångarens skulle bli "effektiv".En annan sak jag noterade var att avfrostningssekvensen på en ej påfrostad utedel var väldigt kort, totalt gick kompressorn bara 3 minuter för avfrostning, och snitteffektförbrukningen var ca 600 W (om jag minns rätt).Effektbehovet för avfrostningen var alltså ca 0,03 kWh och om elpriset är 1 kr så kostar alltså en avfrostning ca 3 öre.Delar av denna kostnad återfås sedan när kompressorn åter börja värma, och förångaren är >15 grader varm efter slutförd avfrostning, så kostnaden är troligen mindre än så - men elpriset har förstås en påverkan också.3 öre/timme i 24 timmar blir 72 öre/dygn i kostnader - och man får anta att COP på en maskin är som högst just efter avfrostning, så huruvida långa gångtider i praktiken är lönsamt är nog inte helt säkert.OM min teori om vätskeuppbyggnad i utedelen stämmer så skulle detta dessutom i värsta fall kunna innebära att kompressorn i någon del av värme/avforsntingssekvenserna möjligen skulle kunna utsättas för vätskeslag, vilket i sin tur skulle kunna påverka kompressorns livslängd.Tillverkarna har troligen sett dessa fenomen tidigare, men valt att låta förändringen av gastemperatur (hastighet och lutning) styra avfrostningen istället för vad ögat kan se utvändigt på förångaren - för att säkerställa en korrekt kylprocess, och för att maskinen skall hålla över tid.Att kostnaden för en avfrostning är så liten gör troligen att de ser detta problem som en ickefråga, det är i alla fall min slutsats.Den enda gången man egentligen med fog kan säga att det "Kostar" med täta korta avfrostningar är om det är så kallt ute att den minskade tiden som värmepumpen kan värma, också gör att det blir för kallt inne, och man måste tillföra värme via direktverkande el för att få lagom varmt inne, DÅ kommer längre perioder av värmedrift påverka lönsamheten på maskinen.Jag skulle nog personligen vara rätt försiktig med att lägga ut "Lifehacks" som åsidosätter den av tillverkaren garanterade funktionen med en alternativ funktion som inte ser till kylprocessen, utan istället tlll vad ögat kan se.Jag skulle även vara försiktig med att som kund bygga bort skydds och säkerhetsfunktioner som tillverkarna lagt in för att kunna garantera effektiv drift och lång livslängd.Är det nåt fel på en maskin så ska det självklart åtgärdas, om det som i tidigare inlägg redovisas att utedelen knappt hinner bli kall innan den avfrostar får vi verkligen hoppas att det är nåt fel på maskinen. Det som verkar skilja Mitsubishi mot den värmepump jag loggade är att det oftare sker när det är kallt ute, då är kompressorfrekvensen som regel högre, och det borde inte uppstå problem med en ej fungerande kylprocess som resulterar i ett plötsligt fall på gastemperaturen efter en viss tid.Med hög kompressorfrekvens och stort gasflöde borde förångaren fungera bättre än när maskinerna går på låg effekt och med låga gasflöden.
hur är det med Elon ? var köper dom sinaMitsubishi sumo?hur lång är garantin hos Elon?
Tror inte vevhusvärmen har den effekten att den kan förånga vätska som kommer ur en förångare fylld med vätska.Den är bara där för att gasen inte skall kondensera just i kompressorn när den står still. (Och blanda sig med oljan)
Har aldrig påstått att den är full av vätska, bara att jag noterat att temperaturen första 20-30 minuterna faller långsamt efter förångaren, för att det sedan blir som ett "knä" på grafen, och temperaturen börjar falla fortare.Då ingen synlig frost finns på förångaren är min slutats att något händer med flödet av gas i förångaren, om det är vätska eller något annat är omöjligt för mig att veta, men jag har svårt att förstå att något annat skall kunna hindra flödet i delar av förångaren, vilket i sin tur skulle göra att temperaturen plötsligt börjar falla snabbare än innan.Har du någon annan teori om vad som händer?