Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 179914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gloriousdead

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #270 skrivet: 26 november 2018, 22:53:20 »
Det är fyra rör som går t/f den externa varmvattenberedaren. Skickar med en bild.
« Senast ändrad: 26 november 2018, 23:07:26 av Gloriousdead »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #271 skrivet: 27 november 2018, 13:19:14 »
Då borde det ju gå att koppla förbi den inbyggda beredaren och bara köra på den externa.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Gloriousdead

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #272 skrivet: 27 november 2018, 18:03:20 »
Tack, något tips på vad man behöver tänka på?

Ragnarsson

  • Gäst
Ragnarsson
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #273 skrivet: 05 juni 2019, 07:51:07 »
Hej!
Jag har precis köpt ett hus med en sÃ¥n här värmepump i huset. 
Men har ett problem...
Jag får ingen varmvatten!
Elementen blir varma och själva pumpen gör varmvatten,men den fyller inte upp tanken. StÃ¥r hela tiden att de är tom tank. Men dÃ¥ och dÃ¥ sÃ¥ börjar pumpen att göra varmvatten. 
Spolar man i kranen har jag varmvatten i 2sekunder sen blir de kallt igen..

NÃ¥gra tips pÃ¥ va felet kan vara? NÃ¥gon inställning?  Huset har stÃ¥tt tomt i 3Ã¥r

Utloggad zipp00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #274 skrivet: 22 oktober 2019, 21:50:39 »
Thermia Diplomat Optimum G2/G3

värmepumen är utrustad med en så kallad hetgasväxlare, dvs att den varma gasen från kompressorn går igen 2 st växlare samt att vattnet till värmesystemet/V.V produktion. den tillverkar även V.V när den värmer huset och på så pass blir det mindre start/stop på kompressorn tack vare HGW ventilen.

problemet med dessa VP'ar är dock att dom får en högre diff på fram/retur temp och om det blir interna beläggningar (magnetit) som minskar värmeöverföring till värme/V.V produktion så kan man få falska/konstiga larm/problem. Magnetit är en biprodukt som *bildas* när syrerikt vatten fylls på i värmesystemet och syret "äter" upp metaller och mineraler som finns i vattnet. äldre hus med järnrör är mer utsatta än nybyggda då det kan sluta med att man måste byta ut hela värmepumpen då magnetiten sätter sig överallt och ingenstans. En enkel men inte 100% lösning är att montera ett magnetit filter eller "magnet" filter som det gemenligen är som samlar upp magnetiten. Det monteras på inkommande rör till värmepumpen (returleding).

grundinställningarna för HGW'n är 95'C men brukar sänkas till 70-75'C då man sparar på livslängden på VP'en mot utbyte av tappad värmeeffekt som är minimal....

skillnaden mellan G2/G3 är:
G2: använder sig av R407C som finns i många VP'ar idag. G3: anväder R410A och kommer upp i högre tryck/temperaturer än G2'an annars är funktionen den samma.

Utloggad zipp00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #275 skrivet: 22 oktober 2019, 22:12:51 »
Hej!
Jag har precis köpt ett hus med en sÃ¥n här värmepump i huset. 
Men har ett problem...
Jag får ingen varmvatten!
Elementen blir varma och själva pumpen gör varmvatten,men den fyller inte upp tanken. StÃ¥r hela tiden att de är tom tank. Men dÃ¥ och dÃ¥ sÃ¥ börjar pumpen att göra varmvatten. 
Spolar man i kranen har jag varmvatten i 2sekunder sen blir de kallt igen..

NÃ¥gra tips pÃ¥ va felet kan vara? NÃ¥gon inställning?  Huset har stÃ¥tt tomt i 3Ã¥r

-jag skulle börja med att kolla att VP'en står i auto, om den gör det så gå in på service menyn - varmvatten. kolla så att det inte är "off" utan står på 40'C.

-ta bort fronten och uppe till vänster sitter en plastmotor med en "hatt" pÃ¥ sig som man kan dra ut lite...bara lite annars följer hela hatten med. kolla att den gÃ¥r att vrida fram och tillbaka utan nÃ¥got större motstÃ¥nd. kom ihÃ¥g att tryck in den igen sÃ¥ motorn kan vrida den igen bara. 

-har du en duo? känn på slangen som går mellan VP/beredare att den inte är hård eller att det knackar när man böjer den, i så fall kan man ta bort den om man kan/vill och göra rent den och sätta tillbaka den.

Banco Blanco

  • Gäst
Banco Blanco
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #276 skrivet: 20 januari 2023, 08:28:29 »
God morgon värmepumsvurmare.

Jag har en lite fundering på min pump, en optimum g2 (2012 har jag för mig)
Idag har jag golvvärme på ett avstick från denna och det funkar tillfredställande, förutom en liten detalj, och det är att jag inte har någon matning till golvvärmefördelaren i närheten av själva pumpen, vilket av tidigare ägare lösts genom en "skarvsladd" över hela väggen. Inte snyggt, men funktionellt.

finns det en plint på själva pumpen man kan använda sig av istället för att löse det, någon som öppnat sin och har koll?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #277 skrivet: 20 januari 2023, 09:24:45 »
God morgon värmepumsvurmare.

Jag har en lite fundering på min pump, en optimum g2 (2012 har jag för mig)
Idag har jag golvvärme på ett avstick från denna och det funkar tillfredställande, förutom en liten detalj, och det är att jag inte har någon matning till golvvärmefördelaren i närheten av själva pumpen, vilket av tidigare ägare lösts genom en "skarvsladd" över hela väggen. Inte snyggt, men funktionellt.

finns det en plint på själva pumpen man kan använda sig av istället för att löse det, någon som öppnat sin och har koll?
Finns nog plintar för 230V i pumpen
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Banco Blanco

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #278 skrivet: 20 januari 2023, 10:19:56 »
Ja det är ju det som är frågan... Tänkte man skulle kunna förbereda elektrikern så långt det är möjligt.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #279 skrivet: 20 januari 2023, 16:13:55 »
Och finns det ingen ledig "plint" finns det trådar att koppla in sig på. Så tala om vad du vill ha gjort så tar elektrikern med sig det som behövs. Det är all hjälp som elektrikern behöver/vill ha.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Banco Blanco

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #280 skrivet: 23 januari 2023, 14:28:09 »
Och finns det ingen ledig "plint" finns det trådar att koppla in sig på. Så tala om vad du vill ha gjort så tar elektrikern med sig det som behövs. Det är all hjälp som elektrikern behöver/vill ha.
Ok, tackar för det. vi gör så!

Utloggad Lars We

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Nybörjare 🙏🤗
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #281 skrivet: 28 februari 2023, 17:38:58 »
Hej

Hur kopplas Diplomats  inomhusgivare bort?
(Och behöver något ställas om i pumpen)

Ska  installera NGenic !

Hittade service meny som fanns uppladdad 🎂👍 men det  verkar inte som jag kan koppla bort den i menyn

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #282 skrivet: 28 februari 2023, 22:03:11 »
Hej

Hur kopplas Diplomats  inomhusgivare bort?
(Och behöver något ställas om i pumpen)

Ska  installera NGenic !

Hittade service meny som fanns uppladdad 🎂👍 men det  verkar inte som jag kan koppla bort den i menyn
Ur med trådarna, klart. Inget behöver göras i pumpen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad styyr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #283 skrivet: 09 november 2023, 15:58:40 »
Hej, jag behöver hjälp av kunniga!

Jag behöver öka min varmvattentemperatur ut i kranarna i huset för att spola avloppet med HTT. Från nuvarande 50 grader till 60. Jag har Thermia Diplomat Optimum G2 från 2012 men har inte förstått hur jag ska justera i menyn för att få till detta. Vet inte om det är via drift Tillägg och sen öka nån värmeinställning, har försökt men utan att lyckas.

Tacksam för all hjälp  :)

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #284 skrivet: 09 november 2023, 18:27:44 »
Jag tror att max temperatur som går ut i huset regleras av en handshunt som sitter på ovansidan. Installatören ställde in den vid driftsättningen av pumpen. Det görs inte via någon meny utan direkt på shunten. Se hur min installation ser ut på fotot nedan.


Så shunten går väl tillfälligt justera så att utgående varmvattnet inte blandas med inkommande kallvatten. Ta bara reda på hur då återställer till korrekt läge efteråt, du vill inte att någon blir skållad. Max temperatur vid kranen är väl lägre än det man ställer in i pumpen antar jag.

Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!