Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: He9dke värme funkar ej efter motorbyte  (läst 3326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Icefloe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
He9dke värme funkar ej efter motorbyte
« skrivet: 15 september 2012, 20:44:34 »
Jag har bytt fläktmotor själv i min he9 dke. Det gick fint. Funkar kanon när jag kör kyla, tyst och fint som när pumpen var ny. men inte värme. Utedelen startar ej. Gröna lampan lyser men utedelen startar ej, den är helt tyst.

Vad kan jag gjort för fel??

Christer 0708 910700

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: He9dke värme funkar ej efter motorbyte
« Svar #1 skrivet: 15 september 2012, 21:26:48 »
Tar för givet att du redan provat med att ställa den på 30 grader och att den verkligen står i HEAT läge så det inte är så enkelt att du har lägre temp inställd än vad det är vid innerdelen .

Kolla så tempgivaren sitter i ordentligt på kretskortet
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Icefloe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: He9dke värme funkar ej efter motorbyte
« Svar #2 skrivet: 15 september 2012, 22:43:01 »
Ähh fanken. Jag hadde satt 2 kontakter fel på moderkortet.

Kan pasa på att tacka alla som delar med sig av sina kunskaper här.

Jag läste här om fläktmotorproblematiken, köpte på nätet för 1500 med moms och frakt och bytte själv på 2 timmar. Hadde aldrig börjat pilla med detta själv utan infon från flera här på forumet. Stort tack

Utloggad Snäckis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: He9dke värme funkar ej efter motorbyte
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2013, 12:13:48 »
Hej!
Jag har bekymmer med min svärmors modellen större pump HE 12DKE då jag bytte fläktmotor på innerdelen
Hade av lite kåpor för att kolla men fick för mig att det var fel motor jag fick och plockade då ihop det hela! Efter det så blev det bara kyla enl Svärmor.
Byte sedan motorn (som var inkapslad varav jag trodde det var fel motor) och fläkten blev nästan ljudlös:-) Men den startar inte i läge Heat!
Den verkar kyla dÃ¥ rören ute blir kalla och svalare luft blÃ¥ser inne. När jag sedan växlar över till heat sÃ¥ knäpper det till utedelen, motorn ute varvar upp lite grann,  rören är inte längre kalla men ej varma, innerfläkten stÃ¥r stilla och utedelen stannar efter en stund! Ingen felkod mer än F 93 men den kan ju funnits länge!
Är det lite gas i systemet?
Kollade de kontakter jag drog ur men de går bara att montera på ett sätt!
Dessutom är lagren till utedelen slut låter det som men det är inget bekymmer att byta!
Känns lite trist när man vill hjälpa svärmor som inte har så gott om pengar då hon blev ensam i höstas! TS skrev om ev Panasonic kanske hade utedelen stående då det var lite garantistrul på dessa pumpar och det har det med all säkerhet varit på denna då den frusit igen om vartannat och Svärfar inte orkat/kunnat/velat ta i det!

Så mi fråga till er gasen eller en ny pump? Ta en firma och börja felsöka kostar ju snabbt pengar,

Mathias Lynghaug

  • Gäst
Mathias Lynghaug
SV: He9dke värme funkar ej efter motorbyte
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2013, 21:36:33 »
Hur gick det, jag har samma problem...  NÃ¥gon lösning ??

Mathias Lynghaug

  • Gäst
Mathias Lynghaug
SV: He9dke värme funkar ej efter motorbyte
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2013, 14:56:23 »
Ha ha,

hittade också dom växlade kontakterna ....


Utloggad Snäckis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: He9dke värme funkar ej efter motorbyte
« Svar #6 skrivet: 09 september 2013, 10:26:42 »
Mathias!
Har du samma maskin som min svärmors?
Jag kan bara se attkontakterna går att sätta i på ett sätt! Eller?

Mathias Lynghaug

  • Gäst
Mathias Lynghaug
SV: He9dke värme funkar ej efter motorbyte
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2013, 06:59:44 »
Kontakten till tempgivaren för innomhusluften och den till styrkortet för "ion-iseringen" har lika kontakter ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!