Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypa slingor pÃ¥ returen?  (läst 1379 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Strypa slingor på returen?
« skrivet: 08 januari 2017, 14:37:57 »
Hallå,

Jag har ett enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage).
* Cirkulationspumpen på bergvärmepumpen går på högsta hastigheten.
* ∆t vid BVPn = 6.4°C


Temperaturen på övervåningen är för hög, så jag tänkte strypa den slingan. Två frågor!

1. Kan jag strypa på returen på den slingan? Eller bör man strypa på varma sidan istället? Eller spelar det ingen roll?

2. Kan jag förstöra nåt om jag stryper så hårt att flödet stannar av? (Måste ev göra det för att verifiera att det är rätt slinga)

Tack på förhand
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Strypa slingor på returen?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2017, 15:20:40 »
1. Det vanliga är att injusteringsventilen sitter på returledningen.

2. Att strypa ner bara en slinga i taget kan inte vara ett problem. Det man inte får göra är totalstopp i flödet när cirkulationspumpen är på.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strypa slingor på returen?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2017, 18:10:32 »
Tänk på att stryper du flödet i en slinga så ökar det lite i dom övriga slingorna, så strypningen får effekt på värmefördelningen i hela systemet. Så gör strypningen i mindre etapper och vänta någon dag innan du fortsätter så du verkligen hinner "se" skillnaden. Har du moderna element med strypningar på elementen är det bättre att strypa där, då påverkar du inte flödet i systemet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!