Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline c7 har börjat kräva tillskott även när det inte är mÃ¥nga minusgrader.  (läst 1755 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Krille e

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den sista veckan har det inte varit jättekallt men pumpen kräver tillskott för att hålla värmen, jag har inte haft detta innan utan pumpen har funkat ner till -10 utan tillskott.

Gt10 0,7   Gt11  -3'1
Gt8  40'5. Gt9  34

Gt9 kommer inte över 37 så tillskottet går in sista biten upp till 38,5.

Pumpen totallhängde sig för 3v sedan och jag var tvungen att återställa till fabriksvärdena för att få den att starta, har gjort dom inställningar som jag hade innan. (Tror jag).

Några idéer?

Har försökt söka mig fram här men inte hittat nått.

Krille

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Värdena ser ju OK ut, men kolla för säkerhets skull synglaset då värmepumpen gått några minuter, det ska vara helt klart då.

Har du loggat temperaturen på GT10?
Kan det vara så att du haft lite högre temp där tidigare?
Det är inte ovanligt att värmepumpen kan bli lite "trött" på senvintern om temperaturen på inkommande KB sjunker nån grad.

En anna sak är tillskottstimern, om du återställde fabriksvärden så kanske värdet ändrades här? Hade du ett högre värde förut?
« Senast ändrad: 19 mars 2013, 07:58:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Här kan du jämföra med hur det bubblar i ditt synglas. Filmen är från min C7 från 2002 och påstås vara helt OK ( http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51032.msg519416#msg519416 ).

Ett sätt att kolla om pumpen ger mindre värme nu jämfört med förut är att helt stänga av tillskottsvärmen (Nej i 5.5) och se om pumpen ändå orkar hålla värmen inomhus.

Per L

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Krille e

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värdena ser ju OK ut, men kolla för säkerhets skull synglaset då värmepumpen gått några minuter, det ska vara helt klart då.

Har du loggat temperaturen på GT10?
Kan det vara så att du haft lite högre temp där tidigare?
Det är inte ovanligt att värmepumpen kan bli lite "trött" på senvintern om temperaturen på inkommande KB sjunker nån grad.

En anna sak är tillskottstimern, om du återställde fabriksvärden så kanske värdet ändrades här? Hade du ett högre värde förut?

Jag har bara hyfsad koll på gt10, om jag inte har helt fel så låg den 1 grad högre som lägst förra vintern, kan det verkligen ha så stor inverkan?

Skall även kolla synglaset som ni påpekat.

Vilket forum :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!