Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad har jag för val?  (läst 5155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pethson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Vad har jag för val?
« skrivet: 30 mars 2012, 01:51:35 »
Hej!

Jag har inte varit inne här på länge och känner mig ganska ny. Framför allt då jag flyttat till ett nytt hus med helt andra förutsättningar.
Senast letade jag efter ett sätt att sänka uppvärmningskostnaden i ett hus med vattenburen värme och CTC 1100.

Men nu vet jag inte vad jag letar efter, och inte om jag är rätt tråd och skriver heller.

Jag vet vad jag har i alla fall.
I oktober 2011 köpte vi ett enplanshus på 138 kvm med inredd källare byggt -76 med direktverkande el och radiatorerna är orginal med någon typ av central styrning som jag inte förstår. -86 installerades en Frivent luftvärmeväxlare på vinden med elektrisk tillskottsvärme. Den blåser ut luft i 5 rum på entréplanet och suger luft i köket, bad och toalett upp och tvättstuga och toalett/dusch i källaren.
När jag byggde om i köket var jag tvungen att flytta frånluften som gick från tvättstugan då den hamnade mitt i nya frysen annars, då passade jag på att dra ner ett till rör vid sidan om det nya sugröret från tvättstugan. För att förenkla för ev inblås i källaren framöver.
-96 installerades en luft/luft VP som komplement.
I huset har tidigare bott ett äldre par med en el-förbrukning på ca 30000 kwh/år

Huset står i Borlänge, och i dagarna fick jag en lapp med intresseanmälan för fjärrvärme.

Då fjärrvärme är relativt billigt i Borlänge låter det intressant, men utan vattenburen värme blir är det lite bökigare.

Jag inser att jag borde byta min frånluft VX mot något som är effektivare, oavsett vad jag gör med resten av uppvärmningen.
Finns det bra frånluftväxlare som kan ansluta vatten tillskott från t ex fjärrvärmen, som dessutom klarar nästan 300 kvm.
Kan man annars komplettera med några konvektor-element för att avlasta en ny frånluft VX?

I ett rum i källaren har jag ett antal servrar som snurrar, dom drar ca 12000 kwh/år och genererar en hel del värme, som jag skulle vilja sprida i övriga huset.

Jag har dessutom ett isolerat garage på nästan 100 kvm som jag skulle vilja hålla 8-10 grader i på vintern.

En av fördelarna med fjärrvärmen är att den är förhållandevis underhållsfri och har lång livslängd.

Vill ju gärna ha alternativ till el, och när fjärrvärmen ligger under halva el priset per kwh så låter det lockande.

Någon av er insatta som har andra idéer eller synpunkter, eller vet om mina tankar ens skulle funka?

Tacksam för alla svar!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad har jag för val?
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2012, 08:46:49 »
Mina 50 cent:
1) Virtualisera servrarna eller hyr in dom på ett serverhotell.
2) Konvertera till vattenburet.
 wave
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pethson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Vad har jag för val?
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2012, 14:17:07 »
Servrarna är virtualiserade. och ligger på 8 st 2U rack idag, jag betalar 1000 kr/mån för företagsfiber hemma. Ställa maskinerna hos t ex Crystone skulle kosta mig ca 5000 kr/mån minus 1000 kr fiber. Jag får visserligen ett dieselaggregat i priset där men har backupström för 12 timmar idag. Så för 4000 kr/mån klara jag nästan all min energiförbrukning per månad inkl uppvärmning, hushålls-el och datorer.
Kan jag dessutom ta tillvara delar av den värmen för att värma huset eller garaget så...

Har funderat på om det är lönsamt att konvertera till vattenburet, men med ett behov av 20-24 radiatorer med en kostnad på 7-8000 kr/radiator hamnar vi någonstans mellan 140-200.000 kr för radiatorer som visserligen har LÅNG livslängd. Fjärrvärmen landar på runt 70.000 och jag behöver i alla fall göra något åt frånluftväxlaren för 25-35.000. Dessutom får man en massa fula rör utefter väggarna gissar jag, för det går väl knappast att dra i väggarna?
Vi vet ju inget om framtiden, men troligen stiger el-priset. Skulle visserligen tjäna in detta på 15-20 år om jag lånar till hela beloppet.

Klarar jag mig med 100.000 kr är det förtjänst redan efter 5-7 år. Och med indragen färrvärme kan man ju sakta bygga ut med vattenburen värme i framtiden om man känner behovet.

Annars är tanken bra.

Jag kan ju även säga att min frånluftsväxlare idag ligger på vinden, men borde vara skapligt enkelt att dra rör för att ställa en ny i garaget istället.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har jag för val?
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2012, 20:50:30 »
Funderar på hur en frånluft-vp skulle stå sig här. Det finns ju dom som man kan ansluta exempelvis en fläktkonvektor till å då värma förhållandevis stor yta, jämfört med vanliga radiatorer.
En sådan lösning skulle med säkerhet inte täcka värmebehovet, men ta en tårtbit ur värme-kakan.

Tankar?

Vad jag har förstått så är det kostsamt att värma med tilluftsvärme. Det brukliga är väl att ligga ett par grader svalare än rumstemp på tilluften och sedan värma med radiatorer. Värmningen av tilluften tjänar så att säga till att ersätta merparten av den värmeenergi som annars ventileras ut. Sedan har man ju det här med kallras från fönster och dörrar, som ju radiatorerna ser till att motverka.
Minskade problem med kallras innebär möjlighet att sänka rumstemperaturen och därigenom energiåtgången.

Hur varmt blir det i server-rummet? Vart tar den luften vägen idag? Får den friskluft eller överluft, dvs luft från angränsande rum?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad har jag för val?
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2012, 23:15:40 »
Hur varmt blir det i server-rummet? Vart tar den luften vägen idag? Får den friskluft eller överluft, dvs luft från angränsande rum?

En av hans 2HE servrar släpper ut 200w värme.

Om han vill ha dessa kvar så skulle nog jag ha roterat ut den luften i huset.
Det kyler samtidigt hans servrar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har jag för val?
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2012, 07:23:11 »
Jag var inne lite på om man kunde utnyttjat den låggradiga värmen från servrarna genom värmeutbyte med det minst sagt svala garaget. Givetvis kan man inte bara blåsa luften fram och tillbaka mellan garage och bostad, men om det fanns något finurligt vis att lösa det på.

Frågan är om man kan få en ekonomiskt försvarbar lösning, men det är kul att leka med tanken. En sådan lösning kan ju bli ganska omfattande, och något som bara han har nytta av inte framtida köpare av huset.
Servrarnas nästan 1,5kW året om är ju något man gärna skulle nyttja, och dessutom slippa betala för att kyla på sommaren.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Pethson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Vad har jag för val?
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2012, 12:09:05 »
Nu har vi ju bara bott här en vinter, och då ingen bor i källaren och "server-rummet" är längst bort från trappan upp så jag låtit dörrar vara öppna.
I vårt förra hus stod alla datorer i ett rum i garaget och värmde upp garaget vintertid så det var frostfritt och höll runt 22 grader i det 12 kvm stora rummet där maskinerna står.
Sommartid plockade jag bort fönstren och hade endast ett galler och ett antal fläktar.

Vet inte riktigt hur jag skall lösa det nu i sommar, då det endast finns betongglas för ljusinsläpp i det rummet.
En tanke är en fläkt ut i trappan upp till garaget som ligger vägg i vägg.

Peter

Utloggad Pethson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Vad har jag för val?
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2012, 13:01:30 »
Pratade just med grannen, som har ett hus med Bacho ACI tror jag den heter.
Det är den enda värme dom har förutom en öppen spis med kassett.

Han funderar också på intresseanmälan om fjärrvärme och undrar vad han har för alternativ.
Han vill absolut inte dra in vattenburen värme, och behöver alltså en växlar med värme-tillskott med vatten.

NÃ¥gra tips?

///Peter!

Utloggad whoppi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har jag för val?
« Svar #8 skrivet: 30 juli 2012, 14:22:38 »
Hej,

Idag finns flera luftvärme-system både med el eller vatten.

Dessa är tänkta som utbyte i hus med gamla Bahco ACJ, dessa kan idag kopplas mot fjärrvärme, värmepump, pellets eller enklast bara med el precis som förut på det gamla aggregatet.

Fläktwoods ACJBhttp://www.flaktwoods.se/bostadsventilation/produkter-system/produkter/luftvarmeaggregat/
CombiWinhttp://luftmiljo.se/Userfiles/Fil/broschyr-combiwin-110208.pdf
Alig VB250L http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/ALIG%20VB250L.pdf
1½ plans Borohus byggt 1989, 151m2 + 37m2 garage i huskroppen. 21,5 grader inne, 12 grader i garage. Två vuxna och två barn. FTX Bahco ACF luftvärmeväxlare + Bahco ACJ luftburen elvärme, 2st oljefyllda elradiatorer i garage.
Nibe el-vvb 200l från 2007.
Borås. Total elförbrukning ~13 Mwh per år.
Funderar på att uppgradera värmesystem till nån sorts pump...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!