Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hetgasgivare thermia diplomat 8  (läst 13411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Hetgasgivare thermia diplomat 8
« skrivet: 01 februari 2012, 17:57:53 »
Vad är det för fel när den bryter på 23 bar vid VV produktion? Bryter på hetgasgivaren blir 120grader och inte på arbetspressostaten

Öh 5grader uk 2grader

Köldmediebrist ? Exp ventil ? Kompressor ?

Nån som har nån bra ide?

Hur mycket över kondenseringstemp ska hetgastempen ligga normalt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2012, 20:37:38 »
Normalt är hetgasen ca 30 ºC högre än kondenseringstemp.
Men det finns många felkällor, givaren kan vara felande, men om den visar rätt så kan det vara brist på köldmedia.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2012, 20:40:50 »
Oj då bara 30grader högre mätte med en riktig termometer inget fel på hetgasgivaren

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2012, 21:55:18 »
ja vid vv körningar är det inte ovanligt med 40 grader.
Jag går kring 35 ut från 25 grader diff till vid 60 ut ca 40 grader diff. Så viss förändring över cykeln kan man förvänta sig. eller i alla fall beroende på kondenseringstempen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2012, 21:59:58 »
ursäkta min okunskap. Men är kondenseringstemp=Framledningstemp?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2012, 22:15:30 »
om allt stämmer så är det ungefär samma ja.
Kondenseringstempen mäter man med tryckgivare som sedan omvandlas till temperatur utifrån en tabell som är baserad på det köldmedie man använder.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2012, 22:55:28 »
Jag frågar eftersom hetgastempen på min pump kan ligga på 45gr över framledningen,och enligt Thermia support
så skulle det inte vara några problem. Jag började dock misstänka gasbrist?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2012, 23:00:49 »
Jag menar alltså vid värmekörning.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2012, 23:51:05 »
det beror ju lite på vilken framledningstemp du ligger på.

Thermias orginal grejer säger 45 fram och hetgas 81 just nu.
Min hetgasgivare säger 77 och fram 46.

Om hetgas slår i 120 taket vid VV körning så är väl det en indikation på att något är knas.
Vad får du när du mäter manuellt?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2012, 06:12:04 »
Men om jag har gasbrist borde inte öh vara högre än 5grader och jag har ju fortfarande uk på 2grader borde inte den va 0grader lr räcker det med så lite brist?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2012, 06:41:06 »
jag säger inte att du har gasbrist :)
Det är jag inte kompetent nog att uttala mig om  :'(

Min underkylning varierar över en cykel och då beroende på kördbärare och värmebärare-temperaturer vad det verkar.
Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket den varierar. Men den brukar väl ligga mellan 3-4 i början alla fall har jag för mig.

Överhettningsvärdet verkar jag inte ha.. sÃ¥ det är svÃ¥rt att säga för min del. Vart hämtas det? Är inte det en konstant beroende pÃ¥ ventilen. typ 4? Hur mäter eller beräknar jag det värdet? 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2012, 07:56:27 »
Det går att ändra värdet så att pumpen bryter senare. fabriksinställningen är 130 men kan ändras upp till 160.
Det är däremot något som jag inte har fibblat med,känns inte riktigt rätt.

Hur kan jag mäta hetgasen manuellt?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2012, 07:58:49 »
du mäter temperaturen på det smala rör som kommer ut typ i toppen på kompressorn (svarta runda burken). På det röret brukar sitta 2st proppar med 2 kablar på sig vardera. Pressostaterna. Det röret ger dig hetgastempen.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2012, 08:43:42 »
Har ju bara klasses ir:are. Duger väl till deltamätningar på raddar,men tillskriver den inte någon större precision!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2012, 09:11:23 »
den fungerar ju inte så bra på koppar. och att tejpa ett rör som blir över 100grader vet jag inte om det är smart.
digital stektermometer borde fungera bättre där.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!