Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.  (läst 46059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MickeMick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariehamn, Ã…land
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.
« Svar #75 skrivet: 28 november 2008, 20:41:21 »
Ahaa, ere bara att slÃ¥ pÃ¥ den dÃ¥ eller?!  knUp

Var lite snabb med frågan där, gjorde en snabb sökning på forumet istället a:gl
....och jag var lite snabb med att kommentera vilken gree-modell det är. http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2233.0 <- där finns tabell över vilka modeller av Gree de olika ultimatepumparna motsvarar. Såg på din bild att dett sitter en kylfläns och en liten låda upptill. Då är det antagligen en inverterpump.
Jag bästa gissning är fortfarande kärvad fyrvägsventil. Nån kylnisse får beskriva hur man fixar problemet.
[/quote]

Hallå!
Har varit å slagit på den(därför den var isärplockad), då började det blossa varmluft då jag hade den på kyl..!(inställt börvärde 30 grader)
Men så fort jag växlade till värme, så stannade innerdelen!Säker nån slags fördröjning vilket resulterar till att 4-ventilen inte slog över, magneten drar.Det är kollat med en magnetpenna!
Blev lite förvirrad då den gick med värme på kyla å inte tvärtom, men det börjar klarna lite nu..!

Slog inget mer på den, blev mörkt å kallt..!

Ska se om ja orkar plocka isär den i helgen, eller om jag ska motionera ventilen!

Tack iaf! Thumbsup
« Senast ändrad: 28 november 2008, 21:01:26 av MickeMick »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.
« Svar #76 skrivet: 28 november 2008, 21:05:29 »
När värmepumpar generellt går i "värme-läge", startar kompressorn och innerdelens fläkt stannar, därefter känner ett termostat av temperaturen på hetgaserna som leds in till innerdelen. Generellt startar sen innerdelens fläkt på lågt varv när hetgaserna kommit upp runt 30-35 ºC, och går sen upp i fullt varv (förutsatt att detta är inställt) när temp på hetgas kommit upp runt 35-40 ºC.

Om maskinen har stått ett längre tag kan det ta 3-4 min från kompressorstart innan hetgaserna blir så varma att innerdelen startar. Bästa sätt att kolla, sätt en termometer på hetgasröret och starta upp, efter c:a 20-30 sek ska temp sakta börja stiga på hetgaserna. När en 4-vägare kärvar brukar man kunna "motionera" igång den genom att köra kyla/värme/kyla/värme ett par ggr i snabb följd. De flesta pumpar har en inbyggd delay på 3 min, så från det att du ger startorder på fjärren, kan det ta 3 min innan maskinen drar igång beroende på denna delay, när du kör kyla startar dock innerdelens fläkt direkt oavsett delay, det är kompressorn i utedelen som då enbart fördröjs. Det är bara i värmeläge som delayen påverkarkompressor + termostatet som fördröjer innerdelens fläkt.

Edit: Ett möjligt fel till:
Av dina bilder får jag uppfattningen att pumpen sitter på en båt, då är det stora risker att kontakterna för elkablarna ärgar igen (grön/svart belägning på metall-blecken ) som ger dålig kontakt. Bryt strömmen helt till maskinen, skruva loss kablar , kolla kontakter och gör ev rent och smörj sen in dessa med medel som håller kontakterna rena och skyddar mot angrepp.
Mycket möjligt att dålig kontakt i styrkabeln gör att det inte skickas ut ström till 4-vägas-switchen, då gar maskinen enbart i kyla hela tiden och då får du istället ut lite värme i utedelen.
« Senast ändrad: 28 november 2008, 21:12:52 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad MickeMick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariehamn, Ã…land
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.
« Svar #77 skrivet: 29 november 2008, 11:16:25 »

Edit: Ett möjligt fel till:
Av dina bilder får jag uppfattningen att pumpen sitter på en båt, då är det stora risker att kontakterna för elkablarna ärgar igen (grön/svart belägning på metall-blecken ) som ger dålig kontakt. Bryt strömmen helt till maskinen, skruva loss kablar , kolla kontakter och gör ev rent och smörj sen in dessa med medel som håller kontakterna rena och skyddar mot angrepp.
Mycket möjligt att dålig kontakt i styrkabeln gör att det inte skickas ut ström till 4-vägas-switchen, då gar maskinen enbart i kyla hela tiden och då får du istället ut lite värme i utedelen.

[/quote]

Yapps, den sitter på en skuta..!
Ska sägas att problemena började efter orkanen i Söndags natt.. Vi hade över 10 graders lutning, så kan tänkas att den fick spunk då..
Magnetventilen drar på 4vägarn, annars idag då den stått utan ström i 12h så gick den igång på värme..!?

Tack tack.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.
« Svar #78 skrivet: 29 november 2008, 11:32:58 »
Bilden på kopplingsplinten märkt N-2-3 visar något skumt på N-kabeln, är det en skarv gjord där ? = ev glapp.
I övrigt påvisar bilden den klassiska korrisionen som uppstår mellan havsluft och aluminium, så jag tror att du har glappkontakt.
Sen att kabelskorna är pressade är också en felkälla på en båt, låna en multimeter av maskinarn och mät på kablarna .
Vet också att i de flesta bruksanvisningar avråder man helt från montering på fartyg, så havsluften med salt går nog hårt åt din maskin, vaselin brukar funka bra att isolera kontakter i krävande luftmiljöer.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad MickeMick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariehamn, Ã…land
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.
« Svar #79 skrivet: 29 november 2008, 13:39:35 »
Bilden på kopplingsplinten märkt N-2-3 visar något skumt på N-kabeln, är det en skarv gjord där ? = ev glapp.
I övrigt påvisar bilden den klassiska korrisionen som uppstår mellan havsluft och aluminium, så jag tror att du har glappkontakt.
Sen att kabelskorna är pressade är också en felkälla på en båt, låna en multimeter av maskinarn och mät på kablarna .
Vet också att i de flesta bruksanvisningar avråder man helt från montering på fartyg, så havsluften med salt går nog hårt åt din maskin, vaselin brukar funka bra att isolera kontakter i krävande luftmiljöer.

Spänningen är ok, inget förlust i plinten. Men säkert på kommande...
Den är vad jag anser i väldigt bra skick för att ha suttit ute i just havsluft/vatten i 2 år!

N-Kabeln är märkt med blå slang pga. att det ska vara Nollan, som då finns iland men inte till sjöss!

Den går fortfarande på värme, så endera krävde den en låång Norsk reeset eller pga. att vi ligger still!!

B.R
Micke

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.
« Svar #80 skrivet: 11 januari 2009, 15:20:07 »
Har exakt samma fel! Ingen lösning på detta ännu?

Utloggad MickeMick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariehamn, Ã…land
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.
« Svar #81 skrivet: 12 januari 2009, 11:22:10 »
Har exakt samma fel! Ingen lösning på detta ännu?


PÃ¥ mitt problem?!

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.
« Svar #82 skrivet: 03 mars 2019, 13:34:50 »
Min Basic 9 sitter fortfarande i verkstan och fungerar. Det har inte blivit så många drifttimmar, men den här veckan har den gått flera dar i sträck. Jag har inte gjort annat än bytt batterier i fjärrkontrollen två gånger och blåst ur innerdelen med tryckluft med jämna mellanrum (det dammar i verkstan). Jag har inte rört utedelen.
Jag kommer eventuellt att byta ut den mot min gamla Toshiba RAS10-SKVP-ND från 2007 :)

Ultimatemarket varumärkets bolag Innoros Oy sökte företagssanering i februari 2014 och gick sen i konkurs november 2015. En massa kunder som betalt på förhand förlorade sina pengar.
Ultimatemarket återuppstod 2016 som varumärke i bolaget Suomen Takkateollisuus Oy.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.
« Svar #83 skrivet: 04 mars 2019, 15:56:44 »
kul med återkopplingen
det är långt ifrån alla trådskapare som gör det

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.
« Svar #84 skrivet: 07 april 2020, 09:41:19 »
Min Basic 9 sitter fortfarande i verkstan och fungerar. Det har inte blivit så många drifttimmar, men den här veckan har den gått flera dar i sträck. Jag har inte gjort annat än bytt batterier i fjärrkontrollen två gånger och blåst ur innerdelen med tryckluft med jämna mellanrum (det dammar i verkstan). Jag har inte rört utedelen.
Jag kommer eventuellt att byta ut den mot min gamla Toshiba RAS10-SKVP-ND från 2007 :)
Nu är gamla Ultimate Basic 9 nermonterad, fortfarande i fungerande skick. Lite skitigare, lite äldre.
11 år och 9 månader tjänstgjorde den i stallet. Antalet drifttimmar och kWh är okänt, men den inte varit i kontinuerligt bruk.
Den är ersatt av Toshiban från 2007 som varit i bruk 12 år och dragit ca 30.000kWh.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.
« Svar #85 skrivet: 13 augusti 2023, 14:02:14 »
Basic 9 tuffar på ännu. :)
Den är monterad i jordkällaren sen tre år tillbaka. En jordkällare håller vanligtvis en temparatur på 10-12 grader på sommaren och 4-5 grader på vintern. Jag vill lagra potatis och andra rotfrukter året om.
Då jag ställer in Basic 9 på kontinuerlig kyla, så håller den 5 grader i jordkällaren.
På vintern då det fryser på kopplar jag ur ultimaten och lägger in en frostvakt istället.
Med facit i hand så var den här pumpen en bra investering, oberoende av vad Raffen säger ;)
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.
« Svar #86 skrivet: 13 augusti 2023, 14:26:30 »
Då måste du ha lurat innegivaren väldigt många grader om den går med kyla vid +5 °C inne!? Den drar ju en hel del ström också när den går kontinuerligt men det är det kanske värt om man kan förvara mycket frukt och grönsaker så de håller sig.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.
« Svar #87 skrivet: 13 augusti 2023, 14:42:46 »
konstigt att innedelen ej har rostat sönder....av fukten i jordkällaren...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ultimatemarket Basic 9, nu med bilder.
« Svar #88 skrivet: 13 augusti 2023, 16:56:08 »
Då måste du ha lurat innegivaren väldigt många grader om den går med kyla vid +5 °C inne!? Den drar ju en hel del ström också när den går kontinuerligt men det är det kanske värt om man kan förvara mycket frukt och grönsaker så de håller sig.
Jag ställer in den på kontinuerlig kyla, då stänger den av kompressorn då temperaturen därinne är +5 grader, och den startar igen vid +6 ungefär. Perfekt för potatis och andra rotfrukter. En positiv egenskap den här billiga luftvärmepumpen har.
Jag oroade mej över hur elektroniken i innerdelen ska klara fukten, men det blir ingen kondens på elektroniken av två orsaker - ena är att innerdelens värmeväxlare är den kallaste ytan i jordkällaren - det är där vattnet kondeseras - och allt annat hålls då en bit från daggpunkten. Andra orsaken är att elektroniken i sej själv alstrar en del värme, och på så sätt hålls kretskorten ännu en bit längre ifrån daggpunkten.
Det verkar som om det håller (knock on wood).
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!