Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nackdelar med att koppla VVB som arbetstank?  (läst 2181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qvirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Nackdelar med att koppla VVB som arbetstank?
« skrivet: 16 mars 2011, 19:44:13 »
Hej,

Ska snart installera bergvärme och har en befintlig elberedare på 200 liter. Jag har blivit offererad en arbetstank om 100 liter (Nibe UKV 100) men funderar på om jag inte ska använda den befintliga beredaren som arbetstank istället. Finns det några nackdelar med att använda beredaren istället för en UKV 100?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nackdelar med att koppla VVB som arbetstank?
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2011, 20:00:47 »
Hej,

Ska snart installera bergvärme och har en befintlig elberedare på 200 liter. Jag har blivit offererad en arbetstank om 100 liter (Nibe UKV 100) men funderar på om jag inte ska använda den befintliga beredaren som arbetstank istället. Finns det några nackdelar med att använda beredaren istället för en UKV 100?

Det beror på tanken. Hur många anslutningar har den? De flesta vvb har två och passar därför som volymtank men inte som arbetstank, eftersom den behöver 3 eller 4 anslutningar.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nackdelar med att koppla VVB som arbetstank?
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2011, 22:14:13 »
Du kan ha den som arbetstank men måste då T-koppla den eftersom den bara har 2 anslutningar.

Varför vill du ha arbetstank? Som bypass eller?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad qvirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med att koppla VVB som arbetstank?
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2011, 07:35:28 »
Tack för era svar. Det verkar som jag inte har begreppen klara för mig. Det jag är ute efter är en volymtank tror jag (jag vill ha upp volymen till min 20l/kW samt reducera knäppningar). Så att använda vvb som volymtank finns det alltså inga nackdelar med jämfört med tanken från Nibe?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nackdelar med att koppla VVB som arbetstank?
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2011, 08:22:40 »
Tack för era svar. Det verkar som jag inte har begreppen klara för mig. Det jag är ute efter är en volymtank tror jag (jag vill ha upp volymen till min 20l/kW samt reducera knäppningar). Så att använda vvb som volymtank finns det alltså inga nackdelar med jämfört med tanken från Nibe?

Stämmer. Du ska koppla volymtanken topp-botten, dvs framledningen från vp ska gå till toppen av tanken, röret som går vidare till första radiator ska utgå från botten på tanken.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med att koppla VVB som arbetstank?
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2011, 09:17:31 »
Jag har tänkt använda en Nibe Es-300. Den skall kopplas som Labold säger.  Nibe ES-300 har ingen avluftning.( Luftar sig själv när man kör den som varmvattenberedare.
MÃ¥ste man dÃ¥ inte sätta en avluftning pÃ¥ ingÃ¥ngen dvs "varmvattensidan"?  SÃ¥ att om man stänger värmepumpens  cirkulation sÃ¥ kan man avlufta Nibe-tanken. Annars blir väl luft instängd i beredaren eftersom man kör den baklägnes?
Risken är väl att man får oljud annars.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!