Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressor stannar efter 30 sekunder  (läst 10128 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jaguar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Kompressor stannar efter 30 sekunder
« skrivet: 21 december 2013, 18:48:44 »
Hej,

i dag var det långt strömavbrott och efter det vil inte kompressorn starte ordentligt. Den startar och efter 30 sekunder börjar den skaka kraftigt några gångar och stänger av. Två lampor på mjukstartreläet blinkar deräfter. Pumpan försäkar starta påny med samma resultat.

Någon har har förslag till felsökan?


VP: Thermia Diplomat Duo 16 (16 KW), 300 l varmvattenberedare, 920 m ytjordkollektor i två slingor sedan 2004
Thermia Diplomat Duo 16 (16 KW), 300 l varmvattenberedare, 920 m ytjordkollektor i två slingor sedan 2004. Hus från 1920: 360 m2 i två plan + 180 m2 källare (vinden inte uppvärmt), 56 radiatorer. Malmö.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Kompressor stannar efter 30 sekunder
« Svar #1 skrivet: 21 december 2013, 19:05:18 »
Är alla faserna ok?

Utloggad Jaguar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor stannar efter 30 sekunder
« Svar #2 skrivet: 21 december 2013, 19:46:54 »
Ser så ut.
Efter att kompressorn har svalnat skakar den direkt vid start.
Thermia Diplomat Duo 16 (16 KW), 300 l varmvattenberedare, 920 m ytjordkollektor i två slingor sedan 2004. Hus från 1920: 360 m2 i två plan + 180 m2 källare (vinden inte uppvärmt), 56 radiatorer. Malmö.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressor stannar efter 30 sekunder
« Svar #3 skrivet: 21 december 2013, 22:34:43 »
Min gissning är att mjukstarten inte är OK.
Jag tror den bara drar pÃ¥ 2 faser.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Kompressor stannar efter 30 sekunder
« Svar #4 skrivet: 21 december 2013, 22:47:42 »
Min gissning är att mjukstarten inte är OK.
Jag tror den bara drar pÃ¥ 2 faser.  Sc:,h
Kan dom verkligen köra nått med tre faser utan övervakning att så sker?
Tänker på min egen anläggning och vad två faser kan ställa till med.
Eller är den konstruerad att kunna överleva två fasers befinnande.
Och vad om bara en fas?
Ingen fas vet jag vad som händer  :)
(Allt fryser och isen spränger sönder det mesta)
 tOOmten
« Senast ändrad: 21 december 2013, 22:49:59 av Foa »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressor stannar efter 30 sekunder
« Svar #5 skrivet: 21 december 2013, 22:51:08 »
Den stannar ju.
När min mjukstart lade av kunde den gå en liten stund på 2 faser, den låter då skumt och vibrerar rätt bra.
På en fas går den inte alls.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Kompressor stannar efter 30 sekunder
« Svar #6 skrivet: 21 december 2013, 22:52:55 »
Är mjukstarten av den gammaldags typen med ett motstånd i serie med varje fas, och ett relä för förbikoppling av varje motstånd? I så fall, om du har spänning på alla faser fram till värmepumpen, så ohmmät motstånden och kolla att alla tre har samma resistans. Kolla också att alla tre reläerna fungerar bra - att inget har hängt sig eller fått avbrott pga brända kontakter.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Jaguar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor stannar efter 30 sekunder
« Svar #7 skrivet: 22 december 2013, 00:20:51 »
Mjukstarten är en Danfoss Compressor Soft Starter 037N0076 om den är av den gammaldags typen ved jag inte!?
Det finns spänding til denna på L1, L2 och L3.
Kontrol lampor över A1 och A2 blinkar under "drift" och lampan i taket blinker varje gång pumpan vibrerar och låter skumt.
Det är nog bra gissat att det är et elektrisk problem.
Övanför mjukstarten finns överströmrelä kompressor av typen Telemecanique Square D(LAD7B10).
Jag ser inga motstånd.
Inga brända kontakter eller andat som ser fel ut.


Thermia Diplomat Duo 16 (16 KW), 300 l varmvattenberedare, 920 m ytjordkollektor i två slingor sedan 2004. Hus från 1920: 360 m2 i två plan + 180 m2 källare (vinden inte uppvärmt), 56 radiatorer. Malmö.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kompressor stannar efter 30 sekunder
« Svar #8 skrivet: 22 december 2013, 08:29:08 »
Det måste mätas upp (tex. med en tångamperemeter) om det går ström i alla 3 faser till kompressorn och ungefär samma värden - man kan väldigt snabbt förstöra/bränna en kompressorn om den drivs på två faser mer än väldigt kort stund. Se till att ha långa väntetider mellan varje start vid felsökning/tester så att värmen i motorns lindningar hinner sprida ut sig och kallna lite efter varje startförsök.

Märker man att det saknas ström pÃ¥ en av faserna  sÃ¥ fÃ¥r man titta pÃ¥ startapparater och mjukstarter och rentutav om det finns ström/spänning pÃ¥ alla faser frÃ¥n proppskÃ¥p och elmätare  - tänk pÃ¥ att fel behöver inte vara synliga utan mÃ¥ste mätas upp.

Det finns flera som råkat ut att säkringar ute på stolpen/överlämningspunkten till fastigheten liksom huvudsäkringar vid elmätaren inte fungerar, glappar och det sprakar och blixtrar och går varm och bränner sönder säkringsbotten, men då de flesta hus har fördelat fas-användningen ganska ojämnt så kanske man inte märker att en fas är borta (inte mer än kanske en sällan besökt källares taklampan inte tänds längre)
 

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Kompressor stannar efter 30 sekunder
« Svar #9 skrivet: 22 december 2013, 10:04:30 »
Intressant tråd detta!
Inläggen får mig att fundera över om det finns något el-schema på en sådan här anläggning.
Det måste ju vara en klar inbesparing att förstå hur saker är uppbyggda och när man kallar på en elektriker eller installatören så är allt mycket enklare och tar mindre tid att reparera.

Jag själv har jobbat rätt mycket med el från klenspänning upp till högspänning... men utan schema är jag inte mycket värd.
Och varför hamna i en situation där man känner sig värdelös?

SÃ¥ var att skrapa fram ett schema samt komponentplacering?

På en bil t.ex. finns det ju elscheman för intresserade... är det enbart för att det är klenspänning det rör sig om?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kompressor stannar efter 30 sekunder
« Svar #10 skrivet: 22 december 2013, 10:40:58 »
Finns inte scheman så får man göra egna (sk reverse enginering) , jobbig och tidsödande - ja, men ibland har man inget val för att få ordning på hur det är kopplat sinsemellan enheterna.

Nu är väl en 3-faskompressor med motorskydd, mjukstartare och kanske kontaktor om det inte är inbyggd i mjukstartaren, ganska enkelt att följa  och den vägen säkra att man har spänning pÃ¥ faserna och ström pÃ¥ alla faser vid startförsök, och om inte och det finns ingÃ¥ende spänning in - efter mätning för att se var det tar stopp pÃ¥ strömmen, byta mjukstartaren och kanske motorskydd beroende vilket som är dÃ¥lig dÃ¥ dessa är smÃ¥pengar gentemot att byta en bränd kompressor.

 

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Kompressor stannar efter 30 sekunder
« Svar #11 skrivet: 22 december 2013, 11:30:56 »
Och i regel så kollar man inte upp förrän det krånglar.
Med ex. Termia-on-line ser man värdena när det funkar och vet vad det ska vara när det funkar!
Liknande övervakning vore trevligt att ha när det gäller spänningar på olika punkter på anläggningen.

Dessa värden finns ju på plintarna på framsidan och går att mäta under drift samt viloläge... men det vore trevligt också att veta var respektive ställe på plinten gör.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kompressor stannar efter 30 sekunder
« Svar #12 skrivet: 22 december 2013, 11:38:51 »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Kompressor stannar efter 30 sekunder
« Svar #13 skrivet: 22 december 2013, 12:25:21 »
Är det typ detta du söker ?
http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/DHP-H_Wiring_VWBMF207_SE.pdf
Precis!
Du är ju en guldgruva att ösa ur! Hi hi
Va kul.. nu gäller bara att skriva ut på skrivare kolla kabelfärgerna var tdom går och om det stämmer med vad man själv har.

Utloggad Jaguar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor stannar efter 30 sekunder
« Svar #14 skrivet: 22 december 2013, 13:34:42 »
Som nämnt så finns det spänning fram till mjukstartar och det finns faktiskt också på utgångssidan mot kompressorn även om den inte är i VP drift.

Det mest oroande är att det inte finns något som indikerar fel och stannar ytterligare startförsök av kompressorn när det är problem av den sorten under längre tid. Jag upptäckte helt tillfälligt vid "besök" i källaren av annan orsak att VP låt väldigt konstigt och det var då 6 timmar sedan strömmen kom tilbaks. Kompressorn var mycket varm och det var klart från olika temper och integral att enbart elpatron hade kört under dom 6 timmar.
Undrar nu självklart om VP har förstört kompressorn dersom den inte stannat i tid.
Vi får se måndag om det går får tag i en installatör som har tid.
Thermia Diplomat Duo 16 (16 KW), 300 l varmvattenberedare, 920 m ytjordkollektor i två slingor sedan 2004. Hus från 1920: 360 m2 i två plan + 180 m2 källare (vinden inte uppvärmt), 56 radiatorer. Malmö.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!