Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 15 oktober 2013, 19:52:51 »

Jag bokmärkte den här tråden nu och skall läsa den fler ggr. Att löda verkar vara en hel vetenskap, tack för all kompetent input tummenupp

Det vette tusan hur jag har lyckats med mina lagningar tidigare, jag har nog inte lött iaf., jag har väl mer smält ihop krafset godtyckligt... ;)
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 15 oktober 2013, 18:47:24 »

En tumregel när det gäller om man ska använda blyhaltigt eller blyfritt lod är att i första hand använda samma sort som kretskortet är lött med på fabrik.
Om det är tillverkat 2006 eller senare så är det säkert blyfritt, och det KAN vara blyfritt även några år tidigare, i synnerhet i produkter som är tillverkade i Japan.
Man brukar känna igen blyfritt lod på att det är lite kornigt på ytan, blir aldrig lika blankt som blyat lod i bästa fall kan bli och det flyter inte ut riktigt lika snyggt i hörnen på stora fyrkantiga lödställen.
Det blyfria lodet är lite mer svårsmält än det blyade, har man en lödstation med inställbar temperatur brukar det vara lagom att ställa in på 350 °C för blyat lod och 370-400 °C för blyfritt. Om lödkolven är i minsta laget för lödstället så kan man öka på temperaturerna 50 grader.
Tänk på att inte lämna en lödstation oanvänd länge med temperaturen ställd över 350 °C, då bränns spetsen sönder snabbt. Man kan gärna vrida ner till 300  °C om man slutar löda en liten stund och inte vill stänga av helt och hållet.

Vet man inte vilken sorts lod som har använts sedan tidigare bör man ta bort så mycket som möjligt av det gamla med t ex en bra lödfläta innan man löder på nytt. Om man skulle få till en blandning med omkring 5 % bly någonstans i lödningen så blir den mycket spröd och kan spricka när som helst.

På tal om lödfläta, så är det stor skillnad på bättre och sämre märken av sådan. Dessutom är den färskvara, om den har legat några månader i bruten förpackning fungerar den mycket sämre än färsk lödfläta.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 15 oktober 2013, 15:29:36 »

Fuktig svamp till pläterade spetsar. Antar det funkar även på koppar, men har inte haft någon sådan de senaste 40 åren.

Har en gammal Soldimec 3060 lödstation (svensk!) jag köpte på Clas för runt 40 år sedan, och den har fortfarande originalspetsen. Silikonkabeln till pennan börjar bli kass nu, så den skulle jag nog byta om jag hittade nån lämplig treledare.
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 15 oktober 2013, 10:12:06 »

Det kan ju vara en gammal kolv med kopparspets, då gör det ju inget att putsa av den.
Är det en pläterad spets är det ju mindre bra...
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 14 oktober 2013, 22:21:34 »

...kolvspetsen putsade jag av med smärgelduk..
NOOoooooo.....  :o  Lödspetsen har en tunn järnplätering som är nödvändig för bra funktion för tennets vidhäftning, pläteringen kan du ha slipat bort nu varpå lödspetsen brukar inte duga till nåt. Fy på sig! :) Hur skitig spetsen än är, inge slipa! finns lite olika puckar man kan stryka spetsen på för mer aggressiv rengöring och/eller stålull.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 14 oktober 2013, 06:02:41 »

Det var generöst Rickard :)
Jag skall kolla i din webshop först, jag tror jag behöver några smågrejer. Så kan det bli ett större paket.

Jag återkommer i ärendet...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 oktober 2013, 05:48:03 »

Jag har en överbliven lödstation som du skulle kunna få mot fraktkostnaderna, ingen topp-of-the-line, men jag har använt den ett par år när jag lött tempgivare, vilket är rätt pillrigt.
E-posta mig din adress och ditt mobilnummer om det är av intresse.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 13 oktober 2013, 21:48:51 »

Bra råd där. Jag fästade faktiskt kabeln med smältlim på kortet för att fixera den och få en dragavlastning. Och jag kan också se nu när jag läser ditt svar att jag måste haft för tjocka kablar. 0,75mm2 tror jag.

Jag skulle letat fram något betydligt tunnare.

Jag tycker det går bra att löda om det finns något att fästa i, men som här på en helt slät yta var det verkligen besvärligt. Jag tar till mig av era råd till nästa gång tummenupp
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 13 oktober 2013, 20:54:21 »

Blylod används inte speciellt mycket nuförtiden.  Men jag tror inte tennet i sig är problemet.  Själv använder jag ofta enkelt tenn med 99,3% tenn och 0,7% koppar.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodtillbehor/Lodtenn-192385/

Nästa gång du skall ta bort tenn så rekommenderar jag avlödningsfläta som fungerar förvånansvärt bra.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodtillbehor/Avlodningsflata-19720/

När det gäller ditt reparationsarbete så rekommenderar jag följande strategi:

1.  Skrapa rent kretskortsledningen som du vill ansluta till så du ser kopparen.

2.  Använd inte för mycket värme, max 350 grader och applicera tenn på den renskrapade kopparbanan.

3.  Ta en mycket tunn kopparledning t.ex.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-176-36&toc=0&q=koppartr%C3%A5d

4.  Applicera lödtenn på ena ändan.  Det kommer att ta ett litet tag innan tennet fäster då lacken måste brännas bort först.

5.  Löd sedan fast den tunna kopparkabeln på kretskortet och led den sedan vidare på kretskortet dit du vill ha den och limma fast den med smältlim på kortet utan att trycka ner ledningen ända ner mot kortet (fast ledningen är emaljerad så det skall inte göra så mycket).

När man gör reparationsarbeten på kort och löder direkt på ledningsbanor så får man inte använda för tung och kraftig kabel.  Då slits ledningarna sönder av minsta rörelse eller lossnar för att anliggningsytan/lödytan är så liten.
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 13 oktober 2013, 20:20:36 »

Lite flussmedel brukar göra underverk om det är svårt och få lödtennet och fästa.
Activator är fin och ha så att spetsen suger åt sig.
Isopropanol används för att rengöra kretskortet efter lödning, löser upp flussmedel.

Lödfläta
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?cat=25065&sq=l%C3%B6dfl%C3%A4ta&sel=1&solrRows=100&selectedCategory=&fq=|priceRangeMin%3A39|priceRangeMax%3A487&sortBy=PRICE_SORTER&sortOrder=asc&priceRangeMin=39&priceRangeMax=487

Flusspenna
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?cat=0&sq=flussmedelspenna&sel=1&solrRows=100&selectedCategory=&fq=|priceRangeMin%3A86|priceRangeMax%3A320&sortBy=PRICE_SORTER&sortOrder=asc&priceRangeMin=86&priceRangeMax=320

Activator
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19733&name=lodspetsrengorare

Lödstation
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?cat=0&sq=l%C3%B6dstation&sel=1&solrRows=100&selectedCategory=&fq=|priceRangeMin%3A95|priceRangeMax%3A9663&sortBy=PRICE_SORTER&sortOrder=asc&priceRangeMin=95&priceRangeMax=9663

Tennsug
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?cat=0&sq=tennsug&sel=1&solrRows=100&selectedCategory=&fq=|priceRangeMin%3A8|priceRangeMax%3A3910&sortBy=PRICE_SORTER&sortOrder=asc&priceRangeMin=8&priceRangeMax=3910

Isopropanol
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?cat=0&sq=Isopropanol&sel=1&solrRows=100&selectedCategory=&fq=|priceRangeMin%3A68|priceRangeMax%3A735&sortBy=PRICE_SORTER&sortOrder=asc&priceRangeMin=68&priceRangeMax=735

Professional SMT Soldering: Hand Soldering Techniques - Surface Mount
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 13 oktober 2013, 19:57:12 »

Det känner jag igen också. Jag har nog tusan använt en sådan någon gång. Visst ser den ut som släpkontakterna på gamla Scalextric-bilar?
Skrivet av: boek
« skrivet: 13 oktober 2013, 19:54:34 »

En avlödningsfläta är inte heller så dumt att ha till hands när man ska avlägsna tenn från en lödpunkt/lödställe. Fungerar med hjälp av kapillärkraft. Lägg flätan mot lödstället och värm på flätan med lödpennan tills du ser att tennet sugs upp i flätan.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 13 oktober 2013, 18:42:26 »

Nyttigt svar tummenupp Tennsug har jag använt för länge sedan, och kände att jag saknade den.
Jag hade en liten burk med texten "Stannol lötpaste" vad är den för? kolvspetsen putsade jag av med smärgelduk.

Men jag skall nog köpa en riktig lödstation, det kan man gott ha om man vill försöka laga själv i första hand :)
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 13 oktober 2013, 18:33:59 »

Viktigast till att börja med är att man har rätt utrustning. Här är exempel på ett lämpligt startset som innehåller allt man behöver: http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolvar/lodkolvset-p40060

Komplettera gärna med en extra rulle tenn på en gång: http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodtenn-lod/lodtenn-100g-0-6-mm-p40053

När det gäller lödningen så rekommenderar jag att man först övar på något elektronikskrot. :)
En gammal radio eller liknande som använder vanliga hålmonterade komponenter är ett perfekt övningsobjekt. Testa löda loss och löda fast komponenter och ledningar tills du känner dig säker och apparaten (helst) fungerar igen...  ::)

Normalt sett så behövs ingen rengöring av lödstället, om det ser "rent" ut och inte är massa oxid och skit.. Man märker direkt om tennet flyter ut som det ska.
En ren spets på lödkolven är dock viktigt. Köper man ett färdigt set eller en lödstation så medföljer det ofta en liten svamp som man ska fukta och torka av spetsen mot med jämna mellanrum.

Vad gäller tenn så brukar man använda elektroniklod. Detta är vanligtvis en 0,6 - 2 mm tråd bestående av 40% bly och 60% tenn, med en flussfylld kanal i mitten av tråden.

Lägg lite tenn på spetsen och håll den mot lödpunkten. Efter någon sekund när tennet börjar smälta så för du dit lite nytt tenn (behövs inte mycket!) och fortsätter värma ca 2 sekunder eller tills tennet har flytit ut och det ser bra ut.

Värmer man för länge på en punkt så släpper folien på kretskortet, och lät på beskrivningen som om det var det som hände dig.  :(
Med en riktig temperaturreglerad lödstation så har man oftast mer marginal då man inte behöver använda sig av högre temperatur på spetsen än vad som är nödvändigt.
Den här t.ex. duger gott: http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolvar/lodstation-med-lcd-p40255

För avlödning är det i princip samma, men istället för att tillföra tenn så håller du tennsugens spets mot punkten och trycker av.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 13 oktober 2013, 17:25:44 »

När jag för några veckor sedan skulle starta pumpen för säsongen så fungerade den inte, problemet var exakt som i denna tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16380.0

Jag rådfrågade en medlem på det här forat som jag anser vara sjukt kompetent om det kunde räcka med att byta tripotensiometern, och fick till svar att det troligen skulle lösa problemet.

En ny vridput inhandlades för en tia, och då den inte såg likadan ut som den befintliga så tänkte jag löda denna via små kablar till rätt ställe, och ta upp ett nytt hål i fronten på pumpen för montaget.

När jag vridit kraftigt på den gamla puten så har allting "hoppat igång", och sedan har det fungerat några dagar för att felet skall återkomma, så jag har inte haft panik att byta den, men idag kände jag att detta skulle ske.

Här kommer också frågorna om lödning, först insåg jag att jag behöver införskaffa en tennsug, det var helt omöjligt att få bort det gamla tennet med bara lödkolven. Till slut löste jag detta genom att pressa en anslagstavlenål (som en knappnål fast tjockare) från baksidan samtidigt som jag värmde tennet på framsidan, när det smälte sjönk nålen igenom och jag kunde med lätthet avlägsna överflödigt tenn.

I dessa hål träddes kablarna i och löddes med framgång fast, men i ett av dem så lyckades jag med min nål trycka med hela den kontaktgivande yta som finns inklusive den microskopiskt tunna koppartråd som ledde vidare till vad det nu var.

Nåväl jag föjde etsningen (heter det så?) till en annan plats där jag kunde fästa den sista kabeln, och hittade på baksidan av kortet en liten liten punkt där detta skulle vara möjligt. Jag skar då bort den tunna koppartråden även där och lödde fast min kabel mot ytan.

När jag sedan monterade tillbaka kretskortet i pumpen lossnade just denna kabel utan egentlig påverkan, och jag lödde därför om denna igen.

Nu fungerar pumpen som den skall, men jag vet att själva lödningen är den nya svaga länken, nästa gång jag river i pumpen kommer den garanterat att lossna igen.

Hur löder man? Finns det olika sorters lödtenn för olika ändamål? Skall man rengöra ytan med något för bättre vidhäftning?

Blev långt det här... :)


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!